... امروز: جمعه - ۰۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
جهان ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ - 8:38 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

بازداشته های خودسرانه در شرق لیبی

معترضان از جامعه جهانی و مقامات محلی خواستند تا برای قربانیان حملات هوایی ناتو در سال ۲۰۱۱ غرامت پرداخت کنند.

سیاست شرق _ عفو بین‌الملل اعلام کرد که اعضای آژانس امنیت داخلی – تحت کنترل ژنرال بازنشسته خلیفه حفتر – دست‌کم ۹ معترض و یک روزنامه‌نگار را پس از شرکت در تظاهرات مسالمت‌آمیز در شهر سرت بازداشت کردند.

روز سه شنبه، حدود ۳۰ نفر در تظاهراتی در سرت شرکت کردند، که در آن معترضان از جامعه جهانی و مقامات محلی خواستند تا برای قربانیان حملات هوایی ناتو در سال ۲۰۱۱ غرامت پرداخت کنند.

بر اساس اطلاعات این سازمان، بر اساس مشاهده ۳ کلیپ از تظاهرات و شهادت شاهدان عینی، تظاهرات مسالمت آمیز بوده است، این در حالی است که هفته بعد، مردان مسلح یک روزنامه نگار و حداقل ۱۰ معترض را دستگیر کردند.

منابع به عفو بین‌الملل توضیح دادند که چگونه افراد مسلح ISA مردانی را از خانه‌ها و مکان‌های عمومی دستگیر می‌کردند، گاهی اوقات سرشان را کاملاً می‌پوشانند، آنها را مورد آزار و اذیت فیزیکی قرار می‌دادند و آنها را به ماشین‌های بدون پلاک می‌بردند. امنیت داخلی چند روز پس از تظاهرات یکی از بازداشت شدگان را به بهانه وخامت حالش آزاد کرد.

در میان افرادی که در حال حاضر دستگیر شده اند، علی الرفائوی، خبرنگاری است که تظاهرات را برای شبکه ۲۱۸ لیبی پوشش می داد. افراد مسلح او را در ۵ اسفند دستگیر کردند و به مکان نامعلومی بردند.

آژانس امنیت داخلی همچنین سایر تظاهرکنندگان، از جمله زنان را احضار کرد و از آنها در مورد مشارکت آنها در تظاهرات بازجویی کرد. 

این سازمان خاطرنشان کرد که این سومین موج دستگیری علیه ساکنان سرت از زمان تصرف آن توسط نیروهای حفتر در سال ۲۰۲۰ است. در نوامبر ۲۰۲۱، سرویس امنیت داخلی حداقل ۱۳ مرد را در اواسط نوامبر ۲۰۲۱ به اتهام مشارکت در تظاهرات در حمایت از نامزدی سیف الاسلام قذافی برای انتخابات ریاست جمهوری، که اکنون برای مدت نامعلومی به تعویق افتاده است ، دستگیر ولی آنها را در ۱۹ نوامبر آزاد شدند.

لیبی از سال ۲۰۱۱ و با سرنگونی حکومت معمر قذافی، به دو بخش شرقی که در کنترل ژنرال بازنشسته «خلیفه حفتر» مورد حمایت امارات، روسیه و مصر و بخش غربی که در اختیار دولت «فائز السراج» که از سوی سازمان ملل به رسمیت شناخته می شود و از حمایت ترکیه، سودان، قطر و برخی کشورهای اروپایی قرار داشت، تقسیم شده بود.

پس از چندین سال جنگ خونریزی و نفوذ گروههای تروریستی از جمله داعش در لیبی، کنفرانسهایی با وساطت کشورهای خارجی به منظور برقراری آتش بس و توافق برای آینده این کشور برگزار شد.

در طول یک سال گذشته چند کنفرانس صلح ویژه لیبی به میزبانی تونس، آلمان و چند کشور دیگر برگزار شد که در آخرین آن که در شهر «ژنو» در سوییس بود، برای برگزاری انتخابات پارلمانی توافقاتی حاصل شد و یک دولت موقت و انتقالی به ریاست عبدالحمید الدبیبه در طرابلس پایتخت لیبی مستقر شد.

طی چند ماه گذشته نام نویسی جهت انتخابات ریاست‌جمهوری لیبی نیز صورت گرفت ولی به دلایلی ، انتخابات به تعویق افتاد.

منبع: سیاست شرق، الجزیره و سایر خبرگزاری ها

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »