... امروز: پنجشنبه - ۰۹ فروردین - ۱۴۰۳
اقتصادی ۰۱ مهر ۱۴۰۱ - 9:49 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

سرمایه‌گذاری جدید شرکت توتال، در میدان گازی قطر

قطر در کنار ایالات متحده و استرالیا یکی از بزرگترین تولیدکنندگان گاز طبیعی مایع یا ال‌ان‌جی در جهان است.

سیاست شرق _ شرکت فرانسوی “توتال” قصد دارد سرمایه گذاری‌های جدیدی را در پروژه گاز طبیعی شمال-جنوب در قطر انجام دهد تا ظرفیت تولید گاز قطر را تا ۱۱٠ میلیون تن افزایش دهد.

 به از بلومبرگ، شرکت انرژی فرانسوی “توتال” قصد دارد سرمایه گذاری‌های جدیدی را در پروژه گاز طبیعی شمال-جنوب در قطر انجام دهد. یک منابع آگاه اعلام کرد که «توتال در یک طرح سرمایه‌گذاری چند میلیارد دلاری در میدان قطر سهمی خواهد داشت و صادرات گاز طبیعی مایع قطر را افزایش می‌دهد.

البته دقیقاً مشخص نیست که توتال چقدر در این پروژه سرمایه گذاری خواهد کرد، اما سرمایه گذاری‌های آن شامل ساخت ایستگاه‌های مایع سازی گاز است.

قطر در تلاش است تا موقعیت خود را به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان گاز طبیعی در جهان تقویت کند و ظرفیت تولید خود را افزایش دهد تا از شکاف عرضه جهانی گاز ناشی از تحریم‌های غرب علیه روسیه استفاده کند.

در اوایل سال جاری، قطر حدود ۲۵ درصد از پروژه گنبد شمالی را به پنج شرکت بین المللی فروخت.

این پروژه ظرفیت تولید گاز طبیعی قطر را از ۷۷ میلیون تن در حال حاضر به ۱۱۰ میلیون تن در سال قبل از پایان سال ۲۰۲۵ با سرمایه گذاری نزدیک به ۲۹ میلیارد دلار افزایش می‌دهد.

شرکت های فرانسوی «توتال»، بریتانیایی «شل» و آمریکایی «اکسون موبیل» هر کدام ۶.۲۵ درصد از امتیاز میدان شمال شرق را به دست آورده بودند.

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر روز سه شنبه در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل نسبت به بحران جهانی انرژی هشدار داد و گفت: ما با بحران انرژی بی‌سابقه‌ای مواجه هستیم و حدود یک میلیارد نفر با آن دست به گریبان هستند.

وی با اشاره به اینکه دوحه توانست توسعه میدان گازی شمال را آغاز کند، تاکید کرد که این میدان نقش محوری در کاهش بحران انرژی خواهد داشت.

وزیر انرژی قطر توافق حاصل شده با توتال انرژی را آغاز یک همکاری بلندمدت تا سال ۲۰۵۴ عنوان کرد. او همچنین تصریح کرد که سهم سایر شرکت‌های خارجی مشارکت کننده در این پروژه ۲۸ میلیارد دلاری کمتر از توتال انرژی خواهد بود. 

هر چند وزیر انرژی قطر نام سایر شرکای خارجی این پروژه را اعلام نکرد ولی گمانه‌زنی‌ها از انتخاب شرکت‌های شل و اکسان موبیل حکایت دارد.

با توجه به تلاش کشورهای اروپایی برای یافتن جایگزین‌هایی برای نفت و گاز روسیه، انتظار می‌رود گاز طبیعی مایع حاصل از توسعه میدان گنبد شمالی در سال ۲۰۲۶ وارد خط تولید شود.

تخمین زده می‌شود که میدان گنبد شمالی که با ایران مشترک است و به پارس جنوبی شهرت دارد، حدود ۱۰ درصد از ذخایر شناخته شده گاز طبیعی جهان را در اختیار دارد.

همزمان با ادامه تحریم بخش انرژی ایران و افزایش شتابان مصرف داخلی گاز در این کشور، قطر در پی بروز بحران انرژی در اروپا تا کنون با بریتانیا و آلمان برای افزایش صدور گاز به توافق‌های جدیدی دست یافته است. 

قطر در کنار ایالات متحده و استرالیا یکی از بزرگترین تولیدکنندگان گاز طبیعی مایع یا ال‌ان‌جی در جهان است.

تانزانیا نیز روز شنبه قراردادی با شرکت‌های بریتانیایی و نروژی شل و اکوینور برای اجرای یک پروژه ۳۰ میلیارد دلاری با هدف توسعه صادرات گاز خود امضا کرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »