... امروز: یکشنبه - ۰۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۴ فروردین ۱۴۰۲ - 11:45 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

واکنش مقامات آمریکایی به افشای اسناد پنتاگون درباره جنگ اوکراین

برخی از کارشناسان امنیت ملی و مقامات آمریکایی می گویند که احتمال می دهند یک آمریکایی پشت این افشاگری باشد، اما آنها بازیگران طرفدار روسیه را رد نمی کنند.

سیاست شرق _ دولت بایدن ، خود را برای افشاگری های بیشتری از نشت گسترده اسناد پنتاگون آماده می کند، که مخرب ترین فاجعه اطلاعاتی در یک دهه گذشته تلقی می شود.

به نقل از روزنامه تایمز ، وزارت دادگستری و اف بی آی تحقیقات جنایی را آغاز کرده اند، در حالی که لوید آستین، وزیر دفاع، تحقیقاتی را برای ارزیابی میزان خسارت انجام می دهد.

برخی از اسناد، ظاهراً کپی‌های پرینت گزارش‌های اطلاعاتی، ادعاهای جدی قبلی را تکرار می‌کنند، مانند اینکه آژانس امنیت ملی (NSA) مکالمات رهبران کشورهای متحد را شنود می‌کند. 

در همین رابطه، مقامات آمریکایی روز چهارشنبه به جدی بودن افشای اسناد پنتاگون اعتراف کرد و آنها را نقض جدی اطلاعات دانست.

از سویی دیگر خبرگزاری الجزیره گزارش داد ، جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در مصاحبه با فاکس نیوز گفت: افشای اسناد، نقض توانایی ما در حفاظت از اطلاعات است و به همین دلیل موضوع را بسیار جدی می گیریم.

در همین زمینه، ویلیام برنز، رئیس سازمان امنیت مرکزی آمریکا ( سیا)، گفت که افشای اسناد اخیر از وزارت دفاع بسیار تأسف‌آور است و آمریکایی‌ها باید در مورد چگونگی تشدید تدابیر امنیتی خود در مورد چنین اسنادی درس عبرت بگیرند.

نیکلاس برنز ، مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در سخنرانی خود در دانشگاه رایس در تگزاس افزود که آمریکایی‌ها باید از این موضوع و در مورد روش سخت‌تر کردن روش‌های حفاظتی خود درس بیاموزند.

مدیر سازمان”سیا” (CIA)گفت: “این یک نشت شوم است و مایه تاسف عمیق است که بر اسناد طبقه بندی شده به عنوان محرمانه تاثیر گذاشته است.” دولت آمریکا او را بسیار جدی می گیرد. و وزارتخانه های دفاع و دادگستری شروع به بررسی دقیق کردند و من بیشتر از این نمی گویم و تحقیقات مسیر خود را طی کرده است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز به نوبه خود گفت که کشورش طی روزهای گذشته با متحدان و شرکای خود در سطوح بالا در رابطه با اسناد فاش شده ارتباط برقرار کرده و آنها را نسبت به تعهد خود به حفاظت از اسناد اطلاعاتی خود اطمینان داده است.

مقامات ایالات متحده در تلاشند تا دریابند چه کسی پشت افشای اطلاعات طبقه بندی شده است، در حالی که نیروهای اوکراینی در حال آماده شدن برای یک ضد حمله مورد انتظار برای بازپس گیری مناطق تحت کنترل روسیه هستند.

برخی از کارشناسان امنیت ملی و مقامات آمریکایی می گویند که احتمال می دهند یک آمریکایی پشت این افشاگری باشد، اما آنها بازیگران طرفدار روسیه را رد نمی کنند.

از سویی دیگر، کریس میگر، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا به خبرنگاران گفت که واقعیت این است انتشار این اسناد به‌صورت آنلاین «خطر بسیاری جدی برای امنیت ملی است و پتانسیل ایجاد اطلاعات نادرست را دارد.»

وی افزود: «ما به بررسی چگونگی وقوع این اتفاق و همچنین گستردگی ماجرا ادامه می‌دهیم. اقدامات برای تجزیه و تحلیل بیشتر نحوه توزیع این نوع اطلاعات است و اینکه برای چه افرادی انجام شده است.»

سخنگوی پنتاگون از اظهار نظر درباره صحت این اسناد خودداری کرد و گفت که یک تیم از وزارتخانه در حال کار برای تعیین صحت ماجرا هستند. وی با این حال تصریح کرد که به نظر می‌رسد عکس‌های منتشر شده حاوی اطلاعات حساسی باشند.

او گفت: «به نظر می‌رسد عکس‌ها اسنادی را در قالبی مشابه آنچه برای ارائه به مقامات ارشد ما درباره آخرین به روز رسانی‌های عملیات در اوکراین و روسیه و همچنین سایر به روز رسانی‌های اطلاعاتی استفاده می‌شود نشان می‌دهند.»

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »