... امروز: سه شنبه - ۲۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
اقتصادی ۰۲ شهریور ۱۴۰۲ - 2:27 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

رویترز: گروه بریکس، با پیوستن ۶ کشور دیگر، از جمله ایران، موافقت کرد

گروه کشورهای بریکس، با پیوستن شش کشور آرژانتین، مصر، ایران، اتیوپی، عربستان سعودی و امارات متحده عربی، بعنوان اعضای جدید این بلوک موافقت کردند.

سیاست شرق _ سیریل رامافوزا، رئیس جمهور آفریقای جنوبی، روز پنجشنبه گفت، گروه کشورهای بریکس، با پیوستن شش کشور آرژانتین، مصر، ایران، اتیوپی، عربستان سعودی و امارات متحده عربی، بعنوان اعضای جدید این بلوک موافقت کردند.

به نقل از رویترز، بحث بر سر گسترش بلوک بریکس، متشکل از برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی، در صدر دستور کار نشست سه روزه سران در ژوهانسبورگ قرار گرفته بود، که روز پنجشنبه به پایان رسید، اقدامی با افزایش نفوذ این بلوک مهم سیاسی، اقتصادی و امنیتی خواهد شد.

پذیرش اعضای جدید و گسترش آن، می‌تواند راه را برای ده‌ها کشور علاقه‌مند دیگر برای پذیرش در بریکس هموار کند. در حال حاضر برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی، پنج عضو بریکس هستند.

سیریل رامافوزا، رئیس جمهور آفریقای جنوبی، که میزبان نشست سران بریکس است، گفت: «بریکس فصل جدیدی را در تلاش خود برای ساختن جهانی عادلانه، جهانی فراگیر و مرفه آغاز کرده است».

نامزدهای جدید در ۱ ژانویه ۲۰۲۴ رسماً به عنوان عضو پذیرفته خواهند شد. رامافوزا و رئیس جمهور برزیل، لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، امکان پذیرش سایر اعضای جدید در آینده را باز گذاشتند.

رامافوسا در یک نشست خبری گفت: «ما در مرحله اول، این روند توسعه توافق داریم و مراحل دیگری نیز به دنبال خواهد داشت.

لولا گفت که وعده های جهانی سازی شکست خورده است و افزود که زمان احیای همکاری با کشورهای در حال توسعه فرا رسیده است زیرا “خطر جنگ هسته ای وجود دارد”، که کنایه ای آشکار به تنش های فزاینده بین روسیه و غرب بر سر درگیری اوکراین است.

محمد بن زاید، رئیس جمهور امارات متحده عربی، که کشورش قبلاً یکی از اعضای بانک توسعه جدید بلوک (NDB) است، گفت که از گنجاندن کشورش به عنوان یک عضو جدید قدردانی می کند.

 در پلتفرم پیام رسان X، که قبلاً توییتر نامیده می شد، نوشت: «ما مشتاقانه منتظر ادامه همکاری برای رفاه، عزت و منفعت همه ملت ها و مردم در سراسر جهان هستیم.»

تعهد به تعادل مجدد نظم جهانی

در نشست سه روزه سران که در ژوهانسبورگ برگزار شد، بحث بر سر گسترش در راس دستور کار قرار گرفت. و در حالی که همه اعضای بریکس علناً حمایت خود را از رشد این بلوک اعلام کردند، بین رهبران بر سر میزان و سرعت آن اختلاف نظر وجود داشت.

 اعضای بریکس، حدود ۴۰ درصد از جمعیت جهان و یک چهارم تولید ناخالص داخلی جهان را در خود جای داده است، اما شکست اعضای بریکس در استقرار چشم‌انداز منسجم برای این بلوک، مدت‌هاست که آن را به عنوان یک بازیگر سیاسی و اقتصادی جهانی پایین‌تر از وزن خود قرار داده است.

شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین در سخنانی پس از اعلام گسترش عضویت گفت: «این گسترش عضویت تاریخی است. این نشان دهنده عزم کشورهای بریکس برای اتحاد و همکاری با کشورهای در حال توسعه است.

مقامات آفریقای جنوبی می گویند بیش از ۴۰ کشور برای پیوستن به بریکس ابراز علاقه کرده اند و ۲۲ کشور رسماً درخواست پذیرش کرده اند.

آنها جذب وعده BRICS برای ایجاد توازن مجدد در نهادهای جهانی تحت سلطه ایالات متحده و سایر کشورهای ثروتمند غربی شده اند.

نارندرا مودی، نخست وزیر هند گفت که گسترش این بلوک باید نمونه ای برای سایر نهادهای جهانی باشد که در قرن بیستم تأسیس شده اند و منسوخ شده اند.

وی گفت: “گسترش و نوسازی بریکس پیامی است که همه نهادها در جهان باید خود را با توجه به زمان تغییر شکل دهند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »