... امروز: سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
اجتماعی ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - 1:47 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

سفر رئیس جمهور به آذربایجان شرقی

در این سفر همچنین در حوزه آب، راه، برق،حمل و نقل و پروژه های فرهنگی ۲۹ پروژه به صورت صد در صد به اتمام رسیده و آماده بهره برداری است. این طرح مشکل حدود ۱۸۰ هزار نفر از جمعیت شهرستان میانه و اطراف را حل می‌کند.

سیاست شرق _ سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور، صبح امروز پنجشنبه(۱۸ خردادماه)، در دومین سفر خود به استان آذربایجان شرقی، وارد فرودگاه تبریز شد.

به نقل از ایرنا، سید ابراهیم رئیسی، در پنجمین مقصد در دور دوم سفرهای استانی به ششمین استان پرجمعیت سفر کرد که نه تنها با ارمنستان هم مرز است، بلکه تنها استانی است که هم با خاک اصلی جمهوری آذربایجان و هم با نخجوان مرز مشترک دارد؛ این استان همچنین رتبه اول صادرات غیر نفتی در کشور را داراست.

در سفر نخست رئیس جمهور به استان آذربایجان شرقی که ۱۲ خرداد سال گذشته انجام شد ۱۹ هزار و ۳۷۳ میلیارد تومان اعتبار برای انجام طرح ها در حوزه های مختلف و ۱۲ هزار میلیارد تومان نیز تسهیلات برای بخش تولید مصوب شد که بخش زیادی از آن اجرایی شده و در این دور تا این لحظه نزدیک به ۸ هزار میلیارد تومان مصوبه در انتظار استان است.‌

قبل از عزیمت رئیس جمهور به این استان، منصوری معاون اجرایی رئیس جمهور گفت: با دستور رئیس جمهور، در پاسخ به مطالبات مردم عزیز آذربایجان شرقی و در راستای اجرای مصوبات دور اول سفر هیات دولت به استان، شرکت “مس سونگون آذربایجان” به صورت مستقل تشکیل شد و فعالیت خود را آغاز کرد”.

در موضوع استقلال مس سونگون چند مسئله پیش پای دولت بود؛ یکی از آنها خام فروشی بود که یک خسارت بزرگ به کشور و استان وارد کرده بود ولی از مصوبات مورد توجه رئیس جمهور این بود که پروژه های پایین دستی مس سونگون همانند تغلیظ، کاتد و افزایش مقدار تولید کنسانتره آغاز شود و امروز تمام اینها در حال انجام است و حدود یک صد هزار میلیارد تومان هم در توسعه مس سونگون هزینه شده است. مس سونگون از پیشران های اقتصادی استان آذربایجان شرقی محسوب می شود.

رییس جمهور، که صبح امروز برای سفری دو روزه عازم آذربایجان شرقی شده است، افتتاح پروژه های راه‌آهن میانه – بستان‌آباد به تبریز که از سال ۱۳۷۹ آغاز شده و بیش از ۲۲ سال است که از زمان شروع آن گذشته، در برنامه های رئیس جمهور قرار دارد.

براساس گفته استاندار آذربایجان شرقی این پروژه بیش از ۵۵۰ میلیارد تومان بدهی داشته و حدود یک میلیارد تومان هم برای اتمام آن‌منابع مورد نیاز بوده که در یک سال گذشته پرداخت شده است. این پروژه با جدیت تمام از لحاظ ساخت، روساخت و ایستگاه ها در دولت سیزدهم پیش رفته است.

با تکمیل این پروژه حدود چهار ساعت مسیر کوتاه‌تر و حدود ۱۱۴ کیلومتر طول فاصله خطوط کمتر می‌شود. به گفته مسوولان افتتاح این پروژه در اقتصاد استان هم اثر ویژه‌ای خواهد داشت.

یک قدم مانده تا تکمیل کریدور شرق به غرب

خط آهن ۲۰۳ کیلومتری میانه – تبریز تنها ۲۹ کیلومتر تا اتصال ایستگاه خاوران به ایستگاه مرکزی فاصله دارد و دولت سیزدهم که بعد از ۲۲ سال انتظار با اهتمام ویژه خط آهن بستان آباد تا خاوران را با صرف بیش از یک هزار میلیارد تومان در کمتر از دو سال پایان رسانده است. گفتنی است از فاصله ۲۹ کیلومتری خاوران تا ایستگاه مرکزی تبریز ۱۴ کیلومتر با پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصدی در حال اجرا بوده و طرح مطالعاتی ۱۵ کیلومتر دیگر آن نیز به پایان رسیده است.

در این سفر همچنین در حوزه آب، راه، برق،حمل و نقل و پروژه های فرهنگی ۲۹ پروژه به صورت صد در صد به اتمام رسیده و آماده بهره برداری است. این طرح مشکل حدود ۱۸۰ هزار نفر از جمعیت شهرستان میانه و اطراف را حل می‌کند.

این دومین سفر استانی رئیس‌جمهور به این استان است که برای پیگیری چگونگی عملیاتی شدن مصوبات سفر قبلی انجام شده است. استان آذربایجان شرقی تنوع بسیار زیادی در زمینه مواد معدنی دارد، به‌طوری که از ۵۷ ماده معدنی شناخته‌شده دنیا، ۳۱ مورد آن در این استان وجود دارد؛ آذربایجان شرقی طلا خیزترین استان کشور است، این استان حدود ۶ میلیارد تن ذخیره معدنی دارد.

در کنار افتتاح سبزترین محور ریلی ایران، بر اساس گفته معاون اجرایی رئیس جمهور، در این سفر چند صنعت بزرگ احیا می‌شود که از جمله آنها «ماشین‌سازی تبریز» که بعد از گذشت دو الی سه سال از دوران حضور آقای رئیسی در قوه قضاییه، این مجموعه در دولت سیزدهم فعال شد. رئیس‌جمهور با حضور در مجموعه تراکتورسازی چندین دستاورد و محصول را افتتاح می‌کند.

خط تولید و مونتاژ کامیونت یازده تن و چندین موتور صنعتی و ژنراتور با ظرفیت‌های متفاوت از جمله موتورهای کمباین و لیفتراک در این مجموعه به بهره‌برداری می‌رسد.

در زمان ریاست آقای رئیسی در دستگاه قضا، پرونده تراکتور سازی و قربانعلی فرخزاد که بزرگترین دریافت کننده ارز ۴۲۰۰ تومانی، که نیم میلیارد دلار ارز دریافت کرده بود و با تشکیل شبکه فساد،‌ آن را در بازار آزاد به فروش رسانده بود؛ یکی از پیچیده‌ترین پرونده‌های مفاسد اقتصادی در آن سال‌ها بود که ماجرا ماشین سازی مجددا به صاحب آن یعنی صندوق بازنشستگی فولاد برمی‌گردد.

سوم اردیبهشت ماه سال ۹۸، غلامحسین اسماعیلی سخنگوی دستگاه قضا از محکومیت وی به جرم مشارکت در اخلال نظام ارزی از طریق قاچاق عمده ارز به صورت شبکه‌ای به ۲۰ سال حبس، پرداخت جزای نقدی و ضبط ارزهای مکشوفه خبر داد.

رئیس جمهور، ۱۲ خرداد ۱۴٠۱، به آذربایجان شرقی سفر کرده بود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »