... امروز: شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۰۸ خرداد ۱۴۰۲ - 7:10 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0
با وجود انتقادات مخالفان؛

دولت لهستان، نفوذ روسیه در این کشور را بررسی می کند

این لایحه با مخالفت شدید منتقدان روبرو شده است که می گویند هرگونه تلاش برای سلب صلاحیت چهره های مخالف دولت، به دموکراسی آسیب میرساند.

سیاست شرق _ رئیس‌جمهور لهستان، روز دوشنبه گفت: علیرغم انتقاد مخالفان، لایحه‌ای را امضا می‌کند که هیئتی برای بررسی نفوذ روسیه در این کشور تحقیق کند.

به نقل از رویترز، حزب ملی‌گرای حاکم (PiS) می‌گوید که حزب لیبرال اپوزیسیون مدنی پلتفرم (PO) شرایطی را مهیا کرد که لهستان به طور خطرناکی به سوخت‌های فسیلی روسیه وابسته شود.

حزب PO از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۵، دولت را در این کشور در اختیار داشت و رئیس جمهور فعلی لهستان، این پرسش‌ را مطرح کرد که آیا اعضای PO تحت نفوذ روسیه بودند یا خیر؟

با این حال، حزب مخالف PO، این اتهام را رد می کند و می گوید که هدف از طرح این مسئله، حذف دونالد تاسک، رهبر حزب و نخست وزیر پیشین از صحنه سیاسی و قبل از انتخابات برنامه ریزی شده برای اکتبر یا نوامبر است.

رئیس جمهور آندری دودا گفت که آن را امضا خواهد کرد اما از دادگاه قانون اساسی می خواهد که پس از اجرایی شدن این قانون، به دلیل انتقادهایی که به این قانون شده، میایم آن را با قانون اساسی، بررسی کند.

دودا گفت: “من این قانون را امضا می کنم زیرا معتقدم باید لازم الاجرا شود و شروع به کار کند.”

این کمیسیون دوره ۲۰۰۷-۲۰۲۲ را بررسی خواهد کرد و این اختیار را خواهد داشت که افرادی را که تحت نفوذ روسیه عمل کرده اند از داشتن مجوز امنیتی یا کار در نقش هایی که در آنها مسئول بودجه عمومی هستند به مدت ۱۰ سال منع کند و عملاً آنها را از مشاغل دولتی سلب صلاحیت کند.

اعضای این پانل توسط پارلمان، جایی حزب ملی‌گرای حاکم (PiS) دارای اکثریت محدود است، انتخاب می شوند.

این لایحه با مخالفت شدید منتقدان روبرو شده است که می گویند هرگونه تلاش برای سلب صلاحیت چهره های مخالف دولت، به دموکراسی آسیب میرساند.

یکی از نمایندگان پارلمان لهستان به تلویزیون خصوصی TVN 24 گفت: در یک کشور معمولی دموکراتیک، رئیس جمهور آن هرگز چنین قانونی شبیه به استالین را امضا نمی کند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »