... امروز: یکشنبه - ۰۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - 3:48 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

سفر گروسی به تهران/ دیدار مهم با رییس جمهور

رافائل گروسی برای مذاکره با مقامات جمهوری اسلامی ایران، عصر جمعه ۱۲ اسفند( ۳ مارس ) وارد تهران می‌شود و برنامه ملاقات‌های مهم او روز شنبه انجام خواهد شد

سیاست شرق _ بنا بر اظهارات یک منبع دیپلماتیک، رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار است پس از سفر روز جمعه خود به تهران، روز بعد و برای از «سرگریری مذاکرات»،با سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور اسلامی ایران دیدار کند.

به نقل از خبرگزاری فرانسه، این ملاقات صبح روز شنبه و پیش از بازگشت رافایل گروسی به مقر سازمان ملل متحد در وین برنامه ریزی شده است.

بنا بر این گزارش، با پایین آمدن سطح همکاری ایران و آژانس با یکدیگر، آقای گروسی می‌خواهد فرصتی برای از سرگیری روابط در بالاترین سطح ایجاد کند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هنوز در این باره اظهار نظری نکرده است. 

در همین رابطه، خبرگزاری تسنیم نیز گزارش داد که رافائل گروسی برای مذاکره با مقامات جمهوری اسلامی ایران، عصر جمعه ۱۲ اسفند( ۳ مارس ) وارد تهران می‌شود و برنامه ملاقات‌های مهم او روز شنبه انجام خواهد شد و احتمالاً وی دیداری با برخی «مسئولان عالی‌رتبه اجرایی کشور» نیز خواهد داشت.

طبق گزارشی که خبرگزاری آسوشیتدپرس منتشر کرده است، بازرسان هسته‌ای سازمان ملل، ذرات اورانیم غنی شده تا ۸۳.۷ درصد را در سایت هسته‌ای زیرزمینی فردو در ایران کشف کردند. بازرسان در تاریخ ۲۱ ژانویه کشف کردند که دو آبشار از «سانتریفیوژهای IR-6» در تاسیسات فردو ایران به گونه‌ای «قابل ملاحظه متفاوت» از آنچه قبلا اعلام شده بود، پیکربندی شده است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز بعد نمونه‌ای از آن آزمایش کرد که خلوص تا ۸۳.۷ درصد را نشان داد.

هفته پیش نشریه آمریکاییی بلومبرگ با انتشار گزارشی ، به نقل از دو مقام دیپلمات ناشناس ادعا کرد که در نتیجه بازرسی‌های اتمی صورت گرفته در ایران طی هفته گذشته، مقادیری اورانیوم غنی‌شده با غلظت نزدیک سطح مورد نیاز برای تولید سلاح اتمی کشف شده است.

در این راستا, رییس سازمان انرژی اتمی با اشاره به حل‌وفصل موضوعات مورد مناقشه در پرونده هسته‌ای گفت: مواردی که عدم انطباق سانتریفیوژها یا وجود ذره اعلام شده بود، حل و فصل و پرونده پس از کارشناسی‌ها بسته، نهایی و مشخص شد که انحراف خاصی وجود ندارد.

محمد اسلامی روز چهارشنبه در حاشیه نشست هیات دولت درباره آخرین تعاملات ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: تماس‌ها با مدیرکل و معاونین آژانس در حال انجام است و هیات‌هایی از آژانس در تهران حضور پیدا کردند و مواردی که عدم انطباق سانتریفیوژها یا وجود ذره اعلام شده بود، حل و فصل و پرونده پس از کارشناسی‌ها بسته، نهایی و مشخص شد که انحراف خاصی وجود ندارد و موضوعاتی است که در حقیقت با توجه به بحث های کارشناسی واجد اهمیت نبوده است که بخواهد به عنوان یک بحث مورد پیگیری قرار گیرد.(بیشتر بخوانید)
 

ایالات متحده و سه کشور اروپایی یعنی فرانسه، انگلستان و آلمان قرار است بسته به پیشرفت‌های حاصل شده در این سفر، درباره ارائه یا عدم ارائه پیش نویس قطعنامه به شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی تصمیم بگیرند. جلسه شورای حکام هفته آینده در وین برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »