... امروز: جمعه - ۰۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - 8:36 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

ورود رئیس جمهور ایران و هیئت همراه به پکن

دیدار با رئیس جمهور چین و امضای اسناد مهم همکاری‌های دوجانبه در حضور روسای جمهور دو کشور و همچنین دیدار نخست‌وزیر و رئیس کنگره ملی خلق چین با رئیسی از جمله برنامه‌های نخستین روز سفر رئیس جمهور در این سفر سه روزه است.

سیاست شرق _ «سید ابراهیم رئیسی»،رئیس جمهور اسلامی ایران، که به دعوت رسمی «شی جین پینگ» همتای چینی خود و در راستای گسترش تعاملات اقتصادی و سیاسی با کشورهای آسیایی، عازم چین شده است، وارد فرودگاه پکن شد.

به نقل از خبرگزاری شین هوا، رییس جمهور ایران که به دعوت همتای چینی خود به این کشور سفر کرده است، صبح سه‌شنبه به وقت محلی، وارد فرودگاه بین‌المللی پکن شد و از سوی وزیر فرهنگ و گردشگری چین مورد استقبال قرار گرفت.
رئیسی تا ساعاتی دیگر در محل کنگره چین از سوی رئیس جمهور این کشور مورد استقبال رسمی قرار خواهد گرفت.

دیدار با رئیس جمهور چین و امضای اسناد مهم همکاری‌های دوجانبه در حضور روسای جمهور دو کشور و همچنین دیدار نخست‌وزیر و رئیس کنگره ملی خلق چین با رئیسی از جمله برنامه‌های نخستین روز سفر رئیس جمهور در این سفر سه روزه است.

این اولین سفر رسمی دولتی رئیس جمهوری اسلامی ایران به چین پس از ۲۰ سال است.

پیش از این، در سال ۲۰۰۲ سید محمد خاتمی، چین را به عنوان اولین سفر خود به خاور دور انتخاب کرده بود و در پکن در باب شراکت تجاری با چین سخن رانده بود.

در دوره ریاست جمهوری سیدمحمد خاتمی، چین تصمیم گرفت روابط خود را با واشنگتن ترمیم کند، در نتیجه برخی از توافقات خود با ایران را لغو کرد. با این حال، در سال ۲۰۰۲ توافق ده‌ساله‌ای میان تهران و پکن در حوزه نفت منعقد شد. گرچه دولت خاتمی ترجیح می‌داد شرکای خارجی خود را متنوع کند و توافقاتی با کشوری چون ژاپن در خصوص میدان نفتی آزادگان داشته باشد، اما فشارهای ایالات متحده بر توکیو، این اقدامات را ناکام گذاشت. در نتیجه قراردادی به ارزش ۲۰ میلیارد دلار، که بزرگ‌ترین قرارداد برای گاز طبیعی بود با پکن به امضا رسید.

سفر جیانگ زمین به تهران و استقبال سیدمحمد خاتمی از وی/ ۲۰۰۲

در آرشیو وزارت خارجه چین آمده است که سفر جیانگ زمین به تهران در فروردین‌ماه ۲۰۰۲ ، استقبال سید محمد خاتمی از او، فصل جدیدی از همکاری‌های تجاری و منطقه‌ای بوده است. رئیس جمهور چین در این سفر به ملاقات رهبر انقلاب نیز رفت و بر همکاری‌های میان سرزمین‌های قدیمی جاده ابریشم تاکید کرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »