... امروز: چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - 6:05 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

چین: مذاکرات جده درباره اوکراین به “تحکیم اجماع بین المللی” کمک کرد

چین بدون پرداختن به جزئیات خاص، گفت چین به تقویت گفت‌وگو بر اساس پیشنهاد صلح 12 ماده‌ای خود و «انباشت اعتماد متقابل» ادامه خواهد داد.

سیاست شرق _ وزارت خارجه چین روز دوشنبه گفت که مذاکرات بین المللی در عربستان سعودی در آخر هفته، برای یافتن راه حلی مسالمت آمیز برای بحران اوکراین، به “تثبیت اجماع بین المللی” کمک کرده است.

وزارت امور خارجه چین طی بیانیه ای گفت: لی “تماس و ارتباط گسترده ای با همه طرف ها در مورد حل و فصل سیاسی بحران اوکراین داشت… به نظرات و پیشنهادات همه طرف ها گوش داد و اجماع بین المللی را بیشتر تثبیت کرد.”

در این بیانیه آمده است: «همه طرف‌ها درباره حضور لی هوی نظر مثبت دادند و به طور کامل از نقش مثبت چین در تسهیل مذاکرات صلح حمایت کردند».


بنا به همین گزارش، چین بدون پرداختن به جزئیات خاص، گفت چین به تقویت گفت‌وگو بر اساس پیشنهاد صلح ۱۲ ماده‌ای خود و «انباشت اعتماد متقابل» ادامه خواهد داد.

به گفته تحلیلگران ، حضور چین، نشانه تغییرات احتمالی در رویکرد پکن، اما نه یک چرخش در حمایت از مسکو است.

پکن از محکوم کردن مسکو به دلیل تهاجمی که در فوریه ۲۰۲۲ به راه انداخت، امتناع کرده است. اما طرح صلح خود را ارائه کرده است که در روسیه و اوکراین با واکنشی گرم مواجه شد، در حالی که ایالات متحده و ناتو نسبت به آن بدبین هستند.

چین نماینده ویژه خود در امور اوراسیا و سفیر سابق خود در روسیه، لی هوی، را به نشست جده فرستاد تا زمینه مشترکی برای حل و فصل سیاسی نهایی مناقشه بیابند که اکنون در هجدهمین ماه خود قرار دارد.

بیش از ۴۰ کشور از جمله چین، هند، ایالات متحده و کشورهای اروپایی، اما نه روسیه، در مذاکرات جده که روز یکشنبه پایان یافت، شرکت کردند.

اتتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »