... امروز: پنجشنبه - ۰۹ فروردین - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۲ فروردین ۱۴۰۲ - 10:51 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

روسیه، ریاست نشست های شورای امنیت در آوریل را بر عهده گرفت

ریاست شورای امنیت به صورت دوره‌ای و هر ماه بین ۱۵ عضو شورا به ترتیب حروف الفبا تقسیم می‌شود. در ماه آوریل قرعه به نام روسیه افتاده است.

سیاست شرق _ روسیه از امروز و به مدت یک ماه ،ریاست دوره‌ای شورای امنیت را بر عهده گرفت و سرگئی لاوروف، وزیر خارجه این کشور نیز، رئيس نشست های این شورا خواهد شد.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه طرح مباحث مربوط به “چند‌جانبه‌گرایی کارآمد از طریق دفاع از اصول منشور سازمان ملل” به صورت عمومی و در سطح عالی را رویکرد کلیدی ریاست روسیه بر شورا خوانده است.
ریاست شورای امنیت به صورت دوره‌ای و هر ماه بین ۱۵ عضو شورا به ترتیب حروف الفبا تقسیم می‌شود. در ماه آوریل قرعه به نام روسیه افتاده است.
اوکراین از این که ریاست این شورا به‌ بر عهده روسیه قرار گرفت به شدت انتفاد کرده است.
دمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین در پیامی توییتری، شروع ریاست روسیه بر شورا از اول آوریل را “یک شوخی بد” خوانده است.
او می‌گوید، روسیه کرسی خود در شورا را “غیرقانونی” به دست آورده و یک “جنگ استعماری” به راه انداخته است.
دادگاه لاهه در ۱۷ مارس، پوتین را مسئول خارج کردن غیرقانونی کودکان اوکراینی از مناطق اشغالی اوکراین و انتقال آن‌ها به فدراسیون روسیه شناخته و برای او حکم بازداشت صادر کرده است.
کولبا توییت خود را با این جمله به پایان برده است: «با حضور روسیه در شورای امنیت سازمان ملل، جهان نمی‌تواند یک مکان امن باشد.»
اوکراین می‌خواهد، روسیه به دلیل حمله به این کشور از شورای امنیت اخراج شود. روسیه آخرین بار در فوریه سال ۲۰۲۲، یعنی در همان زمانی که به نیروهایش دستور حمله به اوکراین را داد ریاست شورای امنیت را بر عهده داشت.
از آخرین ابتکارات این کشور پیشنهاد قطعنامه‌ای برای تحقیقات بین‌المللی در مورد انفجارهای خط لوله‌ نورداستریم یک و دو در سال گذشته است که پیش از این در شورای امنیت شکست خورد و رأی نیاورد.

در این رأی‌گیری که دوشنبه ۲۷ مارس انجام شد تنها سه عضو از ۱۵ عضو شورای امنیت (روسیه، چین و برزیل) به قطعنامه رأی مثبت و ۱۲ عضو دیگر رأی ممتنع دادند. این قطعنامه برای تصویب به دست کم ۹ رأی مثبت نیاز داشت.

روسیه تصور می‌کرد که اندک‌زمانی بعد از حمله به اوکراین این کشور را تصرف خواهد کرد. اما واقعیت سرنوشت دیگری رقم زد و با مقاومت شدید اوکراینی‌ها و کمک های متحدین این کشور، جنگ تا کنون به طول انجامیده است.
انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »