... امروز: شنبه - ۰۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - 4:41 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
کپی شد!
0

مایلی؛ راستگرای پوپولیست، پیروز انتخابات ریاست جمهوری آرژانتین شد

تحسین‌کننده دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده، نیز خود را به عنوان یک جنگجوی صلیبی علیه خیزش شوم سوسیالیسم جهانی با برنامه‌هایی برای پاکسازی دولت از وجود سیاستمداران فاسد معرفی کرده است. 

سیاست شرق _ خاویر مایلی، یکشنبه شب در انتخابات ریاست جمهوری آرژانتین با ۵۵.۶۹ درصد در مقابل ۴۴.۳۱ درصد، رقیب خود سرجیو ماسا، وزیر اقتصاد را شکست داد، و به عنوان رئیس جمهور بعدی آرژانتین، اعلام شد.

به نقل از گاردین، پوپولیست آزادی خواه، همه استان ها را به جز سه استان از ۲۴ استان آرژانتین را برد؛ ماسا حتی قبل از شروع اعلام نتایج اولیه توسط مقامات انتخاباتی، خود پیروزی خود را اعلام کرد.

تعهد او برای تغییر ناگهانی و شدید برای آرژانتینی‌هایی که از افزایش تورم سالانه به بالای ۱۴۰ درصد و نرخ فقر به ۴۰ درصد خسته شده بودند، طنین انداز شد. او در ۱۰ دسامبر (۱۹ آذر) قدرت را در دست خواهد گرفت. 

مایلی گفته است که هزینه های دولت را کاهش خواهد داد، اقتصاد را دلاری خواهد کرد و بانک مرکزی و همچنین وزارتخانه های کلیدی از جمله وزارت بهداشت و آموزش و پرورش را حذف خواهد کرد. 

او گفت: “امروز پایان افول آرژانتین آغاز می شود.” «امروز به مدل فقیرکننده دولت فراگیر پایان می‌دهد، که فقط به نفع برخی است در حالی که اکثریت آسیب می‌بینند.»

در بوئنوس آیرس، پایتخت، صدها نفر از هواداران مایلی بوق زدند، آتش بازی به راه انداختند و شعار مردمی او را علیه نخبگان سیاسی، “با همه آنها بیرون!”، در حالی که موسیقی راک پخش می شد، سر دادند.

تحسین‌کننده دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده، نیز خود را به عنوان یک جنگجوی صلیبی علیه خیزش شوم سوسیالیسم جهانی با برنامه‌هایی برای پاکسازی دولت از وجود سیاستمداران فاسد معرفی کرده است. 

مایلی که خود را «آنارکو سرمایه‌دار» می‌نامد، یک سری اصلاحات رادیکال، از جمله کاهش ۱۵ درصدی هزینه‌های عمومی و تغییر پزو آرژانتین به دلار آمریکا را وعده داده است.

این مرد ۵۳ ساله مغرور سیاسی، که سبک تهاجمی اش با دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا مقایسه شده است، همچنین مواضع محافظه کارانه ای در مورد مسائل اجتماعی، مخالفت با سقط جنین و آموزش جنسی و انتقاد از درستی سیاسی دارد.

با این حال، در هفته‌های قبل از دور دوم، او از برخی از پیشنهادات غیرمحبوب‌تر خود، مانند کاهش کنترل اسلحه و خصوصی‌سازی بی‌رویه، عقب نشینی کرد.

در بحبوحه افزایش فقر و تورم سه رقمی در این کشور آمریکای لاتین، که دهه هاست از بحران اقتصادی به بحران رسیده است، سخنان مایلی علیه طبقه سیاسی “دزد” مورد توجه آرژانتینی ها، به ویژه مردان جوان قرار گرفت.

فعالان طرفدار مایلی، از پیروزی رهبر ۵۳ ساله خود که از او به عنوان یک رویاپرداز اقتصادی یاد می کنند، که آماده است آرژانتین را از یکی از بدترین بحران های اقتصادی این کشور در دهه های اخیر خارج کند، خوشحال شدند.

چه مقاماتی خوشحال یا ناراحت شدند!

پیروزی مایلی توسط راستگرایان دیگر، از جمله ژایر بولسونارو، رئیس جمهور سابق برزیل، که از مبارزات انتخاباتی او حمایت کرده بود و قول داده است در مراسم تحلیف او شرکت کند، جشن گرفتند. بولسونارو با ستایش از آنچه پیروزی برای «صداقت، پیشرفت و آزادی» خواند، نوشت: «امید بار دیگر در آمریکای جنوبی می درخشد.»

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا نوشت: «تمام دنیا تماشا می‌کردند! من بسیار به تو افتخار می کنم. شما کشورتان را برگردانید و واقعاً آرژانتین را دوباره عالی خواهید کرد.»

ایلان ماسک، مالک X، پیروزی او را نیز جشن گرفت و نوشت: “آرژانتین،رفاه در پیش است”.

رئیس جمهور چپ برزیل، لوئیز ایناسیو لولا دا سیلوا – که مایلی، بارها به او به عنوان یک “کمونیست” فاسد توهین کرده است – به پیروزی مایلی را در یک پست ساده در رسانه های اجتماعی، واکنش داد. لولا بدون ذکر نام مایلی نوشت: «دموکراسی صدای مردم است و همیشه باید به آن احترام گذاشت. برای دولت بعدی آرزوی خوشبختی و موفقیت دارم. لولا افزود: آرژانتین کشور بزرگی است و شایسته احترام کامل ماست.

گوستاوو پترو، رئیس جمهور چپ کلمبیا، اظهار تاسف کرد: “راست افراطی در آرژانتین پیروز شد… برای آمریکای لاتین غم انگیز است.” 

نایب بوکله، رئیس‌جمهور راست‌گرای السالوادور، در پاسخ به کنایه نوشت : «حالا بدون گریه بگو».

مخالفان چپ مایلی با شوک و ناراحتی به این انتخاب واکنش نشان دادند که ایده‌های رادیکال آن شامل قانونی کردن فروش اعضای بدن، قطع روابط با دو شریک تجاری بزرگ آرژانتین، یعنی برزیل و چین، و بستن بیش از دوازده وزارتخانه است.

واکنش واشنگتن از طریق جیک سالیوان مشاور امنیت ملی، به رئیس جمهور منتخب و همچنین “مردم آرژانتین برای برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه” تبریک گفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت که پکن امیدوار است “دوستی خود را ادامه دهیم، توسعه و احیای خود را با همکاری برد-برد تقویت کنیم.” چین یک طلبکار اصلی برای اقتصاد در حال مبارزه آرژانتین است.

مایلی، یک پوپولیست منکر آب و هوا که با نام مستعار ال لوکو (دیوانه) شناخته می شود، همچنین میلیون ها آرژانتینی را برای چهاردهه جنایت دیکتاتوری در این کشور در سال های ۱۹۷۶_۱۹۸۳، که طی آن حدود ۳۰۰۰۰ نفر در آن کشته شده است، خشمگین کرده است.

بسیار افراط‌تر و بی‌ثبات‌تر از [ژایر] بولسونارو و ترامپ است. فدریکو فینچلشتاین، مورخ آرژانتینی که راست افراطی جهانی را مطالعه می کند، در آستانه انتخابات روز یکشنبه گفت: بسیار غیرقابل پیش بینی است که این شخص [در قدرت] چه کاری می تواند انجام دهد.

بنجامین گدان، رئیس پروژه آرژانتین مرکز ویلسون، گفت که او معتقد است که یک کلمه مقیاس پیروزی مایلی را توضیح می دهد: یاس.

این رای فقط بوی ناامیدی می دهد. بسیاری از آرژانتینی ها آگاهانه علیه منافع اقتصادی خود رای دادند، زیرا آنها می دانند که وضعیت موجود فاجعه بار است. و هیچ دلیلی وجود نداشت که باور کنیم وزیر دارایی فعلی می تواند به طور قابل قبولی پاسخگو باشد. “این یک قمار بزرگ است اما کاملا غیر منطقی نیست.”

گدان گفت که انتخاب چنین بیگانه سیاسی رادیکال و بی تجربه، آرژانتین را به آب های ناشناخته ای سوق

واقعیت این است که آرژانتین در تلاش برای دگرگونی بنیادی اقتصاد از بین برود. به نظر می رسد ناآرامی های اجتماعی گسترده، اعتصابات ملی توسط اتحادیه ها، خشونت سیاسی بالقوه و استرس علیه نهادهای دموکراتیک است. یک سناریوی بسیار تاریک وجود دارد اگر او در واقع به طور تهاجمی دیدگاه حداکثری خود را برای آرژانتین دنبال کند.”

پس از ساعت‌ها تنش، صدای انفجاری در خیابان‌های بوئنوس آیرس شنیده شد که خبر نتیجه آن منتشر شد و شهروندان با آمیزه‌ای از شادی، دلهره و عصبانیت واکنش نشان دادند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »