... امروز: شنبه - ۰۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۹ تیر ۱۴۰۲ - 1:26 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

بایدن: عادی سازی روابط اسرائیل و عربستان، نزدیک نیست

بایدن: ما در حال پیشرفت در منطقه هستیم و این بستگی به رفتار و آنچه از ما خواسته می شود تا اسرائیل را به رسمیت بشناسند، دارد.

سیاست شرق _ جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه با سی ان ان که روز یکشنبه پخش شد، گفت که اسرائیل و عربستان سعودی تا توافق عادی سازی روابط که شامل یک معاهده دفاعی و برنامه هسته ای غیرنظامی از سوی ایالات متحده است، فاصله زیادی دارند.

به نقل از رویترز، مقامات آمریکایی در تلاش هستند شرایط عادی سازی روابط بین ریاض و تلاویو را آماده کنند. شرایطی که پیش از این، برای عادی سازی روابط بحرین، امارات و مراکش با اسراییل، مهیا کردند.

بایدن در مصاحبه با «جی‌پی‌اس فرید زکریا» گفت: «ما خیلی از آنجا فاصله داریم. چیزهای زیادی برای صحبت کردن داریم».

بنا به همین گزارش، وزیر انرژی اسرائیل ماه گذشته مخالفت خود را با ایده عربستان سعودی برای توسعه یک برنامه هسته ای غیرنظامی به عنوان بخشی از هرگونه ایجاد روابط با تلاویو با میانجیگری آمریکا را ابراز کرد.

بایدن در این مصاحبه گفت: “بنابراین، ما در حال پیشرفت در منطقه هستیم و این بستگی به رفتار و آنچه از ما خواسته می شود تا اسرائیل را به رسمیت بشناسند، دارد.”

رئیس جمهور آمریکا همچنین گفت: “من فکر نمی‌کنم که آنها مشکل زیادی با اسرائیل داشته باشند.”

اسرائیلی ها، نسبت به توافقات احتمالی که از سوی غرب نسبت به کشورهای مسلمان، ابراز می شود، از جمله فروش تسلیحات نظامی پیشرفته و یا دستیابی به فناوری هسته ای، مخالف است. اسرائیل، که خود خارج از معاهده داوطلبانه منع گسترش سلاح های هسته ای (NPT) است، مخالف فناوری هسته ای در کشورهای خاورمیانه است، این در حالی است که گفته می شود، خود دارای ذخایر کلاهک هسته ای می باشد.

خشم عمومی در جهان اسلام، هفته گذشته پس از یکی از بزرگترین عملیات نظامی اسرائیل در کرانه باختری اشغالی طی سال‌های گذشته، یعنی یورش به اردوگاه آوارگان جنین، افزایش یافته است.

عربستان سعودی نیز روز سه شنبه به دیگر کشورها در محکومیت این حمله که به کشته شدن ۱۲ فلسطینی انجامید، پیوست. حتی قبل از خشونت های اخیر، ریاض گفت تا زمانی که اهداف تشکیل دولت فلسطین مورد توجه قرار نگیرد، عادی سازی روابط با تلاویو امکان پذیر نیست.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »