... امروز: شنبه - ۰۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
اجتماعی ۲۰ آذر ۱۴۰۲ - 9:17 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان عنوان کرد:

خوزستان با پدیده مهاجرت مواجه است/ هویت ملی، پیش نیاز توسعه اجتماعی است

جامعه خوزستان میل به مهاجرت دارد. با توجه به اینکه مردم برخی از شهرهای خوزستان، خود را با قبل از انقلاب مقایسه می‌کنند، همیشه نارضایتی دارند و فاصله بین وضعیت مطلوب با وضعیت موجود را در ذهن دارند.

سیاست شرق _ رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان، با بیان اینکه در جامعه‌ای که در اقتصاد مشکل دارد نمی‌توانیم دنبال ارتقای توسعه اجتماعی باشیم، گفت: در توسعه اجتماعی به دنبال کاهش هزینه‌های مبادله هستیم و ابزار این کار تقویت رابطه و قانون‌مند و قاعده‌مند کردن رابطه بین عوامل توسعه‌ای یعنی دولت، دانشگاه و صنعت است.

به نقل از ایسنا، مهرداد نیکو در دومین همایش ملی و نخستین همایش بین‌المللی توسعه اجتماعی که روز یکشنبه، در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، با اشاره به جنبه‌های مختلف توسعه اظهار کرد: به نظر می‌رسد توسعه اجتماعی قدری مهجور مانده است و باید بیشتر به آن پرداخته شود.

وی با بیان اینکه تعاریف متفاوتی از توسعه اجتماعی وجود دارد، افزود: توسعه اجتماعی مفهوم مشتق شده از توسعه است. توسعه جریانی چند بعدی است که مستلزم تغییرات اساسی در ساختار اجتماعی به منظور تسریع در رشد اقتصادی، کاهش نابرابری و ریشه‌کن کردن فقر مطلق است. بر اساس این تعریف باید ببینیم چگونه باید ساختار اجتماعی برای رشد اقتصادی متحول و فقر ریشه‌کن شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان گفت: تعریف دوم توسعه اجتماعی که بیشتر مرتبط با بحث امروز این همایش است، گسترش ظرفیت نظام اجتماعی در برآوردن احتیاجات جامعه و توانمندی جامعه در افزایش ثروت، رفاه و توانایی است.

نیکو با بیان اینکه در ادبیات توسعه‌ای ایران، نظام توسعه اجتماعی چندان جا نیفتاده است، گفت: الگویی که برای تعیین احتیاجات جامعه مطرح است، هرم مازلو است که طبق این هرم به ترتیب باید نیازهای زیستی، امنیت، نیازهای اجتماعی و نیاز به احترام رفع شوند و شکوفایی رقم بخورد.

وی افزود: برای امنیت هم باید پول داشته باشیم بنابراین سطح یک و دوم هرم مازلو که احتیاجات جامعه هستند، به نوعی مترادف توسعه اقتصادی است. نیازهای اجتماعی یعنی کیفیت روابط عناصر یک جامعه با هم و در توسعه اجتماعی به دنبال ارتقای کیفیت این رابطه هستیم.

وی با اشاره به دو نگاه به حوزه شکوفایی افزود: بر اساس یکی از دیدگاه‌ها، شکوفایی از دل متغیرهای اقتصادی حاصل می‌شود. اگر کشوری داشته باشیم که اقتصاد جان‌دار و توانمندی نداشته باشد چگونه می‌توانیم انتظار شکوفایی داشته باشیم؟

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان بیان کرد: تغییراتی در دنیا در حال رخ دادن است و بنا بر آن، ساختار سلسله مراتب رد شده است. در جامعه‌ای که نیازهای زیستی برآورده نشود و درآمدهای افراد جامعه نامتعادل و حاشیه‌نشینی گسترده است، آیا می‌توان صحبت از روابط اجتماعی یا تحکیم آن کرد؟

وی افزود: توسعه اقتصادی پیش نیاز توسعه اجتماعی است و توسعه اجتماعی هم پیش نیاز توسعه اقتصادی است، بنابراین این دو، لازم و ملزوم هستند. اگر در ادبیات توسعه به توسعه اجتماعی نپردازیم، داریم یکی از پایه‌های توسعه را سست می‌کنیم و توسعه اقتصادی پایدار هم شکل نمی‌گیرد.

نیکو بیان کرد: در توسعه اجتماعی به دنبال کاهش هزینه‌های مبادله هستیم و ابزار این کار تقویت رابطه و قانون‌مند و قاعده‌مند کردن رابطه بین عوامل توسعه‌ای یعنی دولت، دانشگاه و صنعت است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان با اشاره به تعاریف توسعه اجتماعی بیان کرد: هنوز در تعیین مرز توسعه اجتماعی مشکل داریم و نمی‌دانیم توسعه اجتماعی یعنی چه؟

وی افزود: در اندازه‌گیری سرمایه اجتماعی هم مشکل داریم و آخرین آمار، مربوط به چهار تا پنج سال پیش است.

نیکو عنوان کرد: نمی‌توانیم به دنبال توسعه اجتماعی باشیم اما اقتصاد پایداری نداشته باشیم. در جامعه‌ای که در اقتصاد مشکل دارد نمی‌توانیم دنبال ارتقای توسعه اجتماعی باشیم. 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان افزود: بحث دوم در این زمینه توسعه عادلانه ثروت است که در کشور این مساله اشتباه گرفته می‌شود و فکر می‌کنند توزیع عادلانه، توزیع مساوی ثروت است.

وی بیان کرد: در جامعه‌ای که عدالت آموزشی و توازن منطقه‌ای نیست هم نمی‌توانیم دنبال توسعه اجتماعی باشیم و بحث از توسعه اجتماعی معنی ندارد.

نیکو عنوان کرد: جایی که مشارکت اجتماعی نیست، توسعه اجتماعی نیز شکل نمی‌گیرد. جایی که ارتباط مردم با دولت نمود پیدا می‌کند در انتخابات است و به همین دلیل بر انتخابات پرشور تاکید می‌شود و رهبری مساله اصلی نظام را حضور حداکثری در انتخابات می‌داند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان گفت: نظام سیاسی ما یک نظام مردمی است و عمده مسئولیت‌های اصلی کشور از طریق انتخابات مشخص می‌شود، بنابراین در جامعه‌ای که مشارکت پایین باشد نمی‌توانیم دنبال توسعه اجتماعی باشیم.

وی افزود: هویت ملی نیز پیش نیاز توسعه اجتماعی است؛ با مردمی که نتوانند هویت ملی خود را بشناسند، نمی‌توانند از توسعه اجتماعی صحبت کرد.

نیکو بیان کرد: امنیت ملی سه بعد دارد که شامل حفاظت از مرزها، انسجام اجتماعی و پایداری حاکمیت هستند و هر جا شکافی ایجاد شد پیامدهای آن مشخص شده‌اند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان با اشاره به شکاف‌های جنسیتی، شکاف بین روستا و شهر و شکاف در سکونتگاه‌ها گفت: مثلا اگر خوزستانی‌ها بگویند وقتی می‌رویم تهران وضعیت بهتر است، مهاجرت شکل می‌گیرد و اکنون خوزستان با این پدیده مواجه است و سومین استان مهاجرت‌فرست کشور هستیم. غالبا نیروی انسانی خوب ما هم از خوزستان می‌رود و توسعه اتفاق نمی‌افتد.

وی افزود: در خیلی از جاهای اهواز سکونتگاه‌های غیر رسمی داریم و بر اساس تایید ستاد بازآفرینی، ۱۶ درصد جمعیت خوزستان در سکونتگاه‌های غیر رسمی زندگی می‌کنند.

نیکو عنوان کرد: با ایجاد این شکاف‌ها، مسائلی مانند مهاجرت، کاهش مشارکت، شکل نگرفتن ارتباط دولت با مردم، نارضایتی و قانون‌گریزی اتفاق می‌افتد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان با بیان اینکه مردم ایران در بزنگاه‌ها مانند جنگ تحمیلی خوب عمل می‌کنند، گفت: در جامعه ایران، بخش غیر رسمی قوی‌تر از بخش رسمی است. بنابراین اگر می‌خواهیم در مورد این جامعه صحبت کنیم نمی‌توانیم صرفا به سازوکارهای رسمی بپردازیم.

وی افزود: در خوزستان، تعدد قومیت و تکثر خرده فرهنگ داریم. از سوی دیگر خوزستان با پنج استان کوچک‌تر خود هم‌مرز است و با عراق مرز مشترک دارد. بنابراین پیوندهای اجتماعی با استان‌های دیگر دارد.

نیکو بیان کرد: جامعه خوزستان میل به مهاجرت دارد. با توجه به اینکه مردم برخی از شهرهای خوزستان خود را با قبل از انقلاب مقایسه می‌کنند، همیشه نارضایتی دارند و فاصله بین وضعیت مطلوب با وضعیت موجود را در ذهن دارند.

وی عنوان کرد: به دلیل جنگی که رخ داد و مهاجرت مردم خوزستان به شهرهای توسعه‌یافته، خوزستانی‌ها شهرهای خود را با استان‌های دیگر مقایسه می‌کنند و وقتی از بهتر شدن اوضاع ناامید می‌شوند، مهاجرت می‌کنند و میل به مهاجرت در خوزستان خیلی زیاد است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان گفت: شکاف اقتصادی در خوزستان ناشی از وجود شرکت‌های خصوصی و دولتی است؛ مشاهده می‌شود فردی با ۲۰ سال سابقه کار ۱۵ میلیون تومان حقوق می‌گیرد اما فرد دیگر در شرکت فولاد یا پتروشیمی کار می‌کند و ۴۰ میلیون تومان حقوق می‌گیرد و این مساله مردم را آزار می‌دهد.

نیکو با بیان اینکه توسعه منطقه‌ای هم در خوزستان بسیار متفاوت است، گفت: همچنین هر چه از سمت مرز، به سمت شمال شرق خوزستان می‌رویم سطح توسعه کاهش می‌یابد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »