... امروز: شنبه - ۰۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - 11:34 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0
در دیدار با رئیس جمهور آمریکا؛

شی جین پینگ: مسئله تایوان، هسته اصلی منافع اصلی چین و خط قرمز اول در روابط با آمریکا است

شی: مسئله تایوان هسته اصلی منافع چین، سنگ بنای سیاسی روابط چین و آمریکا و اولین خط قرمزی است که نباید در روابط چین و آمریکا از آن عبور کرد.
جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده و شی جین پینگ، رئیس جمهور چین در حاشیه اجلاس سران گروه ۲۰ در بالی، اندونزی، ۱۴ نوامبر ۲۰۲۲، ملاقات کردند. رویترز/کوین لامارک

سیاست شرق _ شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، در اولین دیدار حضوری خود از سال ۲۰۱۷، به جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا گفت که مسئله تایوان “هسته اصلی منافع اصلی چین” و “خط قرمز اول” در روابط دوجانبه است که نباید از آن عبور کرد.

به نقل لز رویترز، در نشستی که در جزیره بالی اندونزی برگزار شد، اولین جلسه بین دو رهبر از زمان ریاست جمهوری بایدن، شی از رهبر ایالات متحده خواست تا تعهدات ایالات متحده در قبال پکن در مورد تایوان را به اقدامات ملموس تبدیل کند.

شی جین پینگ گفت: «مسئله تایوان هسته اصلی منافع چین، سنگ بنای سیاسی روابط چین و آمریکا و اولین خط قرمزی است که نباید در روابط چین و آمریکا از آن عبور کرد.» گزارشی که توسط خبرگزاری شینهوا منتشر شد.

پکن تایوان را بخشی جدایی ناپذیر از چین می داند. دولت منتخب تایوان، ادعاهای پکن مبنی بر حق حاکمیت بر آن را رد می کند، در حالی که ایالات متحده در سال های اخیر بارها توسط چین، به تشویق استقلال تایوان متهم شده است.

از سویی دیگر و به نقل از سی ان ان، این دیدار بعد از ظهر و پس از قدم زدن جو و شی به سمت یکدیگر از دو طرف لابی هتل آغاز شد و در مقابل ردیفی از پرچم های ایالات متحده و چین، دست دادند. آنها در برابر دوربین ها لبخند زدند و شی – از طریق یک مترجم – به بایدن گفت:«از دیدن شما خوشحالم.»

شی گفت: به نظر من، ما به عنوان رهبران دو کشورمان، مسئولیت مشترک داریم تا نشان دهیم که چین و ایالات متحده می توانند اختلافات خود را مدیریت کنند، از تبدیل شدن رقابت به هر چیزی که در حال نزدیک شدن به مناقشه است جلوگیری کنند و راه هایی برای همکاری با یکدیگر بر روی مسائل فوری جهانی که نیاز دارند، پیدا کنیم.

او گفت: «به اعتقاد من، جهان از چین و ایالات متحده انتظار دارد که نقش‌های کلیدی در رسیدگی به چالش‌های جهانی ایفا کنند.»

در صحبت دوم، شی به نظر می‌رسید پیامی را به همتای خود که بیش از نیم قرن را در صحنه جهانی سپری کرده است، ارائه دهد.

شی از طریق یک مترجم گفت: «یک دولتمرد باید به این فکر کند و بداند کشورش را کجا هدایت کند. او همچنین باید به این فکر کند و بداند که چگونه با دیگر کشورها و جهان بزرگتر کنار بیاید.»

به گزارش سیاست شرق، در پی سفر نانسی پلوسی به تایپه، تنش در روابط چین و ایالات متحده، افزایش یافت، این در حالی است که واشنگتن، هرگونه ترقیب تایوان به اعلام استقلال از چین را رد می کند و بر تعهد خود به «یک کشور با دو نظام» تاکید دارد، مسئله ای که پکن می گوید سیاست های آمریکا در قبال چین تایپه، چنین مسئله ای را نشان نمی دهد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »