... امروز: شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - 0:52 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

سفر رئیس جمهوری ایران به سریلانکا

خبرگزاری فرانسه: رئیسی صبح چهارشنبه وارد فرودگاهی در جنوب سریلانکا شد تا پروژه ۵۱۴ میلیون دلاری آبیاری و برق آبی اوما اویا (Uma Oya) را افتتاح کند.

سیاست شرق _ رئیس‌جمهوری ایران، روز چهارشنبه و با پایان سفرش به پاکستان،عازم سریلانکا شد؛ این نخستین سفر یک مقام عالی ایرانی به کلمبو پس از ۱۶ سال است،

سید ابراهیم رئیسی، پنجم اردیبهشت ماه به دعوت رسمی رانیل ویکرمسینگه رئیس جمهور سریلانکا به این کشور سفر کرد.

در این سفر پروژه چند منظوره سد و نیروگاه «اومااویا» سریلانکا که مراحل طراحی و ساخت آن توسط شرکت‌های ایرانی انجام شده است، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های حوزه صادرات خدمات فنی-مهندسی کشور در زمینه‌های سدسازی، انتقال آب و تولید برق با حضور روسای جمهور ۲ کشور افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

روابط تاریخی میان سریلانکا و ایران به قرن‌ها قبل برمی‌گردد و تعاملات بین ۲ ملت بیشتر در تنگه هرمز متمرکز بوده است. روابط رسمی دیپلماتیک به طور رسمی در سال ۱۹۶۲ برقرار شد و ایران در سال ۱۹۷۵ سفارت خود را در کلمبو تأسیس کرد، در حالی که سریلانکا در ژانویه ۱۹۹۰ سفارت خود را در تهران تأسیس کرد.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی با اشاره به پایان سفر رئیس جمهوری ایران به پاکستان نوشت: رئیسی صبح چهارشنبه وارد فرودگاهی در جنوب سریلانکا شد تا پروژه ۵۱۴ میلیون دلاری آبیاری و برق آبی اوما اویا (Uma Oya) را افتتاح کند.

به گفته دولت سریلانکا، این پروژه قرار بود در مارس ۲۰۱۴ (اسفند ۱۳۹۳) راه اندازی شود، اما تحریم ها علیه جمهوری اسلامی باعث شد این پروژه با یک دهه تاخیر به بهره برداری برسد.

این رسانه نوشت: دفتر رئیس جمهور سریلانکا رانیل ویکرمسینگه می‌گوید سفر رئیسی نماد همکاری بین دو کشور در این تلاش زیرساختی مهم است.

این سد ۲ مخزنی، برای آبیاری ۴هزار و ۵۰۰ هکتار زمین جدید برنامه ریزی شده است، در حالی که ژنراتورهای سدهای آبی ظرفیت ۱۲۰ مگاوات تولید برق را هم دارند.

ایران خریدار اصلی چای سریلانکا، کالای اصلی صادراتی این جزیره است.

سریلانکا در حال حاضر ۲۱۵ میلیون دلار بدهی نفت ایران را با صادرات چای بازپرداخت می کند. تنها پالایشگاه نفت این کشور توسط ایران در سال ۱۹۶۹ ساخته شده است.

منبع: ایران

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »