... امروز: دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۷ تیر ۱۴۰۲ - 10:55 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

جزئیات سفر رئیسی به یاسوج؛ افتتاح پتروشیمی، بهره‌برداری از سد بتنی غلتکی و…

در راستای کمک به حل مسأله ناترازی فصلی و پایداری شبکه گاز کشور، عملیات اجرایی طرح ذخیره‌سازی میدان گازی مختار در کهگیلویه و بویراحمد نیز با دستور رئیس جمهور آغاز شد.

سیاست شرق _ رئیس جمهور روز دوشنبه،۲۶ تیر، در ششمین مقصد از دور دوم سفرهای استانی و به منظور انجام سفری دو روزه وارد یاسوج شد.

به نقل از ایرنا، سید ابراهيم رئیسی، رئیس جمهور، در این سفر از سد چمشیر به‌عنوان بلندترین سد بتنی غلتکی غرب آسیا به همراه واحد اول نیروگاه این سد بهره‌برداری کرد و در مراسم افتتاح پتروشیمی گچساران نیز گفت: این مجتمع، ایرانی‌ترین پروژه پتروشیمی و از افتخارات کشور و حاصل دسترنج کارگران و مهندسان ایرانی است که موجب اشتغالزایی سه هزار نفر شده است.

رئیس جمهور، کهگیلویه و بویراحمد را استانی برخوردار از ظرفیت‌های خوب در عرصه‌های کشاورزی و گردشگری توصیف و تصریح کرد: این استان ظرفیت‌های خوبی دارد که تلاش خواهیم کرد در راستای توسعه استان از آنها بهره بگیریم تا هم نیازهای مردم کهگیلویه و بویراحمد را تامین کند و هم باعث افزایش امید و اعتماد مردم شود.

اظهارات رئیس‌جمهور در جمع عشایر

رئیس جمهور در جمع عشایر دشت سقاوه با اشاره به مطالبات مطرح شده در این دیدار درباره مسئله آب اظهار داشت: این منطقه از پربارش‌ترین نقاط کشور است و کاری که باید انجام شود برنامه‌ریزی برای توزیع و مصرف آب به بهترین شکل برای مصارف شرب، کشاورزی و صنعت است.

وی با اشاره به تامین اعتبار و اقدامات انجام شده برای توزیع و نصب پنل‌های خورشیدی برای عشایر در راستای تامین برق و نیازهایی مثل آبگرم آنان تصریح کرد:‌ در سال‌های گذشته اقدامات خوبی در زمینه ایل‌راه‌ها انجام شده اما کمبودهایی نیز وجود دارد که در این سفر اعتبارات لازم برای رفع این کمبودها در نظر گرفته شده و تخصیص خواهد یافت.

افتتاح سد چمشیر با حضور رییس‌جمهور

در ادامه برنامه‌های سفر رئیسی، سد چمشیر به‌عنوان بلندترین سد بتنی غلتکی غرب آسیا به همراه واحد اول نیروگاه این سد با حضور رئیس‌جمهور و وزیر نیرو به بهره‌برداری رسید.

این سد با ارتفاع ۱۵۱ متر دارای مخزنی به حجم ۲.۳ میلیارد مکعب، یکی از مهمترین سدهای کشور محسوب می‌شود و با احداث آن تامین آب ۱۱۰ هزار هکتار زمین کشاورزی در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و بوشهر انجام می‌شود.

واحد نخست نیروگاه این سد با ظرفیت ۵.۵ مگاوات در نیمه دوم تیرماه امسال به بهره‌برداری رسید که در تولید برق پیک تابستانه نقش مهمی دارد.

رئیسی جمهور: پتروشیمی گچساران ایرانی‌ترین پروژه پتروشیمی و حاصل دسترنج کارگران و مهندسان ایرانی است.

رئیسی «تولید زنجیره‌ای»، «طراحی، مهندسی، ابزار و تجهیزات استفاده شده تماما ایرانی» و «افزایش ۳ هزار نفری اشتغال» را از جمله ویژگی‌های مهم مجتمع پتروشیمی گچساران برشمرد و افزود: همچنین بهره‌برداری از این پروژه منجر به جلوگیری از هدر رفت ثروت ملی و گاز مشعل‌ها و مانع آلایندگی خواهد شد که اقدامی بسیار ارزشمند است.

رئیس جمهور تصریح کرد: بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان برای مصوبات استان از محل مسئولیت اجتماعی شرکت‌های بزرگ تصویب شده و طبعا مجتمع پتروشیمی گچساران نیز باید در این راستا و در جهت رفع نیازهای مختلف استان کهگیلویه و بویراحمد و به‌ویژه شهرستان گچساران به وظایف خود عمل کند.

رئیسی مجتمع پتروشیمی گچساران را جلوه‌ای از شعار ما می‌توانیم و تبدیل ظرفیت‌های کشور به ثروت توصیف کرد و گفت: ملت ایران این هنر را دارد که تحریم و تهدید را به فرصت و ثروت تبدیل کند و تکمیل و بهره‌برداری از این پروژه یکی از جلوه‌های این هنر ملت ایران است.

گفتنی است؛ این پروژه با اعتبار ۱.۳میلیارد یورو یکی از مهم‌ترین پروژه‌های وزارت نفت در سفر استانی رئیس جمهور به استان کهگیلویه بویراحمداست.ظرفیت تولید این مجتمع پتروشیمی که ۸۳ درصد قطعات و تجهیزات آن توسط شرکت‌های داخلی ساخته شده، سالانه یک میلیون اتیلن و ۸۴ هزار تن C3+ است.

در طول عملیات راه‌اندازی بیش از ۳۰۰۰ نفر که عمدتاً از نیروهای بومی بودند، در این مجموعه مشغول فعالیت شدند و پس از بهره‌برداری نیز یک هزار نفر در این پروژه مشغول به کار می‌شوند.

همچنین در راستای کمک به حل مسأله ناترازی فصلی و پایداری شبکه گاز کشور، عملیات اجرایی طرح ذخیره‌سازی میدان گازی مختار در کهگیلویه و بویراحمد نیز با دستور رئیس جمهور آغاز شد.

شایان ذکر است؛  رئیسی در دور اول سفرهای استانی دولت مردمی، ۹ مهر ۱۴۰۰ به عنوان پنجمین مقصد، راهی استان کهگیلویه و بویراحمد شده بود که این سفر ۲۱۷ مصوبه برای توسعه استان داشت و از مجموع ۸۶ طرح زیربنایی، ۶۷ طرح در بخش کشاورزی و ۵۱ طرح در بخش آب، ۶۷ درصد این مصوبات اجرائی شده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »