... امروز: جمعه - ۰۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۰۹ تیر ۱۴۰۱ - 6:35 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

سرانجام دور اول مذاکرات هسته ای ایران و آمریکا در دوحه

ناصر کنعانی سخنگوی وزیر امور خارجه ایران نیز با صدور بیانیه ای، این مذاکرات را «در فضایی حرفه ای و جدی» توصیف کرد. وی بعداً گفت که ایران و مورا «در خصوص ادامه مسیر و مرحله بعدی مذاکرات با یکدیگر در تماس خواهند بود».

سیاست شرق _ دیپلمات‌ها می گویند که مذاکرات غیرمستقیم بین ایران و آمریکا بر سر توافق هسته‌ ای ۲۰۱۵، روز چهارشنبه در حالی در دوحه قطر پایان یافت که پیشرفت چندانی نداشته است.

به نقل از واشنگتن پست، دیپلمات های غربی اظهار داشتند که مذاکرات دوحه پس از دو روز بدون هیچ نشانه ای از پیشرفت و پس از ماه ها توقف مذاکرات در وین میان همه طرف ها، پایان یافت.

جمهوری اسلامی ایران ، ایالات متحده را برای خروج از برجام مقصر می داند،لذا خواهان اقدامات عملی در خصوص رفع تحریم های از سوی آمریکا است.

انریکه مورا، میانجی اتحادیه اروپا در توییتر، مذاکرات دو روزه در دوحه را همراه با «فشار» توصیف کرد.

مورا نوشت: «متاسفانه، هنوز پیشرفتی که تیم اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده انتظارش را داشت، به دست نیامده است. ما با فوریت بیشتری برای بازگرداندن یک توافق کلیدی برای عدم اشاعه و ثبات منطقه ای، به کار خود ادامه خواهیم داد.»

اظهارات مورا ساعاتی پس از آن مطرح شد که خبرگزاری تسنیم، مذاکرات را پایان یافته توصیف که «هیچ تأثیری در خروج از بن‌بست در مذاکرات» نداشته است.

تسنیم به نقل از منابع آگاه عنوان نمود که موضع آمریکا تضمینی برای سود اقتصادی ایران از توافق نیست.

تسنیم نوشت: واشنگتن به دنبال احیای (توافق) است تا ایران را بدون دستاورد اقتصادی برای کشورمان محدود کند. 

راب مالی، نماینده ویژه ایالات متحده، از طریق مورا با علی باقری ، پیام‌هایی را مبادله کردند.

ناصر کنعانی سخنگوی وزیر امور خارجه ایران نیز با صدور بیانیه ای، این مذاکرات را «در فضایی حرفه ای و جدی» توصیف کرد. وی بعداً گفت که ایران و مورا «در خصوص ادامه مسیر و مرحله بعدی مذاکرات با یکدیگر در تماس خواهند بود».

کنعانی همچنین از ادامه مذاکرات، در روز پنجشنبه نیز خبر داد.

با این حال وزارت امور خارجه آمریکا مدعی شد که ایران «مسائلی را مطرح کرده است که کاملاً بی ارتباط با برجام است و ظاهراً آماده تصمیم گیری اساسی در مورد اینکه آیا می خواهد این توافق را احیا کند یا آن را دفن کند، نیست».

در بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا آمده است : گفت‌وگوهای غیرمستقیم در دوحه به پایان رسیده است و در حالی که ما از تلاش‌های اتحادیه اروپا بسیار سپاسگزاریم، اما از اینکه ایران باز هم نتوانسته است به ابتکار اتحادیه اروپا پاسخ مثبت دهد و در نتیجه هیچ پیشرفتی حاصل نشده است، ناامید هستیم.

جمهوری اسلامی ایران و قدرت‌های جهانی در سال ۲۰۱۵ با توافق هسته‌ای موافقت کردند که موجب شد تهران در ازای لغو تحریم‌های اقتصادی، غنی‌سازی اورانیوم خود را تا سقف ۳.۶۷ و تا سال ۲۰۲۵ محدود کند. در سال ۲۰۱۸، دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا، به طور یکجانبه آمریکا را از این توافق خارج کرد، و تحریم های گسترده اقتصادی بر ایران وارد نمود.

ایران نیز ، پس از یک وقفه یکساله که برای احیای برجام، که بازگشت آمریکا در نظر گرفته شده بود، سانتریفیوژهای پیشرفته و ذخایر اورانیوم غنی شده را به سرعت و با اطلاع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزایش داد.

حالا و با میانجیگری اروپا، ایران و ایالات متحده در دوحه قطر، بار دیگر به گفتگوهای غیرمستقیم خود ادامه می دهند تا شاید، برجام را احیا کنند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »