... امروز: جمعه - ۰۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۲ اسفند ۱۴۰۱ - 2:02 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

نخست وزیر اسبق قطر: جنگ با ایران، به نفع کشورهای حاشیه خلیج (فارس) نیست

حمد بن جاسم: مشکلاتی با ایران داریم و با آنها می نشینیم و با صراحت همه جزئیات را مطرح می کنیم تا به راه حل برسیم، زیرا من فکر می کنم ما باید در منطقه خلیج(فارس) در انسجام و همبستگی بین ایران و عراق و کشورهای شورای همکاری زندگی کنیم.

سیاست شرق _ حمد بن جاسم، نخست وزیر اسبق قطر ، در گفتگو با بلومبرگ، با اشاره به اینکه ،جنگ با ایران به نفع کشورهای حاشیه خلیج (فارس) نیست، خواستار «گفتگوی صریح برای دستیابی به راه حلی شد که نه تنها برای صلح بلکه برای تجارت و اقتصاد هم دستاورد بزرگی باشد. »

وی در پاسخ به سوالی پیرامون «نگرانی بسیاری از کشورهای عربی بویژه عربستان سعودی از ایران» افزود: «نگرانی اول من، از ایران نیست، بلکه از ما و رفتارمان در منطقه است منظورم سران منطقه است که من از آنها نیستیم.من بر این باورم که اگر بتوانیم شادی، ناامیدی و خشممان را کنترل کنیم و بگوییم خب با همدیگر همکاری خواهیم کرد، با این کشور یا فلان کشور اختلافاتی داریم، اما این اختلاف باید به روشی متمدن مرتفع شود.»

وی ادامه داد: «اگر چالش هایی پیش رو داشته باشیم و اگر بر سر این قضیه به توافق برسیم که ایران دشمن اول ماست، پس چگونه با این موضوع برخورد خواهیم کرد؟ آسیا از طریق مذاکرات مستقیم یا جنگ با آن برخورد خواهیم کرد؟ هیچ کس خواهان جنگ نیست زیرا به نفع ما نیست.»

نخست وزیر اسبق قطر، تصریح کرد: «مشکل این است که چنین تصمیمی به دست ما نیست زیرا ما اکنون در وضعیتی نیستیم که زمام رهبری منطقه خودمان را بر عهده بگیریم. می گوییم خب مشکلاتی با ایران داریم و با آنها می نشینیم و با صراحت همه جزئیات را مطرح می کنیم تا به راه حل برسیم، زیرا من فکر می کنم ما باید در منطقه خلیج(فارس) در انسجام و همبستگی بین ایران و عراق و کشورهای شورای همکاری زندگی کنیم.»

بن جاسم با اشاره به اینکه اگر کشورهای خلیج(فارس) بتوانند چنین کاری را انجام دهند، این موضوع دستاورد بزرگی، هم برای صلح و هم برای تجارت و اقتصاد خواهد بود، بیان کرد: «در ایران بیش از یکصد میلیون نفر زندگی می کنند. در عراق هم ۴۰ میلیون نفر در حالی که ما در کشورهای خلیج (فارس) حدود پنجاه میلیون نفر هستیم. ما از ۲۰۰ یا ۲۵۰ میلیون نفر در کشورهای نفت خیز صحبت می کنیم. تصور کنید آنها چه کاری می توانند بکنند.»

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »