... امروز: دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
اجتماعی ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - 0:50 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

بارندگی شدید و بروز سیل در سیستان و بلوچستان

تداوم بارش‌های سیل‌آسا در سیستان و بلوچستان منجر به محاصره ۳۸۷ روستا و مسدود شدن دستکم ۱۳ مسیر ارتباطی در این استان شده است و خدمات‌رسانی به مردم آسیب‌دیده سیلاب با کمک نیرو‌های هلال احمر ادامه دارد.

سیاست شرق _ بارندگی‌های شدید و طغیان رودخانه‌ها در چند روز اخیر، راه ارتباطی چندین مسیر اصلی، فرعی و روستایی در جنوب سیستان و بلوچستان را بسته است که بازگشایی مسیرها از ابتدای شروع سیلاب در این مناطق آغاز شده و راهداران در تلاش هستند تا هرچه سریع‌تر راه‌های ارتباطی بازگشایی شود.

دبیر کل جمعیت هلال احمر کشور گفت: بیش از ١٥٠ تیم عملیاتی با پشتیانی پنج استان همجوار استان سیستان و بلوچستان در منطقه حضور دارند و مشغول امدادسانی به افراد گرفتار سیل و رفع آبگرفتگی در این استان هستند.

یعقوب سلیمانی روز شنبه در حاشیه بازدید از مناطق درگیر سیلاب جنوب سیستان و بلوچستان افزود: بعد از وقوع سیل در جنوب این استان تیم های امدادی هلال احمر با تمام توان برای ارائه خدمات به آسیب دیدگان وارد عمل شدند.

وی ادامه داد: بعد از مهیا شدن امکان انجام عملیات امدادرسانی هوایی، ۲ بالگرد هلال احمر در حال ارائه خدمات به مردم گرفتار شده در مناطق سخت گذر استان سیستان و بلوچستان هستند.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان نیز از امدادرسانی به چهار هزار و ۵۷۸ نفر در حادثه آبگرفتگی جنوب استان در چند روز اخیر خبرداد و گفت: براثر بارش‌های شدید باران در جنوب سیستان و بلوچستان و بروز آسیب در برخی شهرستان‌ها، ۵۱۶ نیروی عملیاتی در قالب ۹۱ تیم به مناطق حادثه دیده نیکشهر، کنارک و چابهار اعزام شدند.

سیدمحمدمهدی سجادی ادامه داد: نیروهای امدادی هلال احمر ضمن ارزیابی روستای‌های آسیب دیده، خانه‌ها را از آب تخلیه و اقدام به توزیع اقلام امدادی کردند و تاکنون نجاتگران هلال احمر برای یک‌هزار و ۴۰۰ نفر امکان اسکان اضطراری را فراهم کرده اند.
وی با تاکید بر ادامه عملیات امدادرسانی به مردم سیل‌زده جنوب سیستان و بلوچستان خاطر نشان کرد: یک‌هزار و ۶۳۴تخته پتو، ۸۵۴ تخته موکت و ۷۶۷بسته غذایی ۷۲ساعته، میان خانواده های آسیب دیده از سیل توزیع شده است.

وی خاطر نشان کرد: برای کمک رسانی بهتر و به موقع تیم تخصصی واکنش سریع امداد و نجات استان و ۲ تیم از نجاتگران جمعیت هلال احمر شهرستان هامون به روستاهای شارک و دنسر از توابع تلنگ شهرستان قصرقند اعزام شده است.

تداوم بارش‌های سیل‌آسا در سیستان و بلوچستان منجر به محاصره ۳۸۷ روستا و مسدود شدن دستکم ۱۳ مسیر ارتباطی در این استان شده است و خدمات‌رسانی به مردم آسیب‌دیده سیلاب با کمک نیرو‌های هلال احمر ادامه دارد.

در همین رابطه خبرگزاری فارس نوشت:‌ «در کمتر از چندساعت یک دریا باران بر سر مردم بارید.» این صحبت‌های خبرنگاری است که برای گرفتن گزارش از سیلاب سیستان و بلوچستان به منطقه سفر کرده بود.

بارندگی در ایستگاه پیرسهراب واقع در جنوب سیستان و بلوچستان طی ۲ روز اخیر از ۲۵۰ میلی‌متر فراتر رفته است. بارش ۲ روزه که معادل بارندگی متوسط یک سال ایران است. بارش مشابه استان سیستان و بلوچستان، مهمترین بندر کشور پاکستان را هم درگیر کرده و مقامات محلی وضعیت شهر را فاجعه بار ارزیابی کردند. عدد دقیق کشته‌های سیل پاکستان اعلام نشده اما رسانه‌ها فوت دست کم ۱۹ تن را تایید کردند.

مدیریت بحران استان سیستان و بلوچستان اعلام کرده سیلاب سنگین اسفندماه هیچ خسارت جانی در پی نداشته و آب‌گرفتگی روستاهای در معرض بارندگی فرانرمال نیز در حال تخلیه است.داده‌های تاریخی منابع آب، بارندگی اسفند ۱۴۰۲ در سیستان و بلوچستان را جزء وقایع حدی رده‌بندی می‌کند. وقایع حدی رویدادهایی است که در طی یک قرن، بی‌سابقه بوده و یک یا دو بار احتمال وقوع دارد.

۶ سد مخزنی در سیستان و بلوچستان در کنار ۲۴ سازه تغذیه مصنوعی آب‌خوان، سیلاب را ذخیره کرده یا راهی منابع آب زیرزمینی کرده‌اند. سیل عبوری از رودخانه کاجو به ۲۲۰۰ متر مکعب در ثانیه رسیده بود اما این آب، پشت سد زیردان ذخیره شده و با دبی ۵۰۰ متر مکعب به صورت کنترل شده و بدون خسارت راهی پایین دست شد.

یکی از نتایج مدیریت منابع آب کنترل سیلاب و تبدیل تهدید به فرصت است، به نوعی که هم از خسارت سیل جلوگیری می‌شود و هم آب کافی برای بهره‌برداری کشاورزی و شرب در دسترس قرار خواهد گرفت.کارشناس مدیریت منابع آب سعید بهروزی ب اشاره به آب‌گرفتگی ۱۴۵ روستا در سیستان و بلوچستان بر اثر سیلاب اخیر معتقد است که سیلاب در سیستان و بلوچستان در حالی خسارت می‌زند که این استان در بقیه ماه‌های سال تشنه است و عملا آبی در آن ذخیره نمی‌شود.در مقابل، استاد دانشگاه مرتضی بارانی می‌گوید که سیستان و بلوچستان بیشتر از ۱۰ هزار روستا دارد و اینکه در یک بارش کم‌سابقه در ۱۰۰ سال اخیر کمتر از ۱.۵ درصد روستاها فقط با آب‌گرفتگی مواجه می‌شوند، یعنی زیرساخت این منطقه به خوبی بارش را کنترل و ذخیره کرده است.

بر اساس داده‌های ثبت شده از بارندگی اخیر، سدهای مخزنی استان سیستان و بلوچستان نزدیک به ۲ میلیارد متر مکعب از آب را برای استفاده کشاورزی، شرب و صنعت در سایر فصول سال ذخیره کردند همچنین نزدیک به ۳ میلیارد متر مکعب آب نیز توسط سازه‌های تغذیه مصنوعی آماده تزریق به سفره‌های آب زیرزمینی است. به معنای دیگر ۸۰ درصد از کل آب جمع شده از بارندگی اسفند سیستان و بلوچستان به جای خسارت، آماده تامین نیاز شرب، صنعت و کشاورزی مردم است.

بارندگی‌های شدید و طغیان رودخانه‌ها در چند روز اخیر راه ارتباطی چندین مسیر اصلی، فرعی و روستایی در جنوب سیستان و بلوچستان را بسته است که بازگشایی مسیرها از ابتدای شروع سیلاب در این مناطق آغاز شده و راهداران در تلاش هستند تا هرچه سریع‌تر راه‌های ارتباطی بازگشایی شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »