... امروز: شنبه - ۰۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۵ آذر ۱۴۰۱ - 3:20 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

تصویب قطعنامه پیشنهادی کانادا علیه ایران در سازمان ملل

قطعنامه حقوق بشری کانادا علیه جمهوری اسلامی ایران، با ۸۰ رای موافق ، ۲۹ رای مخالف و ۶۵ رای ممتنع شامگاه پنجشنبه به وقت محلی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تصویب رسید.

سیاست شرق _ قطعنامه پیشنهادی کانادا که هر ساله با موضوع حقوق بشر و علیه جمهوری اسلامی ایران ارائه می شود، شامگاه پنجشنبه به وقت محلی در مجمع عمومی سازمان ملل تصویب شد.

به نقل از ایرنا ، قطعنامه حقوق بشری کانادا علیه جمهوری اسلامی ایران، با ۸۰ رای موافق ، ۲۹ رای مخالف و ۶۵ رای ممتنع شامگاه پنجشنبه به وقت محلی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تصویب رسید.

کشورهایی همچون روسیه، چین، کوبا، پاکستان، هند ، فلیپین، سوریه، سریلانکا، اندونزی، عراق، عمان، لبنان، اندونزی ، اریتره، بولیوی ، زیمباوه ، ترکمنستان، قرقیزستان، بلاروس، ازبکستان ، قزاقستان، تاجیکستان، نیکاراگوئه به این قطعنامه رای مخالف دادند.

این قطعنامه ضد ایرانی سال گذشته نیز در مجمع عمومی سازمان ملل  ۷۸ رای موافق، ۳۱ رای مخالف و ۶۹ رای ممتنع کسب کرده بود. 

این قطعنامه که هر ساله علیه جمهوری اسلامی ایران ارائه می شود ، پیش از این، ۱۶ نوامبر (۲۵ آبان ماه) در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل به تصویب رسیده بود که امسال حمایت از ناآرامی‌های ایران از محورهای آن است.

این قطعنامه ابتدا در نشست کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل پیرامون “دستورکار وضعیت های حقوق بشری و گزارش های گزاشگران ویژه” مورد بررسی قرار گرفت که قطعنامه پیشنهادی کانادا علیه ایران همچون هر سال، در این کمیته ارائه و تصویب شد.

کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل هر سال قطعنامه ای به پیشنهاد کشور کانادا درباره وضعیت حقوق بشر ایران به رای می گذارد که امسال حوادث و ناآرامی های هفته های اخیر در ایران نیز در این قطعنامه گنجانده شده است و با ۷۹ رای موافق، ۲۸ رای مخالف و ۶۸ رای ممتنع در این کمیته تصویبشد.

روز چهارشنبه نیز قطعنامه سیاسی آمریکا در شورای همکاری اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل (اکوسوک) که کمیسیون مقام زن زیر مجموعه آن قرار دارد، به عضویت ایران در این کمیسیون پایان بخشید.

بررسی پیش نویس “قطعنامه E/۲۰۲۳/L.۴” یا همان قطعنامه سیاسی آمریکا با عنوان «پایان دادن به عضویت جمهوری اسلامی ایران در کمیسیون مقام زن برای بقیه دوره ۲۰۲۲-۲۰۲۶ عضویت آن» روز چهارشنبه به وقت محلی (۱۴ دسامبر ۲۰۲۲ /۲۳ آذر ۱۴۰۱ ) در شورای اجتماعی و اقتصادی سازمان ملل (اکوسوک) مطرح شد.

کمیسیون مقام زن سازمان ملل  ۴۵ عضو دارد و جمهوری اسلامی ایران براساس رای اکثریت اعضای اکوسوک یعنی ۴۳ رای از ۵۴ رای اعضای این نهاد، از ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۶ به عضویت این کمیسیون درآمده بود. ( بیشتربخوانید )

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »