... امروز: سه شنبه - ۰۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - 3:39 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

وزیران خارجه عربستان و لیبی درباره تحولات منطقه گفت وگو کردند

وزیر خارجه لیبی پیش از این به بحرین، قطر، عمان و کویت نیز سفر کرده و با مقامات این کشورها دیدار کرده بود.

سیاست شرق _ وزیران خارجه عربستان سعودی و دولت وحدت ملی لیبی، امرروز پنجشنبه، در جده با یکدیگر دیدار و درباره اوضاع لیبی و تحولات منطقه گفتگو کردند.

به نقل از خبرگزاری« آناتولی »، «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان سعودی و «نجلا المنقوش» وزیر خارجه دولت وحدت ملی لیبی، آخرین تحولات منطقه را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

بر اساس بیانیه وزارت خارجه لیبی، دیدار المنقوش و بن فرحان در حاشیه نشست مقدماتی وزرای خارجه اتحادیه عرب در جده عربستان سعودی صورت گرفت.

در این بیانیه آمده است که گفت وگوهای دو طرف بر تقویت روابط بین دو کشور متمرکز بوده است.

در این دیدار همچنین در خصوص آخرین تحولات منطقه و تلاش‌های انجام شده برای حل بحران‌های منطقه و بحث در مورد تعدادی از پرونده‌های دوجانبه مورد علاقه مشترک تبادل نظر شد.

المنقوش در توییتی حمایت کشورش از تلاش‌های عربستان سعودی برای برقراری صلح در کشورهای منطقه را اعلام کرد.

او همچنین در توئیت خود از آمادگی عربستان سعودی برای ارائه حمایت‌های لازم برای برقراری ثبات در لیبی خبر داد.

وزیر خارجه لیبی نوشت: از تلاش‌های عربستان سعودی برای بازگرداندن اجماع عربی، رهبری مرحله فعلی و رویارویی با چالش‌های آن بر اساس رویکردهای یکپارچه عربی که در خدمت منافع مردم ما است، حمایت کامل می‌کنیم.

وزیر خارجه لیبی پیش از این به بحرین، قطر، عمان و کویت نیز سفر کرده و با مقامات این کشورها دیدار کرده بود.

وزیر خارجه لیبی سفر خود به کشورهای عربی منطقه را از روز شنبه با سفر به بحرین آغاز کرد و در تلاش است تا پیش از برگزاری اجلاس سران کشورهای عربی در جده در ۱۹ می (۲۹ اردیبهشت)، حمایت کشورهای عربی برای برگزاری انتخابات در لیبی و حفظ اجماع عربی در حمایت از ثبات در این کشور را جلب کند.

لیبی از سال ۲۰۱۱ تاکنون دچار بی‌ثباتی شده و شاهد درگیری گروه‌های مختلفی بوده است تا جایی که گروه‌های مسلح در این کشور به دو بخش شرقی (طبرق) و غربی (طرابلس) تبدیل و با حمایت برخی کشورها با یکدیگر وارد جنگ شدند.

هم اکنون در لیبی دو دولت سر کار است که هریک خود را دولت قانونی می‌داند. عبدالحمید الدبیبه رئیس دولت وحدت ملی لیبی است که برآمده از توافقنامه‌های سیاسی زیر نظر سازمان ملل در بیش از یکسال پیش است و در آن سو، پارلمان لیبی که در منطقه طبرق در شرق لیبی مستقر است به «فتحی پاشاغا» به عنوان نخست وزیر در ماه مارس گذشته رای اعتماد داد اما در مقابل، الدبیبه تحویل قدرت به پاشاغا را نمی‌پذیرد و می‌گوید که قدرت را تنها از طریق برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی به یک دولت منتخب تحویل خواهد داد.

دولت موقت لیبی که در اوایل سال ۲۰۲۱ از طریق یک طرح صلح مورد حمایت سازمان ملل تشکیل شد، قرار بود تا زمان انتخابات برنامه ریزی شده در دسامبر همان سال ادامه داشته باشد.

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »