... امروز: شنبه - ۰۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۷ شهریور ۱۴۰۱ - 4:48 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

آژانس انرژی اتمی: نمی توان به آسانی، غیرنظامی بودن برنامه هسته‌ای ایران را تأیید کرد

آژانس: حتی در صورت همکاری ایران، بازسازی "پازل" فعالیت‌های اتمی این کشور کاری نه غیرممکن، اما بسیار دشوار خواهد بود.

سیاست شرق _ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای نخستین بار در گزارش خود آورده است که به دلیل عدم پاسخگویی ایران در مورد برخی نکات مبهم، قادر نیست صلح‌آمیز بودن برنامۀ اتمی این کشور را تضمین کند.

به نقل از خبرگزاری فرانسه، گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژِی اتمی که روز چهارشنبه ۷ سپتامبر منتشر شد، مطابق معمول حدود یک هفته قبل از تشکیل جلسۀ شورای حکام آژانس در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت.

در این گزارش، رافائل گروسی، مدیر کل آژانس مدعی شده است که “روز به روز بیشتر نگران” است، زیرا هیچ پیشرفتی در مورد پروندۀ فعالیت‌های مشکوک ایران صورت نگرفته است.

این مسئله که به پروندۀ “پادمانی” معروف است به پیدا شدن رد اورانیوم در سه مکان مختلف مربوط می‌شود که بنا بر اظهارات رسمی مقامات جمهوری اسلامی هیچگاه محل فعالیت اتمی یا غنی‌سازی اورانیوم نبوده. اگرچه آثار اورانیوم به بیش از بیست سال قبل بر می‌گردد اما آژانس اصرار دارد که پیشینه و جزییات مبهم را روشن کند.

ولی گزارش جدید آژانس بار دیگر تأکید می‌کند که جمهوری اسلامی در قبال تعهدات قانونی خود “موظف به پاسخگویی است”.

در حال حاضر، ذخائر اورانیوم غنی‌شدۀ ایران ۱٩ برابر بیشتر از حدی است که در توافق اتمی – برجام – مقرر شده بود. همچنین در حالی که طبق قرار سال ۲٠۱۵، ایران می‌بایست درصد غنی‌سازی را در حد ۳٫۶۷ درصد نگاه دارد، اینک در عمل از سطح بیست درصد فراتر رفته و حتی حدود ۵٠ کیلوگرم اورانیوم ۶٠درصدی تولید کرده و بدین ترتیب به سطح برنامه نظامی نزدیک شده است. برای ساخت سلاح اتمی، اورانیوم باید بیش از ٩٠ درصد غنی شود.

آژانس در گزارش تازۀ خود از برداشته شدن ۲۷ دوربین نظارتی‌اش در مراکز مختلف ایران نیز ابراز ناخرسندی می‌کند و می‌گوید که این تصمیم  باعث شده که آژانس نتواند به آسانی “غیرنظامی” بودن برنامه هسته‌ای ایران را تأیید کند. آژانس می‌افزاید که اینک، حتی در صورت همکاری ایران، بازسازی “پازل” فعالیت‌های اتمی این کشور کاری نه غیرممکن، اما بسیار دشوار خواهد بود.

شورای حکام آژانس می‌تواند در صورت قانع نشدن، پروندۀ ایران را به شورای امنیت محول کند. اما معلوم نیست که آژانس فعلاً دست به چنین کاری بزند، بخصوص که روند مذاکرات احیای برجام، اگرچه به نتیجه نرسیده اما هنوز رسماً پایان نیافته است. علاوه بر این برخی کارشناسان معتقدند که باید در انتظار برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل بود. این مجمع کار خود را از هفته آینده آغاز کرد. برخی ناظران امیدوارند که اجلاس سازمان ملل فرصتی برای ملاقات‌ها  و گفتگوها در سطح سران باشد.

بهروز کمالوندی ،سخنگوی سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران، در خصوص گزارش آژانس گفت : برخی رسانه‌های بین‌المللی با تحریف و تفسیر و مصادره به مطلوب عباراتی که عمدی توسط مدیرکل مبهم تنظیم شده و مشحون از جزئیات غیر ضرور است، همانندگذشته با استفاده از این ابهامات، فضا سازی‌های پوچ رسانه‌ای خود را با هدف القا غیرصلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای کشور دنبال می‌کنند.(بیشتر بخوانید)

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »