... امروز: دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۰ شهریور ۱۴۰۱ - 2:51 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

رتبه بندی کشورهای برتر، بر اساس هزینه های نظامی در ۲۰۲۱

بیشترین هزینه های نظامی، مربوط به ایالات متحده است که نسبت به سال گذشته 22.3 میلیارد دلار افزایش یافته است و هزینه نظامی این کشور در سال 2021 بیش از مجموع هر ۱۰ کشور پس از خود است.

سیاست شرق _ با ادامه تهاجم روسیه به اوکراین، هزینه‌های نظامی و فناوری های مربوطه در کانون توجه کشورهای جهان قرار گرفته است و افرایش چشمگیری در سال ۲۰۲۱ یافته است.

داده‌های موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم ( SIPRI ) نشان می دهد که توسعه، صادرات و استقرار نیروهای نظامی و تسلیحات سالانه صدها میلیارد هزینه برای کشورها به همراه داشته است. 

در سال ۲۰۲۱، هزینه های نظامی جهانی به ۲.۱ تریلیون دلار رسید که برای هفتمین سال متوالی افزایش یافته است.

با استفاده از داده‌های موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم ( SIPRI )، مشخص می شود که کدام کشورها بیشترین هزینه را برای ارتش خود در سال ۲۰۲۱ به همراه سهم کلی آنها از هزینه‌های نظامی جهانی داشته‌اند.

کدام کشورها بیشترین هزینه های نظامی را می کنند؟

ایالات متحده بالاترین کشور از نظر هزینه‌های نظامی است و 801 میلیارد دلار هزینه کرد تا به تنهایی تقریباً ۳۸ درصد از هزینه‌های نظامی جهان در سال ۲۰۲۱ را تشکیل دهد. آمریکا از زمان آغاز بررسی های SIPRI در سال ۱۹۴۹، با بیش از ۳۰ درصد، بالاترین کشور هزینه‌های نظامی جهان را طی دو دهه اخیر داشته است.

بیشترین هزینه های نظامی، مربوط به ایالات متحده است که نسبت به سال گذشته ۲۲.۳ میلیارد دلار افزایش یافته است و هزینه نظامی این کشور در سال ۲۰۲۱ بیش از مجموع هر ۱۰ کشور پس از خود است.

هزینه نظامی بعدی در سال ۲۰۲۱ چین بود که ۲۹۳.۴ میلیارد دلار هزینه کرد و نزدیک به ۱۴ درصد از هزینه های نظامی جهان را تشکیل داد. در حالی که هزینه های چین هنوز کمتر از نیمی از هزینه های آمریکا است، این کشور هزینه های نظامی خود را برای ۲۷ سال متوالی افزایش داده است.

در واقع چین بیشترین تعداد پرسنل نظامی (بیش از ۲ میلیون نظامی فعال) را دارد و هزینه های نظامی این کشور در دهه گذشته بیش از دو برابر شده است.

در حالی که روسیه با هزینه‌های نظامی ۶۵.۹ میلیارد دلاری در سال ۲۰۲۱ تنها پنجمین کشور برتر بود، اما از نظر هزینه‌های نظامی به عنوان سهم تولید ناخالص داخلی، در رتبه‌بندی کشورهای بالاتر قرار داشت. هزینه‌های نظامی روسیه ۴.۱ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور بود و در میان ۱۰ کشور خرج‌کننده بزرگ، تنها عربستان سعودی که هزینه‌های آن ۶.۶ درصد از تولید ناخالص داخلی آن بود.

همکاری نظامی از زمان درگیری روسیه و اوکراین

تهاجم روسیه به اوکراین در ماه فوریه منجر به تغییرات ژئوپلیتیکی شد که باعث آغاز موجی از محموله‌های نظامی بین‌المللی و همکاری بین کشورها شد. کمک های امنیتی که به تازگی از سوی ایالات متحده به اوکراین ارسال شده است، از زمان آغاز جنگ تاکنون بالغ بر 8.2 میلیارد دلار بوده است و نشان داده است که چگونه اتحادها می توانند به جبران برخی هزینه های نظامی داخلی در زمان درگیری کمک کنند.

به طور مشابه، روسیه و چین روابط خود را تعمیق بخشیدند و اطلاعات نظامی و فناوری را به اشتراک گذاشتند و تمرینات نظامی مشترک را در پایان ماه اوت در کنار دیگر کشورها مانند هند، بلاروس، مغولستان و تاجیکستان آغاز کردند.

از زمان موفقیت چین در آزمایش موشک های مافوق صوت یک سال پیش، روسیه اکنون نسخه های خود از این فناوری را آزمایش می کند و پوتین از آمادگی روسیه برای صادرات تسلیحات به عنوان «سال ها یا شاید حتی دهه ها جلوتر از همتایان خارجی خود» یاد می کند.

اگر تهاجم روسیه به اوکراین در سال ۲۰۲۲ پایان یابد یا نه، افزایش تنش ها و درگیری های ژئوپلیتیکی در سال جاری تقریباً به طور قطع منجر به افزایش هزینه های نظامی جهانی خواهد شد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »