... امروز: شنبه - ۰۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۸ آبان ۱۴۰۱ - 9:35 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

جوان: راهکار ۶ بندی اتاق‌های فکر امریکا برای تعمیق آشوب

اندیشکده «هریتیج» هم در گزارشی نوشته است: واشنگتن نباید کاری انجام دهد که موجب بهبود شرایط در ایران شود. این به معنای کنار گذاشتن همه تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای با ایران است.

سیاست شرق _ روزنامه «جوان» در تحلیلی از وقایع اخیر کشور نوشت: در پی تغییر مواضع مقامات واشنگتن در قبال مسائل سیاسی ایران پس از اغتشاشات اخیر، محافل سیاسی و رسانه‌ای امریکا هم با موج‌سواری روی اغتشاشات، نسخه جدیدی را برای ناامن کردن ایران پیچیده و به دولتمردان کاخ سفید هم پیشنهاد داده‌اند این مسیر را ادامه دهند تا به خیال آن‌ها جمهوری اسلامی را سرنگون کنند و حکومتی مطیع به خود را روی کار بیاورند. رخنه در بین لایه‌های امنیتی سطوح پایین، حمایت مالی از آشوبگران و قطع دسترسی تهران به درآمد‌های ارزی بخشی از این پروژه است که پیشتر نیز مورد آزمون قرار گرفته بودند. مقامات کاخ سفید که دنبال فرصتی می‌گشتند مذاکرات هسته‌ای را از دستور کار خارج کنند و این شکست دیپلماتیک را گردن ایران بیندازند، اغتشاشات اخیر بهانه‌ای شد برنامه‌های خود را تغییر دهند. مقامات واشنگتن در هفته‌های اخیر با حمایت از اغتشاشات در ایران مدعی شدند در کنار آشوبگران خواهند ایستاد از آنچه مطالبات به‌حق معترضان می‌نامند، حمایت کنند. اینکه فعلاً مذاکرات هسته‌ای با ایران در دستور کار نیست و وقت خود را برای برجام تلف نمی‌کنیم، اینکه به زودی ایران را آزاد خواهیم کرد، نمونه ادعا‌هایی بود که بار‌ها از زبان مقامات کاخ سفید مخابره شده و همین مسئله فرصتی برای محافل رسانه‌ای امریکا فراهم کرده است تا آن‌ها نیز همسو با دولتمردان خود، برنامه‌های شکست‌خورده خود را عملی کنند. اندیشکده‌های بزرگ امریکا که تحت نفوذ لابی صهیونیستی قرار دارند و همواره از ناامنی‌های داخل ایران بهره‌برداری کرده‌اند، این بار هم راهکار‌هایی را به دولت داده‌اند تا آن‌ها را سرلوحه کار خود قرار دهد.
بر اساس پژوهشی که خبرگزاری ایرنا از دستورالعمل‌های اندیشکده‌های امریکایی علیه ایران گردآوری کرده، فحوای کلام همه آن‌ها در نهایت تغییر نظام است. اندیشکده «واشنگتن» به دولت امریکا توصیه کرده باید همراه با متحدانش برای فعال‌کردن پخش برنامه‌های تلویزیونی برای مخاطبان داخل ایران تلاش بیشتری انجام دهد. آن‌ها معتقدند اهداف سیاست خارجی ایالات‌متحده در ایران فقط زمانی محقق خواهد شد که حکومت ایران سرنگون شود و جای آن را دولتی بگیرد که خواست آن‌ها را تأمین کند.
اندیشکده «هریتیج» هم در گزارشی نوشته است: واشنگتن نباید کاری انجام دهد که موجب بهبود شرایط در ایران شود. این به معنای کنار گذاشتن همه تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای با ایران است که چشم‌اندازی برای دستیابی تهران به سلاح هسته‌ای ندارد، اما وعده می‌دهد ایران به بیش از یک‌تریلیون دلار دسترسی پیدا می‌کند. ادعای این اندیشکده در حالی است که امریکا تاکنون نشان داده هیچ اراده‌ای برای احیای برجام ندارد و حتی در صورت توافقات نیز این رقم کلانی که امریکایی‌ها مدعی هستند، دست ایران را نخواهد گرفت. پس از امضای برجام در سال ۲۰۱۵، در ۱۸ ماهی که برجام به ظاهر اجرا می‌شد، حدود ۴ تا ۵ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدودشده ایران در خارج آزاد شد و دولت باراک اوباما عملاً اجازه آزاد‌سازی دههامیلیاردی را که در کشور‌های دیگر بود، نداد.

هدف قرار دادن نیرو‌های امنیتی

اندیشکده «شورای آتلانیک» بسیار عملیاتی به مسئله نگاه می‌کند و بر این اساس تأکید کرده است، ایالات‌متحده باید پایین‌ترین سطح نهاد امنیتی ایران و نیرو‌های انتظامی را هدف قرار دهد. تغییر رفتار افسران سطح خیابان‌ها نیازمند ابزار‌هایی با کاربرد گسترده‌تر از تحریم‌های خزانه‌داری و استاندارد قانونی پایین‌تر از تحریم‌های جهانی است و باید سلاحی باشد که ایالات‌متحده بتواند سریع، آسان و مکرر آن را تکرار کند.
شورای آتلانتیک در ادامه گزارش خود به درگیری‌های رخ‌داده میان مأموران انتظامی و اغتشاشگران اشاره کرده است که این درگیری‌ها سبب تولید مقدار قابل توجهی از فیلم‌های ویدئویی در سطح خیابان‌ها شده که توسط شهروند خبرنگاران با تلفن‌های هوشمند گرفته شده است.
بر این اساس، وزارت خارجه ایالات‌متحده یک پلت‌فرم پیام‌رسانی بزرگ از طریق حساب‌های فیس‌بوک، اینستاگرام و توئیتر دارد که باید این ویدئو‌ها را تقویت کند. این اندیشکده امریکایی در ادامه گزارش خود پیشنهاد کرده است اغتشاشگران با انتشار تصاویر نیرو‌های انتظامی و امنیتی، اقدام به شناسایی و ایجاد ناامنی برای آن‌ها کنند.
اندیشکده «دفاع از دموکراسی» اعتقاد دارد اولویت سیاست ایالات‌متحده در برابر ایران، از برخورد با برنامه هسته‌ای و موشکی باید به مسئله حقوق بشر تغییر کند. کارشناس این مرکز امریکایی معتقد است برای حمایت کامل از جنبش اعتراضی در ایران، کاخ سفید باید روشن کند که همه پیشنهاد‌های کاهش تحریم‌ها از دستور کار خارج است، زیرا این کار باعث بهبود شرایط در ایران می‌شود و اعتراض‌ها را تضعیف می‌کند.

در گزارش این اندیشکده، همچنین به حمایت مالی و ارتباطی امریکا از اعتراض‌ها نیز اشاره شده و آمده است: سیاست‌های دوجانبه و چندجانبه ایالات‌متحده که زیربنای استراتژی «حمایت حداکثری» از معترضان ایرانی است، باید شامل حمایت‌های ارتباطی، سیاسی و مالی باشد و در عین حال تحریم‌های بیشتر مقام‌های ایران و تلاش برای انزوای سیاسی آن‌ها در سازمان‌های بین‌المللی را نیز شامل شود.

بولتون: دارند مسلح می‌شوند

راهکار‌های اندیشکده‌های امریکایی در حالی است که جان بولتون، مشاور جنگ‌طلب امنیت ملی دولت دونالد ترامپ هم ضمن ابراز امیدواری برای تغییر نظام در ایران گفت اپوزیسیون ایران در حال مسلح شدن است. بولتون مدعی شد: «چشم‌انداز تلاش سیستماتیک اپوزیسیون نه فقط اعتراض بلکه به‌کارگیری زور و قوه قهریه علیه حکومت ایران با این پیام است که ما دیگر غیرمسلح نیستیم و می‌توانیم با سپاه پاسداران مقابله کنیم و تمامی این‌ها نشان می‌دهد جایگاه جمهوری اسلامی بیش از پیش در معرض مخاطره قرار دارد.» این اظهارات بولتون در حالی است که از زمان شروع اغتشاشات در ایران ده‌ها محموله سلاح توسط نیرو‌های امنیتی کشف و ضبط شده است و نشان می‌دهد امریکا و عمال منطقه‌ای آن برای ناامن کردن ایران برنامه‌های زیادی داشتند که این عملیات قبل از اجرایی شدن خنثی شدند. تلاش امریکا برای تغییر نظام سیاسی در ایران در حالی است که در ۴۴ سال گذشته همه دولت‌های این کشور این سیاست را به کار بسته بودند، اما در عمل نتوانستند موفقیتی کسب کنند و همین بولتون سبیل مخملی که روابط خوبی با منافقین دارد، مدعی بود ایران ۴۰ سالگی خود را نخواهد دید و امریکایی‌ها در تهران جشن پیروزی خواهند گرفت، اما اکنون جمهوری اسلامی به عنوان قدرت برتر در خاورمیانه قد علم و همه توطئه‌های واشنگتن را نقش بر آب کرده است.

ماکرون: باید شیوه را تغییر دهیم

اروپایی‌ها که همیشه سیاست خارجی خود را با امریکا هماهنگ می‌کنند، این بار هم درباره تحولات ایران مواضع مشترکی را در پیش گرفته‌اند. امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه که کشورش نقش پلیس بد را در مذاکرات پیشین توافق هسته‌ای و مذاکرات اخیر رفع تحریم‌های ایران در وین برعهده داشته است، بار دیگر به تکرار ادعا‌های بی‌اساس علیه تهران پرداخت. به گزارش فارس، ماکرون در مصاحبه‌ای با شبکه «الحدث» با ادعای اینکه تهدید‌های ایران فراتر از محدوده غرب آسیا گسترش پیدا کرده است، گفت که باید شیوه مقابله با تهدید‌های ایران در جهان را تغییر دهند. وی در این مصاحبه ادعا کرد: «برای مقابله با تهدیدات ایران، باید سازماندهی‌شده عمل کنیم.» بر این اساس، رئیس‌جمهور فرانسه با گرفتن ژست حمایت از ایرانی‌ها در برابر تحریم‌هایی که هدف اول آن‌ها زندگی و معیشت مردم است، مدعی شد: «باید اطمینان حاصل کنیم مردم ایران تحت تأثیر تحریم‌ها قرار نگیرند.»

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »