... امروز: پنجشنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۴ آبان ۱۴۰۱ - 6:10 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

امیرعبداللهیان: پهپادهای ایرانی، ماه‌ها قبل از جنگ اوکراین، به روسیه صادر شد

امیرعبداللهیان: ما مقدار محدودی پهپاد ماه‌ها قبل از جنگ اوکراین در اختیار روسیه قرار داده‌ایم و با وزیر خارجه اوکراین توافق کردیم چنانچه هرگونه مستندی در اختیار دارند که روسیه از پهپاد ایرانی در اوکراین استفاده کرده، آن را در اختیار ما قرار بدهد.

سیاست شرق _ وزیر امور خارجه ایران، با بیان اینکه موضع جمهوری اسلامی درباره جنگ روسیه و اوکراین توقف جنگ و بازگشت طرفین به مذاکره است، تأکید کرد: اگر برای ما ثابت شود روسیه از پهپاد ایرانی در جنگ علیه اوکراین استفاده کرده، نسبت به آن بی‌تفاوت نخواهیم بود.

به نقل از ایرنا،«حسین امیرعبداللهیان» درباره اظهارات اخیر «جو بایدن» در حمایت از آشوبگران که با ادعای آزادی ایران مطرح کرد، به خبرنگاران گفت: آقای بایدن پاسخ خود را در سخنرانی روز گذشته آیت‌الله رئیسی دریافت کرد و مقامات آمریکایی بلافاصله بعد از اظهارات نسنجیده رئیس‌جمهور آمریکا، این موضوع را اصلاح کردند و از مجاری دیپلماتیک هم به ما اعلام کردند که آمریکا چنین موضعی ندارد.

وزیر امور خارجه افزود: البته بر ما پوشیده نیست که نیت کاخ سفید همواره در ۴۳ سال گذشته این بوده که برای تغییر نظام جمهوری اسلامی ایران تلاش کند و این نیت قلبی آنهاست.

امیرعبداللهیان بیان کرد: بارها در مذاکرات هسته‌ای هم این موضوع به صراحت به طرف آمریکایی گفته شده است که رفتار شما رفتار صادقانه و مبتنی بر حل مشکل نیست؛ بلکه شما همواره اهداف پنهانی را برای پیگیری منافع خودتان در منطقه دنبال می‌کنید و به فکر ملت‌ها در منطقه نیستید.

وی ادامه داد: برای ما کاملاً روشن است که در دو دهه گذشته آمریکایی‌ها در عراق و افغانستان و برخی کشورها چه اقداماتی را انجام داده‌اند. آنها این نیت را داشتند و از مدت‌ها پیش گفته بودند که آمریکا «پلن بی» را دنبال می‌کند.

امیرعبداللهیان تأکیدکرد: آنچه ملت ما در ۴۰ روز اخیر شاهد بوده‌، اجرای همین «پلن بی» بود که آمریکایی‌ها می‌خواستند دنبال کنند، اما در این مسیر، با بصیرت ملت و هدایت مقام معظم رهبری شکست خوردند.

وزیر امور خارجه در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با خبرنگاران به نشست گروه دوستان دفاع از منشور ملل متحد در تهران اشاره کرد و اظهار داشت: منشوری که امروز با حضور حدود ۱۸ تن از معاونین وزرای خارجه کشورهای عضو منشور در تهران برگزار می‌شود، هدف اصلی آن این است که در خصوص مقابله با یکجانبه‌گرایی و تحریم‌های غیرعادلانه برخی کنشگران غربی پیام قوی را به جامعه جهانی بدهد.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه مناسبات ما با روسیه بر مبنای همسایگی و منافع متقابل است، افزود: مایل هستم تأکید کنم این هیاهویی که برخی از کشورهای غربی به راه‌انداخته‌اند که جمهوری اسلامی ایران برای کمک به جنگ اوکراین موشک و پهپاد در اختیار روسیه قرار داده است، آنچه درباره بخش موشکی مطرح کرده‌اند کاملاً غلط و مسائل مربوط به پهپاد درست است.

وی خاطرنشان کرد: ما مقدار محدودی پهپاد ماه‌ها قبل از جنگ اوکراین در اختیار روسیه قرار داده‌ایم و با وزیر خارجه اوکراین توافق کردیم چنانچه هرگونه مستندی در اختیار دارند که روسیه از پهپاد ایرانی در اوکراین استفاده کرده، آن را در اختیار ما قرار بدهد.

وزیر امور خارجه خاطر نشان کرد: چنین قراری را دو هفته پیش در یک کشور اروپایی داشتیم و هیأت دفاعی و سیاسی ما به آن کشور اروپایی رفت اما متأسفانه در دقیقه ۹۰ طرف اوکراینی حضور پیدا نکرد.

امیرعبداللهیان ادامه داد: علت عدم حضور طرف اوکراینی این بود که آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی و به‌طور ویژه آلمان از اوکراین خواسته بودند در این جلسه شرکت نکند و گفتند در حالی که ما می‌خواهیم علیه ایران به واسطه واگذاری پهپاد به روسیه تحریم اعمال کنیم، شما می‌خواهید با ایرانی‌ها در یک کشور اروپایی قهوه بنوشید!

وی تصریح کرد: بعد از آن در گفت‌وگوی تلفنی که هفته گذشته با وزیر خارجه اوکراین داشتیم توافق کردیم اگر مستندی وجود دارد در اختیار ما قرار دهند و قرار است چنانچه طرف اوکراینی بر عهدش پایبند بماند، در روزهای آینده بتوانیم این موضوع را بررسی کنیم و مستندات آنها مورد توجه ماست.

وزیر امور خارجه بیان کرد: البته اگر برای ما ثابت شود روسیه از پهپاد ایرانی در جنگ علیه اوکراین استفاده کرده، نسبت به این مسأله بی‌تفاوت نخواهیم بود و موضع ما درباره جنگ اوکراین توقف جنگ، بازگشت طرفین به مذاکره و بازگشت آوارگان به منازلشان است.

امیرعبداللهیان یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران در این مسیر تلاش‌های زیادی را از ابتدای جنگ اوکراین داشته و این تلاش‌ها هم در سطح رئیس‌جمهور و وزیر خارجه بوده است و همچنان به این تلاش‌ها تا توقف جنگ در اوکراین ادامه می‌دهیم.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »