... امروز: پنجشنبه - ۰۹ فروردین - ۱۴۰۳
فوتبال ۱۲ شهریور ۱۴۰۱ - 9:16 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

پریا شهریاری، اولین مدیر زن ایرانی در فیفا

شهریاری که پیش از این ۱۹ سال به طور مستمر به عنوان رئیس کمیته فوتبال ساحلی در فدراسیون فوتبال ایران مدیریت می‌کرد.

سیاست شرق _ پریا شهریاری که سابقه مدیریت کمیته فوتبال ساحلی فدراسیون فوتبال ایران را در کارنامه خود دارد، به عنوان اولین مدیر زن ایرانی به عضویت فیفا در آمد.

به نقل از ایرنا، پریا شهریاری که طی روزهای گذشته گمانه زنی‌های زیادی در خصوص جایگزینی او به عنوان نایب رئیس زنان فدراسیون به گوش می‌رسید، به عضویت رسمی فدراسیون جهانی فوتبال درآمد.

شهریاری که پیش از این ۱۹ سال به طور مستمر به عنوان رئیس کمیته فوتبال ساحلی در فدراسیون فوتبال ایران مدیریت می‌کرد و بعد از استعفا از این سمت، ۳ ماه نیز در سازمان لیگ به عنوان مدیرفنی و توسعه مشغول به کار بود، بعد از قطع همکاری با فدراسیون ایران، به عنوان اولین مدیر زن ایرانی وارد مقر فیفا شده است.

فدراسیون فوتبال ایران، در پیامی پیوستن مدیر سابق این مجموعه به فدراسیون جهانی فوتبال را به وی تبریک گفت.در پیام فدراسیون فوتبال به پریا شهریاری آمده است:۱۹ سال خدمت صادقانه شما به مجموعه فدراسیون فوتبال ایران ما را بر آن داشته است تا ضمن تقدیر بابت تمام تلاش‌هایتان در این سال‌ها به ویژه در حوزه معاونت دبیرکلی، فوتبال ساحلی کشور و… از پیوستن شما به فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) به عنوان یک ایرانی، احساس غرور کنیم، اگرچه از حضور سرمایه ارزشمندی چون شما محروم خواهیم ماند.بی‌تردید با تجربیات بی‌نظیر داخلی و بین‌المللی که دارید در سمت جدید نیز موفق خواهید بود.

وی دارای مدرک فوق لیسانس مدیریت ورزشی است و همچنین نخستین و تنها مدرس ایرانی دوره‌های مدیریت فیفا نیز به شمار می‌رود. شهریاری از سال ۱۳۹۲ به عنوان معاون دبیرکل فدراسیون در امور اجرایی مشغول به فعالیت است.

از دیگر فعالیت‌های شهریاری نظارت مسابقات بین‌المللی فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) و فدراسیون جهانی فوتبال (FIFA) است.

از مهمترین مسابقاتی که وی نظارت آنها را برعهده داشته می‌توان به دیدار فینال مسابقات فوتبال جام ملتهای بانوان آسیا در سال ۲۰۱۸ و دیدار پایانی فوتسال المپیک جهانی جوانان در رده بانوان و دیدار رده‌بندی فوتسال المپیک جهانی جوانان مردان به میزبانی بوئنوس آیرس آرزژانتین در سال ۲۰۱۸ اشاره کرد.

پریا شهریاری تنها ناظر تاریخ فوتبال ایران است که موفق به نظارت در بازی‌های المپیک فوتبال شده است. وی درالمپیک ۲۰۲۰ توکیو پس از نظارت چند بازی ، از سوی فیفا برای نظارت بازی دو تیم آمریکا و نیوزلند انتخاب شد که به دلیل حضور دکتر جیل بایدن (بانوی اول ایالات متحده آمریکا) در ورزشگاه و تماشای این بازی از نزدیک، از حساسیت و تدابیر امنیتی خاصی برخوردار بود. همچنین فیفا نظارت بازی فینال فوتبال زنان المپیک توکیو ۲۰۲۰ بین تیم‌های کانادا و سوئد را به شهریاری سپرد که افتخاری بزرگ برای تنها نماینده ایرانی حاضر در مسابقات فوتبال المپیک ۲۰۲۰ بود. ضمن اینکه مسئولیت نظارت برگزاری بازی نیمه‌ نهایی فوتبال بخش آقایان المپیک ۲۰۲۰ بین دو تیم مکزیک و برزیل نیز به وی ابلاغ شد.

شهریاری همچنین در یکی از دیگر ابلاغ‌های خود پیش از این از سوی فیفا به عنوان ناظر برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال ساحلی ۲۰۱۹ آقایان در کشور پاراگوئه انتخاب شد ، و در پایان این رقابتها فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) با توجه به عملکرد شهریاری ، نظارت برگزاری دیدار پایانی را هم به وی سپرد و این نیز برای نخستین بار است که یک ایرانی نظارت دیدار فینال مسابقات جام جهانی رشته‌های فوتبالی را عهده‌دار شده‌است. 

شهریاری در اسفند ۹۹ در تیم انتخاباتی کیومرث هاشمی، رقیب شهاب‌الدین عزیزی خادم بود و در نهایت به علت شکست خوردن هاشمی، او هم از انتخاب به عنوان نایب رئیس بانوان بازماند. البته از سوی دبیرکل وقت در سمت معاون اجرایی دبیرکل ابقا شد و در نهایت تجربه کار در پست معاونت هشت دبیرکل را در کارنامه خود ثبت کرد. 

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »