... امروز: یکشنبه - ۰۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۰۸ فروردین ۱۴۰۲ - 8:27 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

ژاپن خواستار آزادی تبعه بازداشت شده خود در چین شد

ماتسونو: مقامات چینی در این ماه به سفارت ژاپن در پکن اطلاع دادند که این مرد را در پکن، به دلیل آنچه به گفته آنها نقض قوانین چین است، بازداشت کردند.
هیروکازو ماتسونو، دبیر ارشد کابینه ژاپن

سیاست شرق _ سخنگوی ارشد دولت ژاپن روز دوشنبه گفت که ژاپن از چین خواسته است که یکی از شهروندان خود را که در پکن ، که به اتهام جاسوسی بازداشت شده است، آزاد کند.

به نقل از خبرگزاری کیودو ژاپن، هیروکازو ماتسونو، دبیر ارشد کابینه ژاپن، از دولت چین خواست به مقامات کنسولی اجازه دهد تا با او ملاقات کنند.

هیروکازو ماتسونو، دبیر ارشد کابینه، در یک کنفرانس خبری گفت که دولت ژاپن با افراد مرتبط با این مرد که ۵۰ ساله است در تماس است.


ماتسونو گفت که مقامات چینی در این ماه به سفارت ژاپن در پکن اطلاع دادند که این مرد را در پایتخت به دلیل آنچه به گفته آنها نقض قوانین چین است، بازداشت کردند.

یک منبع دولتی ژاپن گفت که مقامات ضد جاسوسی چین این مرد را بازداشت کردند. یک منبع دیپلماتیک آشنا به روابط ژاپن و چین گفت این حادثه نگرانی های جدی را برانگیخته است زیرا می تواند “ضربه بی اندازه ای” به روابط دوجانبه وارد کند.

مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در این رابطه گفت که این مرد مظنون به نقض قانون ضد جاسوسی چین است، اما درباره اتهاماتش توضیحی نداد. شرکت داروسازی ژاپنی Astellas Pharma، بازداشت یکی از کارمندان خود در چین را تایید کرده است.

مائو همچنین در یک کنفرانس مطبوعاتی در روز دوشنبه گفت که ژاپن باید از شهروندانش بخواهد در چنین فعالیت هایی شرکت نکنند و آنها را بهتر “آموزش” دهد زیرا حوادث مشابهی در سال های اخیر رخ داده است.

مائو در پاسخ به سوالی درباره نگرانی‌های بین‌المللی درباره ابهامات ادعایی و اجرای خودسرانه قوانین چین در پرونده‌های جاسوسی، گفت: “افراد درگیر اقدامات غیرقانونی باید بدانند که چه نوع فعالیت‌های غیرقانونی مرتکب شده‌اند.”

در چین مرسوم است که اتهامات مربوط به امنیت ملی منتشر نمی شود و محاکمه ها برای عموم مخفی می ماند.

این سخنگو گفت که چین به پرونده تاجر ژاپنی رسیدگی خواهد کرد و در مورد آزادی وی “بر اساس قانون” تصمیم خواهد گرفت و دسترسی کنسولی سفارت ژاپن به شهروندان را تسهیل خواهد کرد.

یک منبع آگاه گفته است که این مرد درست قبل از بازگشت برنامه ریزی شده اش به ژاپن در ماه جاری توسط مقامات چینی بازداشت شده بود.

پکن نظارت خود را بر سازمان ها و افراد خارجی به نام حفاظت از امنیت ملی تشدید کرده است، به طوری که تعدادی از خارجی ها پس از ارائه قانون ضد جاسوسی در سال ۲۰۱۴ و قانون امنیت ملی در سال ۲۰۱۵ بازداشت شدند.

از سال ۲۰۱۴، ۱۷ شهروند ژاپنی، از جمله کارمند آستلاس، به اتهام دست داشتن در فعالیت های جاسوسی در چین بازداشت شده اند. به گفته وزارت خارجه ژاپن، پنج نفر از آنها همچنان در چین نگهداری می شوند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »