... امروز: جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
اقتصادی ۲۶ مهر ۱۴۰۱ - 4:03 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
کپی شد!
0

رضایی: روابط سیاسی ایران و قطر، الگویی برای توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی است

رضایی: عزم سران ایران و قطر و رایزنی‌های مستمر مقامات عالی‌رتبه دو کشور زمینه‌ساز جهش در مناسبات اقتصادی فی‌مابین است.

سیاست شرق _ محسن رضایی، معاون اقتصادی رئیس جمهور، در سفر به دوحه، با مقامات قطری دیدار و در خصوص مسائل مورد علاقه دو کشور، گفت و گو کرد.

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رئیس جمهور، معاون اقتصادی رئیس جمهور، در دیدار با «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» امیر این کشور، با تاکید بر اهمیت گسترش روزافزون همکاری‌های تهران – دوحه در زمینه‌های مختلف گفت: آیت الله رئیسی به مسئولان مربوطه در ایران دستور داده‌اند که همه تلاش خود را برای اجرای کامل توافقات دوجانبه با قطر به کار بگیرند؛ لذا محدودیتی برای ارتقای روابط فیمابین وجود ندارد.

معاون اقتصادی رئیس جمهور، با اشاره به افزایش حجم مبادلات تجاری و اقتصادی دو کشور در یک سال گذشته خاطرنشان کرد: زمینه‌های فراوان و متنوع موجود برای توسعه تجارت بین ایران و قطر در بخش‌های مختلف باید فعال شده و برخی موانع در این مسیر برطرف شود؛ راهبرد سیاست خارجی ایران، افزایش همکاری با همسایگان است.

معاون اقتصادی رئیس‌جمهور روابط سیاسی ایران و قطر را الگویی مناسب برای توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی بین دو کشور برشمرد و تأکید کرد: همکاری‌های اقتصادی تهران ـ دوحه در بخش‌های مختلف باید به سطح عالی ارتقا یابد.

رضایی با آرزوی برگزاری موفق جام جهانی ۲۰۲۲ توسط قطر گفت: جمهوری اسلامی ایران همچون گذشته آمادگی دارد، هر نوع کمک به برادران قطری برای برگزاری این رویداد مهم را ارائه کند.

«شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر نیز در این دیدار، بر لزوم توسعه روابط ایران و قطر در همه عرصه‌ها تاکید و تصریح کرد: با توجه به اشتراکات تاریخی و فرهنگی موجود، زمینه گسترش و افزایش روابط تجاری و اقتصادی دوحه ـ تهران کاملا فراهم است.

امیر قطر اظهار داشت: باید تلاش خود را برای گسترش همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های مختلف دوچندان کنیم.

به نقل از تسنیم، محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس‌جمهور در سفر به دوحه، با «خالد بن خلیفه عبدالعزیز آل‌ثانی» نخست‌وزیر قطر نیز دیدار و اظهار داشت: عزم سران ایران و قطر و رایزنی‌های مستمر مقامات عالی‌رتبه دو کشور زمینه‌ساز جهش در مناسبات اقتصادی فی‌مابین است.

وی روابط دو کشور را عمیق و برادرانه توصیف کرد و گفت: توسعه مناسبات اقتصادی دوجانبه به‌نفع ملت‌های ایران و قطر خواهد بود.

معاون اقتصادی رئیس‌جمهور هم‌چنین از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای ارائه هر نوع کمک و یاری برای برگزاری هرچه موفق‌تر جام جهانی ۲۰۲۲ فوتبال در دوحه خبر داد.

«خالد بن خلیفه عبدالعزیز آل‌ثانی» نخست‌وزیر قطر نیز در این دیدار روابط دو کشور را استراتژیک توصیف و تصریح کرد: توافقات امیر قطر و رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در همه بخش‌ها از جمله اقتصاد و تجارت باید به‌طور کامل اجرایی و عملیاتی شود.

نخست‌وزیر قطر با بیان اینکه زمینه‌های متنوعی برای گسترش همکاری‌های دوجانبه وجود دارد، تأکید کرد: دوحه برای افزایش مناسبات با تهران در همه بخش‌ها آمادگی دارد و در این راستا برخی موانع موجود باید به‌طور کامل رفع شود.

** ضرورت همکاری‌های مشترک تجار ایرانی و قطری در بخش‌های مختلف

محسن رضایی هم‌چنین در نشست هم‌اندیشی با رئیس و اعضای انجمن تجارت قطر با ابراز اینکه هیچ محدودیتی برای توسعه روابط تجاری تهران ـ دوحه وجود ندارد، گفت: تأکیدات و توافقات آیت‌الله رئیسی و امیر قطر بهترین پشتوانه برای فعالان اقتصادی ایران و قطر است تا حجم مبادلات تجاری دو کشور را به‌طور چشمگیر افزایش دهند.

وی اضافه کرد: تجار و فعالان بخش خصوصی ایران و قطر با توجه به اراده سران دو کشور برای توسعه روابط، می‌توانند همکاری‌های گسترده‌ای در بخش‌های مختلف و در عرصه‌های دوجانبه و منطقه‌ای داشته باشند.

معاون اقتصادی رئیس‌جمهور اشتراکات فرهنگی و تاریخی ملت‌های منطقه را یادآور شد و گفت: افزایش هماهنگی و همکاری تجار و بازرگانان ایرانی و قطری به پیشرفت دو ملت منجر خواهد شد.

رضایی خاطرنشان کرد: یکی از راه‌های افزایش حجم مبادلات تجاری ایران و قطر، همکاری‌های پولی و بانکی میان دو کشور است که باید از سوی مسئولان مربوطه پیگیری شود.

رئیس و اعضای انجمن تجارت قطر نیز در سخنان جداگانه‌ای از آمادگی کامل برای همکاری با تولیدکنندگان و بازرگانان ایرانی خبر دادند و تأکید کردند: ایران همواره یکی از اولویت‌های اصلی تجار قطری برای همکاری بوده است، زیرا زمینه‌های فراوانی به‌منظور سرمایه‌گذاری و مبادلات اقتصادی بین دو کشور وجود دارد.

** اجرای کریدور شمال ـ جنوب زمینه‌ساز توسعه ارتباط قطر با کشورهای مختلف است

محسن رضایی ضمناً در دیدار «جاسم بن سیف السلیطی» وزیر حمل‌ونقل قطر گفت: همکاری‌های ایران و قطر در زمینه حمل‌ونقل هوایی و دریایی بسیار مهم است.

وی با اشاره به جایگاه استراتژیک ایران در منطقه جنوب غرب آسیا، تصریح کرد: با اجرای کریدور راهبردی شمال ـ جنوب زمینه ارتباط سریع و امن قطر با کشورهای آسیای میانه، روسیه و اروپا فراهم خواهد شد.

معاون اقتصادی رئیس‌جمهور با اعلام اینکه زمینه‌های فراوانی برای سرمایه‌گذاری مشترک ایران و قطر در حوزه حمل‌ونقل وجود دارد، افزود: احداث بندر مشترک یکی از مواردی است که می‌تواند به توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی تهران ـ دوحه کمک قابل‌توجهی کند.

رضایی ظرفیت‌های گردشگری ایران و قطر را فراوان و متنوع برشمرد و خاطرنشان کرد: با توجه به علایق فرهنگی و تاریخی مشترک، همکاری در زمینه جابه‌جایی گردشگران، به تعمیق هرچه بیشتر روابط دو ملت ایران و قطر منجر می‌شود.

«جاسم بن سیف السلیطی» وزیر حمل‌ونقل قطر نیز در این دیدار با اشاره به آمادگی کشورش برای توسعه روابط با ایران، تصریح کرد: همکاری قطر و ایران در زمینه حمل‌ونقل دریایی و هوایی بسیار مهم است که باید گسترش یابد.

جاسم بن سیف السلیطی با تأکید به اینکه باید از همه فرصت‌ها و راهکارها برای توسعه همکاری‌های دوجانبه بهره برد، اضافه کرد: افزایش و گسترش مناسبات ایران و قطر قطعاً به‌نفع ملت‌های دو کشور است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »