... امروز: جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
اقتصادی ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ - 10:29 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

رونمایی از پروژه جاده ای و ریلی ۱۷ میلیارد دلاری عراق

الفرطوسی: جاده توسعه، فقط جاده ای برای جابجایی کالا یا مسافر نیست، این جاده درهای توسعه را بر روی مناطق وسیعی از عراق را باز می کند.
بندر فاو در جنوب عراق

سیاست شرق _ مقامات عراقی، از پروژه ۱۷ میلیارد دلاری جاده ای و ریلی جدیدی برای اتصال بندر بزرگ فاو در سواحل جنوبی خود تا مرز ترکیه، جهت متحول کردن اقتصاد این کشور پس از دهه ها جنگ، رونمایی کردند، تا سرمایه گذاران را جهت مشارکت در آن، ترغیب کنند.

به نقل از رویترز، هدف این مسیر ریلی و جاده ای، آن است که بندر بزرگ فاو در منطقه جنوب و نفت خیز عراق را به ترکیه متصل کند و این کشور را با کوتاه کردن زمان سفر بین آسیا و اروپا، در رقابت با کانال سوز، یک مرکز ترانزیتی جدید تبدیل کند.

فرحان الفرطوسی، مدیر کل شرکت عمومی بنادر عراق، به رویترز گفت: “جاده توسعه، فقط جاده ای برای جابجایی کالا یا مسافر نیست، این جاده درهای توسعه را بر روی مناطق وسیعی از عراق را باز می کند.”

دولت عراق قطارهای سریع السیر را در نظر دارد که کالاها و مسافران را با سرعت ۳٠٠ کیلومتر (۱۸۶/۴۱ مایل) در ساعت، مراکز صنعتی محلی و انرژی که شامل خطوط لوله نفت و گاز است را، به هم متصل می کند. مسیری که می تواند تغییر قابل توجه ای در شبکه حمل و نقل قدیمی و فرسوده موجود عراق ایجاد کند.

راه آهن فعلی قطار عراق، چندین خط، از جمله حمل و نقل آهسته نفت و یک قطار مسافربری یک شبه که از بغداد به بصره حرکت می کند،که ۱٠ تا ۱۲ ساعت طول می کشد تا این مسیر ۵٠٠ کیلومتری را طی کند.

فرطوسی گفت که بندر بزرگ فاو که بیش از یک دهه پیش تاسیس شد، در نیمه راه تکمیل شدن است.

حمل و نقل مسافر بین عراق و اروپا شامل برنامه بزرگی در اواخر قرن بیستم بود که برای ایجاد یک اکسپرس از بغداد به برلین مطرح و پیش بینی شده بود.

فرطوسی با اشاره به برنامه ریزی برای انتقال گردشگران و زائران به اماکن مقدس شیعیان در عراق و مکه در عربستان سعودی برای زیارت حج، گفت: ما این خط را دوباره فعال می کنیم و آن را به کشورهای دیگر متصل می کنیم.

این پروژه روز شنبه در کنفرانسی با هدف جلب سرمایه های کشورهای عربی از جمله کشورهای عرب خلیج فارس، سوریه و اردن اعلام شد. یک دستیار ارشد دولت عراق گفت که سرمایه گذاری منطقه ای روی میز است.

مقامات عراقی امیدوارند که در دوره ای از ثبات نسبی که از اواخر سال گذشته در عراق حاکم شده است، توسعه زیرساخت های این کشور را آغاز و عقب ماندگی های گذشته را جبران کنند.

فرطوسی گفت: اگر کار از اوایل سال آینده آغاز شود، این پروژه در سال ۲٠۲۹ تکمیل می شود.

پیش از این نیز، وزارت حمل و نقل عراق جزئیات تازه ای از پروژه اتصال بندر بزرگ فاو به ترکیه از طریق یک بزرگراه و خط آهن را اعلام کرده بود، که گسترش و توسعه بندر فاو، بخشی از این پروژه بزرگ محسوب می شود.

وجدی صالح شعیب، مدیر بخش پروژه های عمرانی راه آهن عراق گفته بود که وزارت حمل و نقل موافقت های لازم برای مسیر پیشنهادی را دریافت کرده است که شامل دو بخش خودروهای سنگین و راه آهن باری و مسافربری به طول ۱۱۷۵ کیلومتر است.

شعیب تصریح کرد که ایجاد راه آهن در چارچوب برنامه توسعه بندر بزرگ فاو با ظرفیت سالانه بیش از ۳ هزار کانتینر و ۱۳ ملیون مسافر است و این راه آهن تا سال ۲٠۳۸ -۲٠۵٠ توان انتقال محموله های بیشتری خواهد داشت.

وی یادآور شد که راه آهن از دو خط تشکیل خواهد شد که خط نخست با سرعت ۳٠٠کیلومتر بر ساعت برای انتقال مسافران است و خط دوم با سرعت ۱۳٠-۱۴٠ کیلومتر بر ساعت برای انتقال بار و کالا استفاده می شود.

به گفته این مقام، جاده خودروهای سنگین هم شامل ۳ باند ویژه کالا بوده و هر مسیر از نزدیکی بندر ام قصر آغاز شده و در امتداد مرزهای کویت ادامه می یابد تا به مرزهای ترکیه برسد.

با راه اندازی این پروژه، از اهمیت جاده ای _ ریلی ایران در منطقه کاسته خواهد شد و بخشی از ترانزیت کالا، از کشور عراق به اروپا انجام خواهد شد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »