... امروز: سه شنبه - ۰۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - 7:42 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

رویترز: ایران به پیشنهاد توافق هسته ای اتحادیه اروپا پاسخ داد

رویترز: مقام اروپایی در رابطه با محتوای پاسخ تهران به پیشنهاد اتحادیه اروپا اظهار نظری نکرده است.
علی باقری کنی، مذاکره کننده ارشد هسته ای جمهوری اسلامی ایران در مقابل هتل کوبورگ، محل مذاکرات هسته ای، در وین اتریش، ۲۷ دسامبر ۲۰۲۱/ خبرگزاری فرانسه

سیاست شرق _ یک مقام اتحادیه اروپا بامداد سه شنبه به رویترز گفت که ایران به پیش نویس پیشنهاد “نهایی” اتحادیه اروپا برای احیای توافق هسته ای ۲۰۱۵ ایران با قدرت های جهانی، پاسخ داد.

این مقام اروپایی در رابطه با محتوای پاسخ تهران اظهار نظری نکرده است.

پیشتر گفته گفته می شد که«سه موضوع وجود دارد که اگر حل شود» در «روزهای آینده» به توافق منجر خواهد شد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پیشتر گفته بود: «سه موضوع وجود دارد که اگر حل شود، می‌توانیم در روزهای آینده به توافق برسیم . »

وی افزوده بود که ما به آنها گفته ایم که خطوط قرمز ما باید رعایت شود… ما انعطاف کافی نشان داده ایم… ما نمی خواهیم به توافقی برسیم که بعد از ۴۰ روز، دو ماه یا سه ماه محقق نشود.

آقای امیرعبداللهیان افزود: «آمریکا اخیراً در مورد دو موضوع از سه موضوع باقیمانده انعطاف نشان داده است، اما این باید به صورت مکتوب ارائه شود».

بورل پیش تر گفته بود که پیش نویس اتحادیه اروپا که در ژوئن گذشته ارائه شده است، ” بهترین توافق ممکن” است. او گفت که “فضا برای مصالحه مهم” دیگر تمام شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری روز دوشنبه گفت: پیشرفت های جدی در مذاکرات وین را شاهد بودیم، بخشی از انتظارات ما در مذاکرات تامین شد.

خبرگزاری رویترز در گزارشی درباره مذاکرات احیای توافق هسته‌ای نوشت، طبق نظر دیپلمات‌ها، تحلیلگران و مقامات رسمی، چه تهران و واشنگتن پیشنهاد «آخر» اتحادیه اروپا را برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ بپذیرند و چه نپذیرند، هیچ یک از آن‌ها پایان توافق را اعلام نخواهند کرد، چون حفظ آن در راستای منافع دو طرف است.

رویترز در ادامه می‌نویسد: هیچ راه بدیهی یا آسانی جز توافق برای دولت بایدن وجود ندارد تا بتواند برنامه هسته‌ای ایران را کنترل کند. ایران تحت این توافق، برنامه هسته‌ای‌اش را در ازای لغوتحریم‌های اقتصادی آمریکا، سازمان ملل و اتحادیه اروپا محدود کرده بود. به کار بستن فشار اقتصادی برای وادار کردن ایران به محدودسازی بیشتر برنامه هسته‌ای‌اش، کاری که دونالد ترامپ، رییس جمهور پیشین آمریکا پس از ترک توافق در سال ۲۰۱۸ انجام داد،‌ با وجود کشورهایی مانند هند و چین که همچنان در حال خریداری نفت ایران هستند، کار سختی خواهد بود.

در گزارش رویترز ادعا شده است: بالا رفتن قیمت نفت در نتیجه حمله روسیه به اوکراین و حمایت علنی مسکو از تهران، از نظر اقتصادی و سیاسی جانی تازه به ایران بخشیده است که موجب شده مقامات ایران فکر کنند می‌توانند منتظر بمانند. یک دیپلمات اروپایی که می‌خواست نامش فاش نشود، در این باره گفت، «هر دو طرف مشکلی با تحمل وضع فعلی ندارند».

توافق به این راحتی نمی میرد!

چه تهران و واشنگتن پیشنهاد «نهایی» اتحادیه اروپا برای احیای توافق هسته ای ۲۰۱۵ ایران را بپذیرند یا نه، هیچ کدام احتمالاً این توافق را مرده اعلام نخواهند کرد، زیرا زنده نگه داشتن آن منافع هر دو طرف را تامین می کند. دیپلمات ها، تحلیلگران و مقامات مختلف چنین عقیده ای دارند، اما دلایل آنها کاملاً متفاوت است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »