... امروز: پنجشنبه - ۰۹ فروردین - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۹ آبان ۱۴۰۱ - 4:22 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

اظهارات اردوغان درباره روابط با ارمنستان و عقب نشینی روسیه از خرسون

اردوغان: به مقامات ارمنستان گفتیم که اگر روابط خود با آذربایجان را در مسیری مثبت به پیش ببرید روابط ما با ارمنستان نیز در مسیری مثبت جریان خواهد یافت. انتظار ما از شما این است.

سیاست شرق _ رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه قبل از سفر به ازبکستان جهت شرکت در نهمین اجلاس سران دول ترک در فرودگاه اسن‌بوغای آنکارا، در خصوص تصمیم وزارت دفاع روسیه برای عقب‌نشینی از شهر خرسون اوکراین گفت: این اقدامی مثبت است.

به نقل از تی آر تی (TRT)، اردوغان ضمن اشاره به جنگ روسیه و اوکراین که از ۲۴ فوریه بدین‌طرف ادامه دارد اعلام کرد: تلاش‌های میانجی‌گرایانه ترکیه بین روسیه و اوکراین بدون وقفه ادامه دارد.

رئیس جمهوری ترکیه در ادامه سخنان خود چنین گفت: تعیین تاریخی در مورد اینکه این جنگ در چه تاریخی پایان می‌یابد سخنی منطقی نخواهد بود. ولی تصمیم اخیر روسیه مبنی بر عقب‌نشینی از خرسون تصمیمی مثبت و مهم است. امیدوارم که روسیه در اجلاس سران کشورهای بیست شرکت کند. البته نمی‌دانم که روسیه در این اجلاس حضور خواهد یافت یا خیر؟ اگر که شرکت کند؛ بدین‌وسیله با مقامات روسی امکان دیدار و ملاقات خواهیم یافت. در غیراین‌صورت به دیپلماسی تلفنی با روسیه ادامه خواهیم داد. امیدوارم که میانجی‌گری‌های ما نتیجه مثبتی در پی آورده و از جهانی که جنگ در آن حکمفرماست به جهانی  با حکمفرمایی صلح در آن گذر کنیم.

༺༻روابط با ارمنستان

اردوغان ضمن اشاره به روابط با ارمنستان گفت: با مقامات این‌کشور اخیرا در پراگ پایتخت جمهوری چک دیدار کردیم و به ایشان گفتیم که اگر روابط خود با آذربایجان را در مسیری مثبت به پیش ببرید روابط ما با ارمنستان نیز در مسیری مثبت جریان خواهد یافت. انتظار ما از شما این است.

رئیس جمهوری ترکیه ضمن اشاره به اینکه دیاسپورای ارمنی چه در فرانسه و چه در ایالات متحده آمریکا علیه ترکیه عمل کرده و این نیز روند را در جهتی منفی تحت تاثیر قرار می‌دهد اعلام کرد: تلاش ما داشتن دوست است نه دشمن. امیدوارم حکومت ارمنستان در این زمینه توفیق یابد.

رئیس جمهور ترکیه همچنین گفت: بویژه وضعیت لاچین و زنگزور با این‌ها مرتبط است. اقداماتی که ارمنستان در راستای روابط با آذربایجان انجام خواهن داد، قدم‌های ما در روابط با ارمنستان را در جهتی مثبت تحت تاثیر قرار خواهد داد.  

به گزارش سیاست شرق، ترکیه در اختلافات و جنگ ارمنستان با آذربایجان، از باکو حمایت می کند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »