... امروز: جمعه - ۰۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - 7:33 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

پولیتیکو: آمریکا آماده دادن امتیازات بیشتر است/آمریکا: نیاز به تصمیمات دشوار برای همه طرف هاست

پولیتیکو: در حالی که پیشنهاد اروپا با میانجیگری جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و با هماهنگی نزدیک با مقامات آمریکایی، تحریم‌های سپاه را به  خودی خود لغو نمی‌کند ، اما اثربخشی آنها را به شدت محدود می‌کند
ایران-اقتصاد-چابهار

سیاست شرق _ پولیتیکو مدعی شد که دولت بایدن آماده است تا برای تضمین توافق هسته ای جدید با ایران، امتیازات بیشتری نسبت به آنچه انتظار می رود، بدهد.

بر اساس گزیده‌هایی از پیش‌نویس متن بازبینی شده ای که پولیتیکو مدعی رویت آنها شده است، پیشنهاد اروپا برای احیای توافق هسته‌ای تهران با قدرت‌های جهانی، تحریم‌های آمریکا علیه سپاه پاسداران را کمرنگ می‌کند و از سویی دیگر راه را برای تهران هموار می‌کند تا از بررسی های بیشتر از آنچه سایت‌های مشکوک اتمی عنوان شده است، خودداری کند.

بنا به همین گزارش، جزئیات این پیش نویس پس از ۱۶ ماه مذاکره روز دوشنبه در وین نهایی شد. از آنجایی که اتحادیه اروپا در هماهنگی نزدیک با واشنگتن روی آن کار می کرد، شرایط نشان می دهد که دولت جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، آماده است تا امتیازات بیشتری از آنچه انتظار می رفت برای حصول توافق – به ویژه در خصوص سپاه پاسداران انقلاب اسلامی – بدهد.

با این حال، راب مالی، نماینده ویژه آمریکا در مذاکرات ایران، پس از انتشار این خبر، در بیانیه‌ای به پولیتیکو، تغییر استانداردها یا قوانین آمریکا در اجرای تحریم‌ها را تکذیب کرد.

بایدن تلاش برای احیای توافق هسته ای ۲۰۱۵ را در اولویت سیاست خارجی خود قرار داده است، توافقی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد و تحریم های اقتصادی گسترده ای را علیه ایران برقرار نمود. از زمان خروج آمریکا و به تلافی آن، فعالیت‌های هسته‌ای ایران نیز تسریع شد و محدودیت هایی برای نظارت آژانس برقرار گردید.

بنا به گزارش پولیتیکو، در حالی که پیشنهاد اروپا با میانجیگری جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و با هماهنگی نزدیک با مقامات آمریکایی، تحریم‌های سپاه را به  خودی خود لغو نمی‌کند ، اما اثربخشی آنها را به شدت محدود می‌کند.

با این حال، سخنگوی اتحادیه اروپا از اظهار نظر در مورد گزارش پولیتیکو خودداری کرد. اما مالی و دیگر مقامات آمریکایی و همچنین برخی از کارشناسان تحریم، این ایده را که استانداردهای تحریم در حال تضعیف است، مخالفت کردند. 

با این حال، مقامات ارشد ایالات متحده از وارد شدن به جزئیات در مورد زبان پیش نویس پیشنهادی برای بازگرداندن توافق خودداری کرده اند.

این مقام ارشد دولت بایدن افزود: «ما در علنی مذاکره نمی‌کنیم و در مورد افشاگری‌های احتمالی از مطبوعات اظهارنظر نخواهیم کرد.» ما در حال مطالعه دقیق متن نهایی پیشنهادی اتحادیه اروپا هستیم و پاسخ خود را در صورت درخواست به آنها ارائه خواهیم داد. شما دیده اید که چگونه اتحادیه اروپا این متن را به عنوان تلاش نهایی خود برای توافق توصیف کرده است – هیچ کس نباید تعجب کند که این امر مستلزم تصمیمات دشوار برای همه شرکت کنندگان است.

بنا به همین گزارش، دولت بایدن در صورت پذیرش پیشنهاد اروپا، به احتمال زیاد با مقاومت شدید در کنگره و فراتر از آن مواجه خواهد شد. از سویی دیگر، واشنگتن همچنین نگران افزایش همکاری ایران و روسیه از جمله فروش احتمالی صدها هواپیمای بدون سرنشین ایرانی به مسکو است.  

اروپا که ایران را بازار و منبع انرژی جذاب می داند و در رویکرد خود به تهران انعطاف پذیرتر از آمریکا بوده است.  اتحادیه اروپا و بریتانیا به شدت از توافق هسته ای حمایت کرده اند. وفاداری اروپا به این معامله، هم تجاری و هم شخصی است. دیپلمات‌های ارشد اروپایی سال‌ها برای تدوین توافق اولیه ایران وقت گذاشتند و مقامات در سرتاسر قاره همچنان آن را به عنوان دستاورد دیپلماسی اروپایی در دهه‌های اخیر می‌ دانند.

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »