... امروز: جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - 10:46 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

بازگشت سوریه به اتحادیه عرب

احمد ابوالغیط: «بازگرداندن سوریه به معنای عادی سازی روابط بین کشورهای عربی و سوریه نیست». این یک تصمیم مستقل برای هر کشور است.»

سیاست شرق _ اتحادیه عرب پس از یک دهه تعلیق، سوریه را مجدداً پذیرفت و تلاش‌های منطقه‌ای برای عادی‌سازی روابط با بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه را، علیرغم انتقاد آمریکا تحکیم کرد.

به نقل از خبرگزاری رویترز، در این تصمیم آمده است که سوریه می‌تواند فوراً شرکت خود در نشست‌های اتحادیه عرب را از سر بگیرد و در عین حال خواستار حل بحران ناشی از جنگ داخلی سوریه از جمله فرار پناهندگان به کشورهای همسایه و قاچاق مواد مخدر در سراسر منطقه است.

در حالی که کشورهای عربی از جمله امارات متحده عربی برای پایان دادن به انزوای اسد فشار آورده اند، برخی با عادی سازی کامل بدون راه حل سیاسی برای درگیری سوریه مخالف بوده و به دنبال شرایطی برای بازگشت سوریه هستند.

یک سخنگوی وزارت خارجه قطر گفت که قطر که قبلا با بازگشت سوریه به اتحادیه مخالفت کرده بود، گفت که موضعش در مورد عادی سازی تغییر نکرده است و امیدوار است اجماع منطقه ای در مورد سوریه بتواند “انگیزه ای برای رژیم سوریه برای رسیدگی به ریشه های بحران باشد.”

احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب به خبرنگاران در قاهره گفت: «بازگرداندن سوریه به معنای عادی سازی روابط بین کشورهای عربی و سوریه نیست». این یک تصمیم مستقل برای هر کشور است.»

از سویی دیگر، سوریه از کشورهای عربی خواست “احترام متقابل” نشان دهند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز گفت که واشنگتن در اهداف شرکای عرب در سوریه از جمله ایجاد امنیت و ثبات مشترک است، اما نسبت به تمایل اسد برای برداشتن گام‌های لازم برای حل بحران سوریه بدبین است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه تحریم‌های آمریکا به قوت خود باقی خواهد ماند، گفت: ما معتقدیم که سوریه در حال حاضر مستحق پذیرش مجدد در اتحادیه عرب نیست.

اما روسیه، بازگشت مجدد سوریه به اتحادیه عرب را ستود.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای گفت: مسکو از این گام طولانی‌مدت انتظار، نتیجه منطقی روند که شتاب بیشتری گرفته است، یعنی بازگشت سوریه به خانواده عرب استقبال می کند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »