... امروز: یکشنبه - ۰۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - 9:00 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

تحولات جنگ اوکراین/حمله پهبادی به مسکو ؛ فرودگاه مسکو بسته شد

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، ایده آتش بس در حال حاضر را رد کرد، در حالی که مدیر دفتر وی تأیید کرد که خروج نیروهای روسیه از مناطق اشغالی و بازگشت به مرزهای سال 1991 یک شرط رسیدن به صلح است.

سیاست شرق _ امروز سه‌شنبه، یک پهپاد اوکراینی به یک برج مرتفع در منطقه تجاری در مرکز مسکو برخورد کرد و حداقل یک پهپاد دیگر سرنگون شد، در حالی که مقامات روسیه از تعطیلی موقت فرودگاه بین‌المللی مسکو خبر دادند.

به نقل از الجزیره، سرگئی سوبیانین شهردار مسکو در اپلیکیشن تلگرام نوشت که تعدادی از پهپادها، هنگام ورود به فضای مسکو، توسط سامانه های پدافند هوایی سرنگون شدند. یکی از این پهپادها به همان برج شهر مسکو برخورد کرد که دفعه قبل حمله شده بود.

در تحولی دیگر، خبرگزاری رسمی روسیه (تاس) گزارش داد که فرودگاه بین المللی ونوکوو مسکو، بامداد سه شنبه برای مدت کوتاهی بسته شد.

تاس به نقل از اورژانس گزارش داد: فرودگاه ونوکوو به طور موقت به روی مسافران ورودی و خروجی بسته شده است و هواپیماها به فرودگاه های دیگر هدایت شده اند، بعداً گزارش شد که فرودگاه فعالیت عادی خود را از سر گرفته است.

در دیگر تحولات میدانی، سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه – دیروز دوشنبه – اعلام کرد که کشورش حملات خود را به تأسیسات نظامی اوکراین در پاسخ به هدف قرار دادن اراضی روسیه تشدید کرده است، در حالی که ده ها غیرنظامی در بمباران متقابل در چندین منطقه اوکردین کشته و زخمی شدند.

روسیه همچنین با بیان اینکه ضدحمله اوکراین که از چهارم ژوئن گذشته آغاز شد، بی‌ثمر است، خاطرنشان کرد که علیرغم اینکه کی‌یف نیروهای بیشتری را به خطوط مقدم فشار داده است، نتوانسته است پیشرفتی داشته باشد.

شویگو، وزیر دفاع روسیه معتقد است که تسلیحات غربی که کی‌یف از متحدان غربی خود دریافت می‌کند، آن را قادر برای اوکراین موفقیت آمیز نیست، بلکه به قول او تنها به طولانی شدن درگیری منجر می‌شود.

در حالی که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اخیراً ضد حمله اوکراین را شکست خورده توصیف کرد، کی یف تأیید کرد که نیروهایش در جبهه های شرقی و جنوبی به کندی پیشرفت داشته اند.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نیز به نوبه خود گفت که منابعی که ناتو میلیاردها دلار به اوکراین ارسال کرده است در واقع بدون کارایی و سود، مصرف می شود و به همین دلیل کیف به اقدامات ناامیدکننده ای مانند پرتاب پهباد و حمله به مناطقی در مسکو روی آورده است.

روز یکشنبه، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین گفت که این حملات نشان می دهد که جنگ به روسیه رسیده است.

اوکراین صلح نمی خواهد

از نظر سیاسی، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین – دیروز دوشنبه – گفت که اوکراین خواهان صلح نیست و تا زمانی که به گفته او، ابزاری در جنگ غرب با روسیه باشد، به دنبال آن نخواهد بود.

پسکوف افزود که در حال حاضر دستیابی به یک راه حل مسالمت آمیز دشوار است.

سخنگوی ریاست جمهوری روسیه، با توجه به مذاکرات آتی روزهای شنبه و یکشنبه در شهر جده عربستان درباره جنگ اوکراین، گفت که مسکو این نشست را دنبال خواهد کرد و باید اهداف آن را درک کند و هرگونه تلاشی برای ارتقای یک حل و فصل صلح مستحق ارزیابی مثبت است.

اجلاس جده

وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد که مقامات دولت آمریکا در مذاکرات برنامه ریزی شده در عربستان سعودی شرکت خواهند کرد.

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال – روز گذشته شنبه – گفت که عربستان سعودی از کشورهای غربی، اوکراین و کشورهای بزرگ در حال توسعه برای مذاکرات جده دعوت خواهد کرد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز شنبه گفت که ابتکار آفریقا، که اقدامات اعتمادسازی و به دنبال آن توقف خصومت‌ها را ارائه می‌کند، می‌تواند مبنایی برای صلح در اوکراین باشد.

از سوی دیگر، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، ایده آتش بس در حال حاضر را رد کرد، در حالی که مدیر دفتر وی تأیید کرد که خروج نیروهای روسیه از مناطق اشغالی و بازگشت به مرزهای سال ۱۹۹۱ یک شرط رسیدن به صلح است.

نبردها و تلفات

در همین حال، آنا مالیار، معاون وزیر دفاع اوکراین دیروز دوشنبه گفت که نیروهای کشورش در جنوب شهر باخموت در استان دونتسک (شرق) پیشرفت چشمگیری دارند و خاطرنشان کرد که ظرف یک هفته ۳۷ کیلومتر را تحت کنترل خود در آورده اند.

همچنین در دونتسک، نیروهای اوکراینی اعلام کردند که تلاش‌های نیروهای روسی برای پیشروی را که از هفته‌ها پیش به شهرهای لیمان و آودیوکا در دونتسک و کوبیانسک در خارکف (شمال شرقی) حمله کرده‌اند، دفع کردند.

استان زاپوریژیا (جنوب شرقی)، ارتش اوکراین اعلام کرد که به تهاجم خود در محورهای ملیتوپل و بردیانسک ادامه داده است، در حالی که نیروهای شرقی ارتش روسیه اعلام کردند که دو حمله نیروهای اوکراینی در زاپوریژیا را دفع کرده است.

یک مقام ارشد اوکراینی – دیروز، دوشنبه – اظهار داشت که نیروهای کشورش هفته گذشته ۱۵ کیلومتر مربع دیگر را در استان زاپوریژیا بازپس گرفتند که از زمان شروع ضدحمله، مجموع مناطق بازپس گرفته شده، به بیش از ۲۰۰ کیلومتر مربع می رساند.

در تحولات همزمان، اداره مدیریت اضطراری اوکراین اعلام کرد که در نتیجه حمله موشکی روسیه که یک ساختمان ۴ طبقه آموزشی و یک ساختمان مسکونی ۹ طبقه دیگر در شهر Kryvyi Rih، زادگاه زلنسکی، واقع در مرکز اوکراین ، ۶ نفر کشته و ده ها نفر زخمی شدند.

در شهر دونتسک که تحت کنترل روسیه است، مقامات طرفدار روسیه گزارش دادند که در نتیجه گلوله باران اوکراینی که به یک اتوبوس غیرنظامی در مرکز شهر برخورد کرد، ۳ نفر کشته و تعدادی دیگر زخمی شدند.

در Zaporizhia، مقامات طرفدار مسکو گفتند که ۳ نفر در گلوله باران اوکراین به یک منطقه تحت کنترل روسیه کشته شدند.

در خرسون (جنوب)، مقامات محلی مرگ دو نفر را در نتیجه بمباران روسیه در این شهر تایید کردند که در نوامبر گذشته توسط نیروهای اوکراینی بازپس گرفته شد

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »