... امروز: جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۲ فروردین ۱۴۰۲ - 7:12 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

اعلام زمان بازگشایی سفارت ایران در عربستان

عنایتی : تلاش تهران در این چارچوب است که قبل از فرارسیدن ایام حج تمتع و تا اواخر ماه شوال، سفارت ایران در ریاض و سرکنسولگری کشورمان در جده بازگشایی شود.

سیاست شرق _ یک دیپلمات ارشد وزارت امور خارجه می گوید: تلاش تهران در این چارچوب است که قبل از فرارسیدن ایام حج تمتع و تا اواخر ماه شوال، سفارت ایران در ریاض و سرکنسولگری کشورمان در جده بازگشایی شود.

به نقل از ایسنا،علیرضا عنایتی، مدیرکل خلیج فارس وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، در پاسخ به پرسشی در ارتباط با زمان‌های مختلف مطرح شده در مورد زمان بازگشایی سفارت ایران در عربستان و سرکنسولگری تهران در جده گفت: در چارچوب توافق ایران و  عربستان برای بازگشایی سفارتخانه‌های یکدیگر در تهران و ریاض و بازگشایی سرکنسولگری‌هایشان در دو شهر  مشهد و جده، در روز شنبه هیات سعودی  وارد ایران شد و بعد از ملاقات با مدیرکل تشریفات وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، کار خود را جهت بازدید از سفارت این کشور در تهران انجام داد، این هیات همچنین به مشهد خواهد رفت و از اماکن سیاسی این کشور در مشهد از جمله سرکنسولگری و رزیدانس بازدید می‌کند.

دستیار وزیر خارجه ایران ادامه داد: بر اساس آنچه که از برادران سعودی دریافت کردیم این هیات بعد از بازگشت به ریاض، متعاقباً برای آماده‌سازی امور جهت بازگشایی سفارت  و سرکنسولگری این کشور در تهران و مشهد اقدام می‌کند.

دو هیات جداگانه از ایران به ریاض و جده می‌روند

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران که بعضا در فضای مجازی از او به عنوان «سفیر احتمالی ایران در عربستان» نام برده می‌شود در همین ارتباط تصریح کرد : از طرف ایران هم  تیمی برای سفر به عربستان مشخص شده است  و دو هیات جداگانه به ریاض و جده می‌روند و  برنامه ما این است که این هیات ها تا آخر هفته به عربستان  عزیمت کنند.

 عنایتی  افزود: این دو هیات از سفارت ایران در ریاض و همچنین سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در  جده و نمایندگی دائم ایران در سازمان همکاری اسلامی بازدید می‌کنند.

مدیرکل خلیج فارس وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: اینکه بازگشایی سفارتخانه ها چه زمانی خواهد بود به لحاظ مفهومی این طور  خواهد بود که دو کشور برنامه خود را در این ارتباط چگونه تنظیم کنند و  سرعت عمل هر کدام در این ارتباط چگونه باشد .

ترتیبی برای بازگشایی سفارت‌ها پیش‌بینی نشده است

دستیار وزیر خارجه ایران همچنین در پاسخ به این سوال که آیا ترتیب خاصی برای بازگشایی سفارتخانه‌ها در نظر گرفته شده و مشخص شده کدام یک از دو کشور زودتر اقدام به بازگشایی سفارت خود خواهند کرد؟ تاکید کرد: چنین ترتیبی پیش‌بینی نشده است و هریک از دو کشور با توجه به فضایی که در اختیار دارند و برنامه‌ریزی‌هایی که می‌کنند نسبت به این موضوع اقدام خواهند کرد.

قبل از فرارسیدن ایام «حج تمتع »، سفارت ایران در ریاض و سرکنسولگری تهران در جده را بازگشایی می‌کنیم

 مدیرکل خلیج فارس وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران که در دوسال گذشته در مذاکرات ایران و عربستان در عراق و پکن حضور داشته است، ادامه داد: البته  در بحث زمان بازگشایی سفارت ایران در عربستان ما یک قید زمانی  نیز داریم و آن فرا رسیدن ایام حج تمتع است ما  تلاش می کنیم که قبل از فرارسیدن ایام حج تمتع سفارت ایران در ریاض و سرکنسولگری کشورمان در جده را بازگشایی کنیم، در واقع برنامه‌ریزی و تلاش ما در این چارچوب است که قبل از فرا رسیدن ایام حج و تا آخر ماه  “شوال” بتوانیم این اقدام را انجام دهیم.

زمان حضور شهروندان ایرانی در «عمره مفرده» بعد از برگزاری«حج تمتع» خواهد بود

عنایتی همچنین  در پاسخ به این سوال که آیا برای آغاز حضور مجدد شهروندان ایرانی در «عمره مفرده» نیز برنامه ریزی شده است و زمانی در این ارتباط مشخص شده است؟ تصریح کرد : در مورد حضور شهروندان ایرانی در  عمره مفرده به لحاظ زمانی ما پیش‌بینی می‌کنیم که این موضوع بعد از انجام حج تمتع  انجام شود.

مدیرکل خلیج فارس در این ارتباط گفت : در سالهای گذشته بعد از قطع روابط دو کشور ایران و عربستان، انجام «حج تمتع» به جز ۲ سال کرونا بین دو کشور جاری بود اما «عمره مفرده» متوقف شده بود گرچه گفت‌وگوهایی طی سالهای گذشته با طرف سعودی برقرار بود که  آیا امکان برقراری عمره مفرده و از سر گیری آن برای شهروندان ایرانی وجود دارد یا نه؟ اکنون با توجه به از سرگیری روابط  رسمی دو کشور از هفدهم فروردین  سال جاری، عملا موضوع برقراری عمره در دستور کار قرار گرفت و طرف سعودی با این موضوع موافقت کرد و تصور ما این است که بعد از انجام حج تمتع امکان اینکه سازمان حج و زیارت با طرف سعودی وارد گفت‌وگو شود تا طبق مکانیزم و ساز و کارهایی بتواند این موضوع را برنامه ‌ریزی‌ کند که شهروندان ایرانی بتوانند در عمره مفرده شرکت کنند، کاملا فراهم است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »