... امروز: پنجشنبه - ۰۹ فروردین - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - 0:34 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0
در دیدار از مسکو عنوان شد؛

امیرعبداللهیان: ارتباطی بین بحران اوکراین و مذاکرات وین وجود ندارد/ روسیه مانع توافق نیست

امیرعبداللهیان: جمهوری اسلامی یک کنشگر مستقل است و هیچ مانع خارجی نمی‌تواند مانع همکاری ایران و روسیه یا مانع همکاری ایران و کشورهای دیگر شود.
دیدار حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران و سرگئی لاوروف وزیرخارجه روسیه در مسکو(سه شنبه ۲۴اسفند)

سیاست شرق _ حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران که به منظور دیدار و گفت‌ وگو با همتای روس خود، سرگئی لاوروف، به مسکو رفته بود روز سه شنبه در یک نشست خبری شرکت کرد. محور اصلی گفتگوهای دو وزیر خارجه مذاکرات برجام و جنگ در اوکراین بود.

امیر عبداللهیان در این کنفرانس خبری در مسکو با تشکر از میهمان نوازی لاوروف، چشم‌انداز روابط دو کشور روسیه و ایران را مثبت خواند و گفت که ارتباطی بین بحران اوکراین و مذاکرات وین وجود ندارد و روسیه هیچ مانعی برای رسیدن به توافق نخواهد بود.

وی افزود: چنانچه در مورد خطوط قرمز با آمریکا به توافق برسیم، روسیه کمافی‌السابق در کنار ایران خواهد بود. امیدواریم آمریکا در دقایق پایانی دست از رویه خود بردارد و به توافق نهایی برسیم.

وزیر امور خارجه ایران گفت که جمهوری اسلامی یک کنشگر مستقل است و هیچ مانع خارجی نمی‌تواند مانع همکاری ایران و روسیه یا مانع همکاری ایران و کشورهای دیگر شود.

امیرعبداللهیان در بخش دیگری از سخنانش گفت که تهران راه حل بحران اوکراین را در راه‌ حلی سیاسی می داند و جنگ را راه حل نمی‌بیند اما ریشه آن را درک می‌کند.

وی افزود: مخالف جنگیم و همزمان مخالف وضع تحریم هستیم چرا که خود قربانی وضع یکجانبه تحریم‌ها هستیم.

لاوروف: این آمریکایی ها هستند که نمی گذارند برجام عملی شود

سرگئی لاوروف هم در این نشست خبری گفت که روسیه از آمریکا «ضمانت کتبی» گرفته است که «تحریم های غرب علیه مسکو مانع همکاری در چارچوب توافق هسته ای ایران نخواهد شد.»

وی در سخان خود با متهم کردن ایالات متحده گفت «آنها هستند که نمی خواهند و نمی گذارند تا برجام عملی شود.»

وزیر خارجه روسیه همچنین در بخش دیگری از این نشست خبری تاکید کرد که « روسیه با ایران به توافق رسیده است که اثر تحریم‌ها واستانداردهای دوگانه و متناقض غرب را دفع کند».

آقای لاوروف از تهیه پیش نویس یک سند همکاری تجاری و اقتصادی بین دو کشور گفت.

لاوروف در ادامه تأکید کرد: هیچ‌گونه تحریم غیرقانونی نمی‌تواند مانع رشد تصاعدی ایران و روسیه رو به جلو باشد.

سرگئی لاوروف گفت که از سوی وزیر خارجه ایران به تهران دعوت شده که به این درخواست پاسخ مثبت داده و به زودی به ایران سفر خواهد کرد. وزیر خارجه روسیه که کشورش بیش از ۱۸ روز است در جنگ با اوکراین است از موضع «بی طرفانه ایران در تحولات اوکراین»‌ تشکر کرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »