... امروز: جمعه - ۰۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - 11:20 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

تحولات جنگ در اوکراین/ مذاکرات روسیه و امریکا در ترکیه!

روزنامه روسی "کومرسانت" گزارش داد که مقامات روسیه و آمریکا در آنکارا، پایتخت ترکیه، گفتگو می کنند.

سیاست شرق _ اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا می گوید که اروپا در طول جنگ بدون توجه به اینکه چقدر طول بکشد، در کنار اوکراین خواهد ایستاد.

به نقل از الجزیره، فون در لاین افزود: روسیه باید برای پایان جنگ با دولت اوکراین مذاکره کند.

در همین رابطه، جوزپ بورل، کمیسر سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز به نوبه خود گفت که ماموریت آموزشی اروپا برای حمایت از ارتش اوکراین امروز به طور رسمی آغاز می شود.

وی افزود که تصمیم حمایت نظامی اروپا از کی یف، همانطور که او آن را توصیف کرد، صحیح بود.

جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا نیز گفت که واشنگتن به حمایت از نیروهای اوکراینی ادامه خواهد داد.

کربی به الجزیره اضافه کرد که تنها رئیس‌جمهور اوکراین، زمان مذاکره با روسیه را انتخاب می‌کند.

از سویی دیگر، وال استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه گزارش داد که جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، در دیدار با زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در کیف، از لزوم باز شدن درب مذاکرات با روسیه گفت و گو نمود.

با این حال، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو – روز دوشنبه- گفت که ماه‌های آینده برای اوکراین «دشوار» خواهد بود و نباید توانایی نظامی روسیه را دست کم گرفت.

استولتنبرگ پس از دیدار با وزرای خارجه و دفاع هلند گفت: “ماه های آینده دشوار خواهند بود. هدف پوتین این است که اوکراین را در زمستان سرد و تاریک بگذارد. ما نباید اشتباه کنیم که روسیه را دست کم بگیریم.”

از سوی دیگر، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه با بیان اینکه پیش‌شرط‌های مذاکرات درباره اوکراین غیرقابل قبول است و باید شرایط میدانی را در نظر گرفت، گفت: ما پیش‌شرط‌هایی در مورد اوکراین از جمله درخواست برای خروج نیروهایمان را نمی‌پذیریم.

مذاکرات محرمانه

اما خبرگزاری رویترز نیز روز دوشنبه به نقل از روزنامه روسی “کومرسانت” گزارش داد که مقامات روسیه و آمریکا در آنکارا، پایتخت ترکیه، گفتگو می کنند.

یک مقام ترکیه ای از اظهار نظر در مورد اینکه آیا مذاکرات در حال انجام است یا خیر، خودداری کرد، در حالی که کرملین گفت که نه می تواند این گزارش را تایید و نه رد کند.

کومرسانت جزئیاتی از هدف این مذاکرات ارائه نکرد، اما گفت که این نشست از قبل اعلام نشده است. مدیر سرویس اطلاعات خارجی روسیه افزود که سرگئی ناریشکین در میان هیئت روسی حضور دارد.

در همین زمینه، خبرگزاری فرانس پرس به نقل از یک مقام رسمی اعلام کرد که امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، پس از نشست گروه ۲۰ در بالی، اندونزی، که انتظار می رود رهبر روسیه با فشار مواجه شود، با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود تماس خواهد گرفت.

این مقام گفت که ماکرون با اشاره به “انزوای” پوتین در مورد حمله به اوکراین، “پس از نشست گروه ۲۰ با او (پوتین) تماس خواهد گرفت.

کومرسانت جزئیاتی از هدف این مذاکرات ارائه نکرد، اما گفت که این نشست از قبل اعلام نشده است. مدیر سرویس اطلاعات خارجی روسیه افزود که سرگئی ناریشکین در میان هیئت روسی حضور دارد.

در همین زمینه، خبرگزاری فرانس پرس به نقل از یک مقام رسمی اعلام کرد که امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، پس از نشست گروه ۲۰ در بالی، اندونزی، که انتظار می رود رهبر روسیه با فشار بین المللی مواجه شده باشد، با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود تماس خواهد گرفت.

این مقام گفت که ماکرون با اشاره به “انزوای” پوتین در مورد حمله به اوکراین، “پس از نشست گروه ۲۰ با او (پوتین) تماس خواهد گرفت.

به گفته این مقام، مکرون خطوط ارتباطی با پوتین را با وجود درگیری در اوکراین حفظ کرده است و به گفت وگو با او ادامه خواهد داد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

بر اساس پیش‌نویسی که روز دوشنبه توسط رویترز مشاهده شد، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قصد دارد از روسیه بخواهد که تمام اقدامات علیه تأسیسات هسته‌ای اوکراین از جمله زاپوروژیه را در سومین تصمیم شورای حکام درباره جنگ اوکراین متوقف کند.

متن پیش نویس قطعنامه توزیع شده توسط کانادا در میان سایر کشورهای شورای آژانس بین المللی انرژی اتمی که شامل ۳۵ کشور است، مشابه عبارت دو قطعنامه قبلی این شورا در ماه های مارس و سپتامبر است که اقدامات روسیه در اوکراین را نیز محکوم کرده است.

از سوی دیگر مجمع عمومی سازمان ملل متحد قطعنامه ای برای ایجاد سازوکار بین المللی برای جبران خسارات ناشی از جنگ روسیه در اوکراین به تصویب رساند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »