... امروز: جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
سیاسی ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - 5:47 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

توافق لبنان و اسراییل در خصوص مرزهای دریایی

لبنان و رژیم صهیونسیتی درخصوص مرزهای دریایی اختلاف دارند، مناطقی که شامل میدان گازی «کاریش» نیز می شود.

سیاست شرق _ کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل مدعی شد که توافق ترسیم مرزهای دریایی میان بیروت و تلآویو شامل عقب نشینی رژیم صهیونیستی از یک منطقه در دریای مدیترانه می‌شود.

این رسانه اسرائیلی اعلام کرد که این توافق هفته آینده به امضا می‌رسد.

بنابراین گزارش، عاموس هوکشتاین میانجی آمریکایی در نظر دارد با توافق بر سر این مساله، تنش‌های ایجاد شده در زمینه موضوع ترسیم مرزهای دریایی میان لبنان و رژیم صهیونیستی را پایان دهد.

این شبکه صهیونیستی همچنین پیش بینی کرده است که توافق نهایی در زمینه ترسیم مرزهای دریایی میان لبنان و رژیم صهیونیستی در هفته آینده به امضا برسد.

بنا به همین گزارش: تل آویو از طریق میانجی آمریکایی پیشنهادی جدید به لبنان در زمینه ترسیم مرزهای دریایی ارائه کرده که البته در آن از موضوع میدان گازی کاریش، عقب نشینی نشده است.

در تحولی دیگر مرتبط با همین رخداد، شبکه المیادین به نقل از منابع عبری گزارش داد که ارتش رژیم صهیونیستی در آستانه توافق احتمالی بیروت و تلآویو درباره ترسیم مرزهای دریایی، به دلیل نگرانی از عملیات حزب الله لبنان در مرزهای شمالی به حالت آماده باش در آمده است.

اسرائیل روز دوشنبه نسبت به هرگونه حمله به تاسیسات گازی ادعایی خود در مدیترانه هشدار دارد.

لبنان و رژیم صهیونسیتی درخصوص مرزهای دریایی اختلاف دارند، مناطقی که شامل میدان گازی «کاریش» نیز می شود. سیدحسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان در ۹ اوت گفت: «دستی که برای هر یک از این ثروت دراز شود، قطع خواهد شد.»

در همین رابطه شبکه اسراییلی «ای ۲۴»، گزارش داد که بنی گانتز ، وزیردفاع رژیم صهیونسیتی گفته است که استخراج از میدان گازی “زمانی که آماده تولید باشد” آغاز خواهد شد و ادعای اسرائیل در مورد میدان گازی «کاریش» را تایید کرد.

گانتز در پاسخ به سوالی درباره هرگونه حمله حزب الله علیه یک میدان گازی ادعایی اسرائیل می تواند منجر به جنگ شود، گفت: “بله، این می تواند واکنشی را به همراه داشته باشد.”


اسرائیل و لبنان آخرین بار در سال ۲۰۰۶ یک درگیری سخت و ویرانگر داشتند و سپس نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در حال گشت زنی در مرز زمینی شدند.

مذاکرات در مورد مرزهای دریایی در سال ۲۰۲۰ از سر گرفته شد و مذاکرات قبل از احیای مجدد در ژوئن متوقف شد. 

بر اساس شکایت لبنان که در سال ۲۰۱۱ در سازمان ملل ثبت شد، بحث های اولیه بر منطقه مورد مناقشه ۳۳۲ مایل مربع متمرکز شده است که رژیم صهیونسیتی آنرا قبول ندارد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »