... امروز: پنجشنبه - ۰۹ فروردین - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۶ دی ۱۴۰۱ - 12:06 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 10 دقیقه
کپی شد!
0

نشست فوق‌العاده شورای امنیت درباره مسجدالاقصی

منصور: رژیم صهیونیستی از اعضای شورای امنیت انتظار دارد که "نبینند و نشنوند" و این نسخه مدرن از حکومت "نژادپرستانه و استعماری" را بپذیرند.

سیاست شرق _ نشست فوق العاده شورای امنیت سازمان ملل عصر پنجشنبه به وقت محلی ۵ ژانویه ۲۰۲۳ (۱۵ دی ماه ۱۴۰۱) در مقر این نهاد بین المللی تشکیل شد و همه اعضای این شورا، اقدام کابینه جدید رژیم صهیونیستی در هتک حرمت مسجد الاقصی را تحریک آمیز و نگران کننده خواندند.

به نقل از ایرنا، نشست فوق العاده شورای امنیت سازمان ملل به درخواست مشترک فلسطین و اردن و با حمایت امارات متحده عربی و چین برگزار شد و در این نشست علاوه بر اعضای شورای امنیت، صرفا نمایندگان اردن ، فلسطین و رژیم صهیونیستی سخنرانی کردند.

اعضای شورای امنیت سازمان ملل اقدام رژیم صهیونیستی را تحریک آمیز و نگران کننده خواندند اما نماینده این رژیم از تشکیل این نشست خشمگین بود.

ایتامار بن گویر وزیر امنیت داخلی کابینه رژیم صهیونیستی در سایه حمایت نیروهای رژیم صهیونیستی صبح سه شنبه به همراه شماری از صهیونیست ها به مسجد الاقصی یورش برد که واکنش‌های فلسطینی و عربی قابل توجهی را به همراه داشته است و علاوه بر چهره‌ها و گروه‌های مقاومت فلسطین کشورهای عربی ازجمله قطر، اردن، امارات، عربستان، سازمان همکاری اسلامی و وزارت خارجه ترکیه آن را محکوم و تحریک آمیز ارزیابی کردند.

سازمان ملل: اقدام وزیر صهیونیستی تحریک آمیز است

به گزارش ایرنا، محمد خالد الخیاری دستیار دبیرکل سازمان ملل متحد در امور خاورمیانه، آسیا و اقیانوسیه عصر پنجشنبه به وقت محلی در ابتدای نشست فوق العاده شورای امنیت سازمان ملل درباره فلسطین گفت: ما نگران رویدادهای هفته گذشته در بیت المقدس و تنش ها و خشونت های گسترده تر در کرانه باختری اشغالی هستیم.

این مقام سازمان ملل گفت: اگرچه دیدار وزیر امنیت ملی رژیم صهیونیستی با خشونت همراه نبود اما با توجه به حمایت قبلی بن گویر از تغییر وضعیت موجود در این مکان مقدس، این دیدار تحریک آمیز تلقی می شود.

دستیار دبیرکل سازمان ملل اظهار داشت: شرایط در اماکن مقدس بیت المقدس به شدت شکننده است و هر حادثه یا تنشی در این مکان می‌تواند گسترده شود و باعث خشونت در سراسر سرزمین‌های اشغالی فلسطین، اسرائیل و سایر نقاط منطقه شود.

الخیاری تصریح کرد: با در نظر گرفتن این واقعیت، مجددا درخواست دبیرکل سازمان ملل از همه طرف‌ها مبنی بر پرهیز از اقداماتی که می‌تواند تنش‌ها را در داخل و اطراف اماکن مقدس تشدید بیت المقدس کند، تکرار می کنم.

این مقام ارشد سازمان ملل تاکید کرد: در این زمان حساس، همه تلاش‌ها برای کاهش تنش‌ها باید تشویق شود و از سوی دیگر باید با همه اقدامات تحریک‌آمیز، یکجانبه و خشونت آمیز باید قاطعانه مخالفت شود.

وی ادامه داد: رهبران همه طرف ها مسئولیت دارند تنش ها را کاهش دهند و شرایط را برای آرامش ایجاد کنند و سازمان ملل همچنان آماده کمک و حمایت از این تلاش ها است.

آمریکا: نگران هرگونه اقدام یکجانبه ایم

به گزارش ایرنا، رابرت وود دیپلمات آمریکایی در این نشست فوق العاده شورای امنیت گفت: آمریکا به راهکار دو دولتی که فلسطینی ها و اسرائیلی ها به صورت مسالمت آمیز در کنار یکدیگر زندگی می کنند، متعهد است.ما نگران هرگونه اقدام یک جانبه ای هستیم که این راهکار را به خطر می اندازد.

معاون نمایندگی آمریکا در سازمان ملل افزود: آمریکا از حفظ وضعیت کنونی در اماکن مقدس مسجد الاقصی حمایت می کند. خویشتنداری همه طرف ها و خودداری از لفاظی های تحریک آمیز اهمیت دارد.

این مقام آمریکایی افزود: در این راستا آمریکا با همه اقدامات غیرقابل قبولی که وضعیت تاریخی در اماکن مقدس را تغییر می دهد مخالف است.ما از دولت اسرائیل انتظار داریم که به تعهد خود برای حفظ وضعیت در اماکن مقدس عمل کند.

چین: اسرائیل از اقدامات تحریک آمیز خودداری کند

“ژانگ جون” سفیر و نماینده دائم چین در سازمان ملل متحد در این نشست با بیان اینکه آنچه اکنون شاهد آن هستیم بهترین راه برای شروع سال جدید نیست، گفت: به مقامات اسرائیل که وارد صحن های مسجدالاقصی شدند، می گویم در مورد هر گونه اقدام یا هر اقدام یکجانبه‌ای که منجر به تشدید تنش شود، نگران هستیم.

سفیر چین در سازمان ملل گفت که اقدام مقام رژیم صهیونیستی در ورود به مسجد الاقصی باعث افزایش تنش ها شد و چین به شدت نگران این اقدامات است و خواستار صلح در اماکن مقدس همچون مسجدالاقصی است و از طرف ها می خواهد با حفظ خویشتنداری و آرامش از افزایش تنش ها جلوگیری کنند.

دیپلمات ارشد کشور چین ادامه داد: اسرائیل به طور خاص باید از انجام هر اقدامی که منجر به افزایش تنش ها شود و تحریک آمیز و بی احترامی تلقی شود، خودداری کند.

وی همچنین گفت که پکن از تشکیل کشور مستقل فلسطین بر اساس مرزهای ۱۹۶۷ حمایت می کند و هر گونه اقدامی که چهره کنونی قدس را تغییر دهد، محکوم می‌کنیم.

روسیه: اقدام مقام اسرائیلی نگران کننده است

واسیلی نبنزیا سفیر و نماینده دائم روسیه در سازمان ملل نیز در این نشست گفت که بازدید مقام اسرائیلی از مسجد الاقصی نگران کننده است.

دیپلمات ارشد روسیه تصریح کرد، مسکو بار دیگر به مخالفت خود با اقداماتی که وضعیت تاریخی این اماکن مقدس را تغییر می دهند، مخالفت می کند و این اقدامات می تواند منجر به وقوع جنگ شود.

نبنزیا اظهار کرد: از همه طرف ها می خواهیم خویشتنداری کنند و از اقدامات یکجانبه و تحریک آمیز خودداری کنند.

سفیر روسیه در سازمان ملل ابراز امیدواری کرد کابینه جدید رژیم صهیونیستی مسیر تشدید تنش ها را انتخاب نکند و از خود اراده سیاسی نشان دهد و برای تغییر واقعیت ها و تخریب خانه های فلسطینی ها و ضبط دارایی های آنها اقدام نکند.

وی گفت که تحولات در بیت المقدس بار دیگر بر نیاز فوری حل مساله فلسطین و اسرائیل تاکید می کند.

سفیر روسیه در سازمان ملل همچنین از عدم همکاری آمریکا برای احیای روند صلح میان فلسطین و اسرائیل و تلاش برای تحمیل صلح بر فلسطینی ها ابراز نارضایتی کرد.

امارات اقدام رژیم صهیونیستی را محکوم کرد 

نماینده امارات در شورای امنیت سازمان ملل اظهار داشت یورش وزیر صهیونیستی به مسجد مبارک الاقصی را محکوم می کنیم که منجر به بی ثباتی اوضاع شکننده می شود و منطقه را از مسیر صلحی که همه ما به دنبال آن هستیم، دور می‌کند.

وی افزود: ما حمله به قبرستان مسیحیان در کوه صهیون را محکوم می‌کنیم و می‌خواهیم مسولان این حملات پاسخگو باشند.

نماینده امارات ادامه داد ما همچنین خواستار حفاظت کامل از مسجد الاقصی با توجه به جایگاه مقدس این مکان و خواستار اقدامات یکپارچه شورای امنیت برای رسیدگی به اقدامات تحریک آمیز هستیم.

ابراز نگرانی ژاپن از اقدام رژیم صهیونیستی

“ایشیکان کیمیهیرو” (Ishikane Kimihiro) سفیر و نماینده دائم ژاپن در سازمان ملل که کشورش در ماه جاری میلادی (ژانویه ۲۰۲۳ ) ریاست شورای امنیت سازمان ملل را برعهده دارد، در سخنانی نسبت به سیاست جدید اسرائیل مبنی بر افزایش تهاجمی شهرک سازی ابراز نگرانی کرد.

نماینده کشور مالت نیز در این نشست شورای امنیت از کشورهای بانفوذ ، “به ویژه رهبران سیاسی و مذهبی” خواست تا از حرمت اماکن مقدس دفاع کنند و تنش ها را در میان طرفداران کاهش دهند.

نماینده برزیل در این نشست شورای امنیت گفت که اقدامات رژیم صهیونیستی در رابطه با اماکن مقدس بی‌ثباتی را افزایش می دهد و چشم‌انداز «صلح» را تضعیف می‌کنند.

سفیر و نماینده برزیل در نشست شورای امنیت تصریح کرد: اعتمادسازی کلید گفتگو است.

نماینده کشور غنا نیز در این نشست گفت: بیت المقدس به عنوان یک مکان صلح شناخته می شود. این دیپلمات کشور غنا افزود: به ‌رغم ادعاهای اسرائیل مبنی بر «عدم تغییر سیاست» در مورد اماکن مقدس، روند درگیری‌های خشونت‌آمیز افزایش یافته است. 

غنا از طرفین خواست که “مسیر باریک صلح” را دنبال و از اقدامات یکجانبه خصمانه خودداری کنند.

سفیر و نماینده سوئیس در سازمان ملل نیز خواستار حفظ وضعیت موجود در بیت المقدس شد و گفت: تنش‌ها که اخیرا با تحریکات یکجانبه ایجاد شده، همچنان بالاست.

نماینده کشور موزامبیک نیز در این نشست بر تعیین سرنوشت از سوی فلسطینیان و رعایت قطعنامه های مربوط به مجمع عمومی و شورای امنیت تاکید کرد.

انگلیس و فرانسه از نقش اردن حمایت کردند 

باربارا وودوارد سفیر و نماینده دائم انگلیس در سازمان ملل متحد نیز در این نشست گفت: اماکن مقدس از جمله حرم شریف قدس برای بسیاری در سراسر جهان، به‌ویژه ادیان مسیحیت، اسلام و یهودیت از اهمیت خاصی برخوردار است و از این رو، بازدید وزیر امنیت داخلی کابینه رژیم صهیونیستی ظرفیت افزایش تنش‌ها را دارد.

سفیر انگلیس از نقش اردن بعنوان حافظ اماکن مقدس حمایت و با تاکید بر اهمیت همکاری با مقامات اردنی گفت: انگلیس متعهد به همکاری با همه طرف‌ها برای حفظ وضعیت موجود در قدس است.

وی تصریح کرد: همه طرف‌ها باید از اقداماتی که به تنش‌ها دامن می‌زند، صلح را تضعیف کرده و بصورت یکجانبه به دنبال تغییر وضعیت موجود است، خودداری کنند.

وود وارد ادامه داد: موضع ما در مورد قدس روشن بوده و این است که باید در چارچوب راه حل مذاکره میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها تعیین و اطمینان حاصل شود که قدس پایتخت مشترک دولت‌های اسرائیل و فلسطین با دسترسی و حقوق مذهبی است.

این دیپلمات انگلیسی تصریح کرد، لندن حمایت خود را از راه حل دو دولتی بر اساس مرزهای ۱۹۶۷ و قدس به عنوان پایتخت مشترک، به عنوان تنها راه برای تضمین صلح پایدار بین دو طرف اعلام می‌کند.

وی همچنین ادامه داد که نگران سطح خشونت در سرزمین های اشغالی هستیم و همه طرفها را به خودداری از انجام اقداماتی که چشم انداز صلح را تضعیف می کند، ترغیب می کنیم.

سفیر و نماینده فرانسه در سازمان ملل نیز در این نشست “هر گونه تلاش” برای زیر سوال بردن نقش اردن در رابطه با اماکن مقدس را محکوم و درباره تأثیر فعالیت شهرک سازی بر صلح ابراز نگرانی کرد.

فلسطین خواستار پاسخ شورای امنیت به تجاوزات رژیم صهیونیستی شد

ریاض منصور نماینده دائم فلسطین در سازمان ملل متحد نیز در سخنانی ابتدا این سوال را مطرح کرد که اسرائیل باید از چه خط قرمزی عبور کند تا شورای امنیت به تجاوزات و اهانت آن پاسخ دهد؟

 سفیر فلسطین تاکید کرد که شورای امنیت حرف های خوبی می زند اما در حاشیه است. 

وی افزود که نابودی وضعیت موجود در بیت المقدس دقیقاً دلیل انتخاب کابینه جدید رژیم صهیونیستی است.

وی تاکید کرد: وزیری افراطی در یک دولت افراطی تنش ها را شعله ور می کند. اماکن مقدس از دولت فعلی اسرائیل و همچنین تمام تلاش ها برای سرنگونی این اماکن بیشتر عمر خواهند کرد.

 سفیر فلسطین درباره تحرکات رژیم صهیونیستی علیه بیت المقدس هشدار داد و گفت که اگر این رژیم در این هدف موفق شود “موضوعی برای بحث باقی نخواهد ماند.”

وی ادامه داد که رژیم صهیونیستی از اعضای شورای امنیت انتظار دارد که “نبینند و نشنوند” و این نسخه مدرن از حکومت “نژادپرستانه و استعماری” را بپذیرند.

سفیر فلسطین درباره آپارتاید و اقدامات رژیم صهیونیستی هشدار داد که اسرائیل “هر مکان مقدسی را قابل تصرف می داند”.

خشم سفیر صهیونیستی از تشکیل جلسه شورای امنیت

گیلعاد اردان سفیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل که از تشکیل نشست شورای امنیت خشمگین بود، از اینکه شورای امنیت یک نشست فوق العاده برای بحث به گفته او در مورد “بازدید یک وزیر اسرائیلی از یک مسجد در زمانی که خشونت و بدبختی زیادی در سراسر جهان رخ می دهد”، تشکیل داده است ، ابراز نارضایتی کرد.

وی فلسطینیان را متهم کرد که به دنبال “قطع” رابطه مردم یهود با بیت المقدس هستند.

نماینده رژیم صهیونیستی با اشاره به حمایت اعضای شورای امنیت از “وضعیت موجود” بیت المقدس مدعی شد: آیا می دانید این به چه معناست؟ برخی می توانند دعا کنند، برخی دیگر صرفاً می توانند بازدید کنند.

وی ادعا کرد که این فلسطین است که وضعیت موجود در بیت المقدس را تغییر می دهد و این اقدامات”یهود ستیزی محض” است.

سفیر رژیم صهیونیستی همچنین ادعاها و زیاده گویی هایی همیشگی این رژیم درباره منطقه را تکرار کرد.

رد ادعاهای سفیر رژیم صهیونیستی از سوی اردن 

نماینده اردن در سازمان ملل با حمایت از بیت المقدس و فضای عبادت مسلمانان از رژیم اشغالگر صهیونیستی خواست به طور کامل به تعهدات خود عمل کند.

نماینده اردن سطوح متعدد نقض قوانین بین المللی را در “تعرض”مقام صهیونیستی در بیت المقدس یادآور شد و ادعاهای سفیر رژیم صهیونیستی را مبنی بر اینکه این تنها یک «بازدید» بوده است ، رد کرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »