... امروز: جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - 4:45 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

آمریکا «ربات‌های دریایی» بیشتری در خلیج فارس مستقر می کند 

ایالات متحده، علاوه بر کنترل فعالیت دریایی کشورهای منطقه، همچنین نگران تلاش‌های چین برای گسترش روابط نظامی و امنیتی با کشورهای عربی در منطقه خلیج فارس است.

سیاست شرق _ آمریکا در تلاش است برای جمع آوری اطلاعات، ده‌ها ربات شناور دریایی را در اطراف شبه‌جزیره عربستان فعال کند.

به نقل از وبسایت بلومبرگ، برد کوپر، فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا می گوید که قصد دارد تا پایان تابستان بیش از ۱۰۰ شناور بدون سرنشین سطح دریا را که به آنها ربات‌های دریایی نیز گفته می‌شود، عملیاتی کنند.

ربات‌های شناوری که در حال حاضر در منطقه خلیج فارس استفاده می‌شوند، عمدتا از یک اتاق عملیات در بحرین کنترل می‌شوند و به گفته فرماندۀ این اتاق عملیات، بسیاری از ویدئوها و اطلاعات جمع آوری شده توسط این ربات‌های دریایی، به کمک هوش مصنوعی تجزیه و تحلیل می‌شوند.

سازندگان این شناورها عمدتا شرکت‌های کانادایی، اسرائیلی و آمریکایی هستند و بهای آنها از ۸۰۰ هزار تا ۳ میلیون دلار متفاوت است.

اندازه این شناورها نیز متفاوت است و از شناورهای کوچک خورشیدی تا قایق‌های تندروی بزرگ و بدون سرنشین را شامل می‌شود که در طول عملیات، به رصد تحولات در آب‌ها می‌پردازند و پیوسته سیگنال‌هایی به اتاق عملیات می‌فرستند.

بنا بر این گزارش، تاکنون تنها بحرین و کویت بطور علنی برنامه‌های خود را برای خرید این ربات‌های شناور اعلام کرده‌اند.

دریاسالار کوپر همچنین افزود که ۵۰ فروند از این شناورها تا ماه فوریه در منطقه فعال شدند.

ایالات متحده، علاوه بر کنترل فعالیت دریایی کشورهای منطقه، همچنین نگران تلاش‌های چین برای گسترش روابط نظامی و امنیتی با کشورهای عربی در منطقه خلیج فارس است.

کشورهای عربی این منطقه که در طول تاریخ همواره برای تامین نیازهای دفاعی خود به ایالات متحده متکی بوده‌اند، اکنون آنچنان رابطه نزدیکی با پکن دارند که چین به بزرگترین شریک تجاری بسیاری از آنها همچنین بزرگترین خریدار نفت خام منطقه تبدیل شده است.

چین در حال حاضر یک پایگاه دریایی در جیبوتی واقع در شاخ آفریقا دارد اما از نظر جان شاوس، کارشناس دفاعی در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی «منطقی است که بخواهد برای نزدیک شدن به محل فعالیت‌هایش، یک پایگاه‌ نظامی نیز در خاورمیانه داشته باشد».

چین همچنین در ماه مارس رزمایش دریایی مشترکی را با ایران و روسیه در دریای عمان برگزار کرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »