... امروز: دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
اجتماعی ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - 11:50 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

رئیس جمهور عراق: ۶٠٠٠ اثر باستانی عراق، پس از ۱٠٠سال امانت به انگلیس، بازگردانده می شوند

رشید: ما با هدف بازگرداندن آثار تاریخی غارت شده و قاچاق شده عراق به خارج از کشور، حمایت کامل و پیگیری مداوم خود انجام خواهیم داد.

سیاست شرق _ «عبداللطیف رشید»، رئیس جمهور عراق، از بازگرداندن ۶۰۰۰ اثر باستانی امانت داده شده به بریتانیا برای مطالعه در سال ۱۹۲۳(به مدت ۱۰۰ سال) خبر داد.

به نقل از تارنمای ریاست جمهوری عراق، رئیس جمهور عراق، پس از پایان سفر رسمی خود به بریتانیا، برای شرکت در مراسم تاجگذاری پادشاه چارلز سوم، گفت که ۶٠٠٠ اثر باستانی امانت گرفته شده در سال ۱۹۲۳ را، که قدمت آنها به دوره های مختلف تمدن عراق مربوط می شود، بازگردانده می شوند.

وی گفت: بنابراین این امر نشان دهنده اشتیاق برای حفاظت از میراث فرهنگی معرف هویت ملی و حافظه تاریخی و تمدن کشور است.

وی همچنین از تلاش های انجام شده در این خصوص استقبال کرد و از همکاری موزه بریتانیا برای بازگرداندن آثار تاریخی امانت داده شده عراق قدردانی کرد.

رئیس جمهور عراق افزود که این ۶٠٠٠ اثر باستانی امانت داده شده به بریتانیا برای مطالعه از سال ۱۹۲۳( برای ۱٠٠ سال) با کمک موزه بریتانیا بازیابی شدند.

رشید افزود: این دومین بازگرداندن بزرگ آثار باستانی در تاریخ عراق محسوب می شود. بنابراین، اشتیاق به پاسداری از میراث فرهنگی که معرف هویت ملی و حافظه تاریخی و تمدن کشور است را نشان می دهد.

رئیس جمهور عراق گفت: ما با هدف بازگرداندن آثار تاریخی غارت شده و قاچاق شده عراق به خارج از کشور، حمایت کامل و پیگیری مداوم خود انجام خواهیم داد. در همین حال، ما تا بازگرداندن آخرین آثار غارت شده عراق به موزه عراق، برای حفظ تاریخ و تمدن باشکوه کشور، که اولین تمدن بشری در جهان است، همکاری خواهیم کرد.

رشید افزود: به همین مناسبت، ما از بریتانیا برای انجام تعهدات خود که ۱٠٠ سال پیش برای بازگرداندن و حفظ آثار باستانی عراق برای این مدت طولانی انجام داده بود، تشکر و قدردانی می کنیم. ما همچنین از همکاری سازنده ای که به ویژه توسط موزه بریتانیا نشان داده شد، استقبال می کنیم.

امیدواریم این آثار تاریخی امانت داده شده برای همه بشریت مفید باشد زیرا امیدواریم تجربیات و باستان شناسان مربوطه از این آثار استفاده کرده باشند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »