... امروز: جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
اجتماعی ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - 2:03 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه
کپی شد!
0

آرامگاه و خانه مصدق، چه حال و روزی دارد؟

آرامگاه و خانه دکتر مصدق در سال ۱۳۷۹ توسط سازمان میراث فرهنگی با شماره ۲۹۴۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید تا با حفظ و نگهداری آن، یاد آن بزرگ مرد تاریخ ایران، با حضور علاقمندان و آیندگان، همچنان در ذهن ها ماندگار باشد.

سیاست شرق _ دکتر محمد مصدق، سیاستمداری بود که برای تاریخ ایران، منطقه و جهان، نام آشنا، موثر و نتنها زمینه ساز ملی شدن صنعت نفت ایران از قید شرکت های نفتی و دولت های خارجی بود، بلکه الگویی برای سایر آزادیخواهان ملل دیگر شد.

محمد مصدق در سال ۱۳۲۸ جبهه ملی را پایه‌ریزی کرد. جبهه ای که متشکل از افرادی تحصیل کرده و با خط مشی نزدیک به مصدق بود.

مصدق با طرح ملی کردن صنعت نفت و سیاست ضد انگلیسی که داشت از همان ابتدا مغضوب دولت انگلستان بود؛ چون طرح ملی شدن نفت، از لحاظ اقتصادی به ضرر انگلستان بود. انگلیس به‌تنهایی قادر به کنار گذاشتن مصدق نبود و مجبور شد، دولت آمریکا را نیز با خود همراه کند.

دولت او، عاقبت در کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲، توسط انگلیس و آمریکا سرنگون شد.مصدق نیز عاقبت در دادگاه کودتاچیان، به سه سال زندان محکوم شد.

مصدق بعد از تحمل سه سال زندان در مرداد ماه سال ۱۳۳۵ به روستای احمدآباد تبعید شد. او از آن روز تا پایان عمرش را در ملک خود در احمدآباد گذراند و در این مدت زیر نظر ماموران ساواک زندگی کرد. تبعید مصدق به این روستا، یک عمل غیرقانونی به شمار می‌رفت؛ چون دکتر مصدق با حکم دادگاه تبعید نشده بود.

حکم تبعید مصدق سیاسی بود و با تصمیم دولت وقت، به اجرا گذاشته شد. مصدق پیش از این نیز در محدوده سال‌های ۱۳۰۷ تا ۱۳۰۹ در دوره رضاشاه، توسط پلیس دستگیر و به زندان بیرجند منتقل شد و تا سال ۱۳۲۰ در آنجا بود. مصدق سال‌های تبعید را دور از خانواده‌اش و در تنهایی سپری کرد.

آرامگاه و خانه دکتر مصدق در سال ۱۳۷۹ توسط سازمان میراث فرهنگی با شماره ۲۹۴۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید تا با حفظ و نگهداری آن، یاد آن بزرگ مرد تاریخ ایران، با حضور علاقمندان و آیندگان، همچنان در ذهن ها ماندگار باشد.

پیکر مصدق همچنان به طور امانت در اتاق پذیرایی تبعیدگاهش در احمدآباد دفن است و هیات امنای قلعه احمدآباد در سال ۹۴ با انتشار بیانیه‌ای درخواست کرده بود که جلوگیری از تجمع علاقه‌مندان مصدق در آرامگاه او که از زمان احمدی‌نژاد آغاز شده و در دولت روحانی نیز ادامه یافته، رفع شود.

در سال ۹۵ هیات امنای قلعه احمدآباد خبر داد که حساب بانکی آنان مسدود شده است. افراد با اهدای کمک‌های نقدی به این حساب بانکی که به نام محمود مصدق (نوه مصدق) و حسین شاه‌حسینی بود، در بازسازی و نگهداری آن مشارکت می‌کردند.

شاه‌حسینی پس از انسداد حساب در مصاحبه‌ای گفته بود: «قلعه ماهیانه حدود حداقل بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون هزینه دارد. نگهداری‌اش. چهار طرفش دیوار دارد. این قلعه دیوارهایش کاه‌گلی است و ما می‌خواهیم حفظ آثار هم شود. خود ساختمان خشتی است و رطوبت کشیده. طاق شیروانی قدیمی است. خب اینجا درخت دارد، ‌آبیاری دارد، ‌پاک کردن دارد، تلفن دارد، ‌گاز دارد، ‌برق دارد. سرایدار دارد که همیشه آنجا هست. یک کارگر همیشه هست.

 از سال‌های گذشته بحث‌هایی در خصوص موزه شدن خانه مصدق مطرح شده است. خانه دکتر مصدق در روستای احمدآباد نظرآباد البرز قرار دارد، خانه‌ای که قدمتش به دوره قاجاریه باز می‌گردد. این خانه که در املاک مادری دکتر مصدق در جنوب روستای احمدآباد قرار دارد از دو بخش مسکونی و حیاطی بزرگ در وسط تشکیل شده است.

وضعیت نابسامان آرامگاه مصدق، بویژه محوطه بیرونی تاسف‌بار آن که نمایانگر بی تفاوتی مسئولان به این اثر با ارزش ملی / تاریخی است ،در گزارش تصویری ۱۶ آذر ۱۴۰۱ خبرگزاری ایسنا بازتاب یافته است:

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »