... امروز: چهارشنبه - ۰۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۸ آبان ۱۴۰۱ - 11:01 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

دیدار ولید جنبلاط و سفیر ایران در لبنان

ولید جنبلاط با تاکید بر موضع اعلام شده خود یعنی اینکه نباید رئیس جمهور چالشی وجود داشته باشد، بر لزوم تفاهم برای انتخاب رئیس جمهور بعدی تاکید کرد.

سیاست شرق _ مطبوعات لبنان امروز چهارشنبه جزئیاتی را از محتوای دیدار سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان و “ولید جنبلاط” رئیس حزب سوسیالیست ترقیخواه دروزی این کشور منتشر کردند.

به نقل از ایرنا، روزنامه الجمهوریه لبنان امروز چهارشنبه نوشت: “ولید جنبلاط” رئیس حزب سوسیالیست ترقیخواه دروزی لبنان پس از برقراری پل های ارتباطی مجدد با حزب الله و سفر هیات حزب الله به منطقه “کلیمنصو” (محل اقامت جنبلاط) که مدتی قبل انجام شد، فردای دیدارش با “نبیه بری” رئیس پارلمان لبنان در منطقه عین التنیه (محل اقامت بری)، روز سه شنبه از “مجتبی امانی” سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان استقبال کرد.  

این اولین دیدار سفیر ایران با جنبلاط بود و اگرچه بخش اصلی آن “آشنایی” بود، اما خالی از بحث های سیاسی مهم در مورد تاثیر منافع محلی و منطقه ای نبود.   

به نوشته الجمهوریه، گفت وگوی دوستانه و صادقانه ای بین جنبلاط و مهمان ایرانی اش صورت گرفت و  طی آن بدون اینکه به جزئیات آن پرداخته شود؛ به طور کلی به موضوع انتخابات ریاست جمهوری لبنان پرداخته شد و پرونده های داخلی و منطقه ای دیگر نیز مرور گردید.

این روزنامه افزود: بر اساس اخبار دریافتی، سفیر ایران در لبنان درباره  این واقعیت که بدون وجود رئیس جمهوری در لبنان، دولت این کشور نمی تواند تصمیم گیری کند و جلسات متوالی پارلمان هم برای انتخاب رییس جمهور جدید تاکنون چندبار برگزار شده است، سخن گفت و جنبلاط هم با اشاره به “جبران باسیل” رئیس جریان آزاد ملی لبنان که با حزب الله متحد است، توجه میهمان خود را به این نکته جلب کرد که مساله نزد گروههای ائتلاف متحد (گروه هشت مارس) است.

الجمهوریه افزود: در حالی که دو طرف بر اهمیت تکمیل هر چه سریعتر حق انتخاب رییس جمهوری لبنان توافق داشتند، ولید جنبلاط با تاکید بر موضع اعلام شده خود یعنی اینکه نباید رئیس جمهور چالشی وجود داشته باشد، بر لزوم تفاهم برای انتخاب رئیس جمهور بعدی تاکید کرد.

به نوشته الجمهوریه، جنبلاط به زعم خود بخش اساسی مسئولیت تسهیل گری (برای در این دوران) را بر دوش جریان ملی آزاد لبنان دانست. او همچنین از نقش آفرینی نبیه بری رئیس پارلمان لبنان در به موفقیت رسیدن پرونده ترسیم مرز آبی بین لبنان و فلسطین اشغالی تقدیر کرد.

رئیس حزب سوسیالیست ترقیخواه دروزی لبنان پس از دیدار با “نبیه بری” رئیس پارلمان گفته بود که با نبیه بری درخصوص مسائل ریاست جمهوری و امور دیگر رایزنی کرده و در خصوص لزوم چالشی نبودن رئیس جمهور آینده این کشور توافق کرده است.

به نوشته الجمهوریه، “مجتبی امانی” سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان در دیدار با جنبلاط در خصوص فروش سوخت ایران به لبنان،  بر آمادگی تهران برای کمک به لبنان تاکید و در عین حال به لزوم تصمیم قاطع دولتی برای پذیرش این امکان اشاره کرد.

به گزارش سیاست شرق، گروه ۸ مارس (حزب الله و هم پیمانانش) تاکید می کند که رئیس جمهور آینده باید یک رئیس جمهور توافقی با توجه به ساختار و بافت جمعیتی و سیاسی و اجتماعی باشد، گروه مقابل ( گروه ۱۴ مارس) که از جانب عربستان و آمریکا حمایت می شوند، “ژوزف عون” فرمانده ارتش نامزد واقعی آنها برای تصدی پست یاد شده به شمار می رود، زیرا به گفته جعجع، او تنها کسی است که می تواند با حزب الله رو در رو شود و او در این خصوص تجربه امیدوارکننده ای دارد!.

نبیه بری خاطرنشان کرده است که هر هفته جلسه انتخاب رئیس جمهور در پارلمان برگزار خواهد شد و طرف ها باید در این فاصله باهم مشورت کنند تا به توافق برسند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »