... امروز: جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
اجتماعی ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - 5:34 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0
شهردار اهواز:

حکم خلع ید، پیمانکار پروژه متروی اهواز صادر شد

امینی : پروژه قطار شهری اهواز همزمان با شهرهای تبریز، شیراز و اصفهان آغاز شد اما در اهواز تنها ۴۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

سیاست شرق _ شهردار اهواز از صدور حکم خلع ید پیمانکار پروژه متروی اهواز توسط دادگاه، در هفته گذشته خبر داد.

به نقل از ایسنا، رضا امینی در همایش حکمرانی تعالی شهری که دوشنبه شب در تهران برگزار شد، با تاکید بر لزوم افزایش رضایت‌مندی مردم از شهرداری‌ها اظهار کرد: شهرداری‌ها نهاد مستقل و غیردولتی هستند اما نمی‌توانند مستقل عمل کنند و باید تابع قوانین و نظام اداری کشور باشند.

نقص در قوانین شوراها موجب اشکالات بسیاری در مدیریت شهری شده است

شهردار اهواز بیان کرد: قانون شوراها حدود ۹۰ سال بعد از قانون شهرداری‌ها به تصویب رسیده بنابراین معتقدم هنوز به بلوغ کافی نرسیده است و نقص در قوانین شوراها موجب شده، اشکالات بسیاری در مدیریت شهری وارد شود که علت آن نیز نگاهی است که بر اثر کوتاه بودن فرآیند تصمیم تا رسیدن به اجرا در شورا و شهرداری وجود دارد.

امینی عنوان کرد: سه عنصر اصلی موفقیت شهرداری‌ها، دانش و قانون، سرمایه انسانی و سرمایه مالی است که متاسفانه در اهواز به شدت از دانش مدیریتی رنج می‌بریم و علت و ریشه آن به شوراهای گذشته مربوط است که با انباشت نیروهای غیرتخصصی مانع از انجام صحیح کارها شدند.

وی افزود: از طرف دیگر قوانین فرسوده‌ای وجود دارد که بیش از ۷۰ سال از عمر این قوانین می‌گذرد و تنها یکی دو بار مورد ویرایش جزئی قرار گرفته‌اند ولی اساسا اصلاح نشده‌اند.

امینی ادامه داد: عموما شهرداری‌ها به ویژه شهرداری اهواز در این موارد مشکلات ریشه‌ای دارند. اگر کارشناس و مدیر شهری شناخت مورد نیاز نسبت به شهر و ساختارها و امکانات را نداشته باشد، در دوره مدیریتی خود تنها فرصت‌ها را تلف می‌کند و شهر، مردم و مدیران بعدی هزینه آن را خواهند داد.

اهواز در ۱۲ سال، ۱۷ شهردار داشته است

شهردار اهواز با اشاره به اهمیت ثبات مدیریتی در شهر تصریح کرد: در اهواز در مدت ۱۲ سال ۱۷ شهردار تغییر کرده و بنابراین طبیعی است که با این مدت کوتاه دوران‌های مدیریتی، تغییراتی در شهر اتفاق نیفتد.

امینی در خصوص اقدامات انجام شده در شهر اهواز گفت: نخستین اقدامی که در اهواز باید انجام می‌شد استقرار نظام انضباطی و مدیریت منضبط بود زیرا شهرداری اهواز دچار آنارشیسم شدید اداری بود و از آشفتگی‌های بسیاری رنج می‌برد بنابراین سامانه‌هایی در بخش‌های مختلف از جمله برنامه و بودجه، حقوق و دستمزد، کنترل پروژه و شهرسازی خریداری شد و استقرار یافت.

اهواز طرح تفصیلی ندارد

وی افزود: شاید برای برخی جالب و البته تعجب‌آور باشد اکه اهواز شهری است که طرح تفصیلی ندارد. چگونه می‌توان شهری را بدون طرح تفصیلی اداره کرد؟ این در حالی است که یک‌سوم جمعیت شهر اهواز یعنی حدود ۴۰۰ هزار نفر حاشیه‌نشین هستند.

شهردار اهواز با بیان اینکه طرح تفصیلی از طریق گرفتن مشاور در شهرداری‌ها تدوین می‌شود و در اهواز تهیه این طرح توسط اداره راه و شهرسازی در حال انجام است، گفت: بعد از سال‌ها هنوز این طرح به سرانجام نرسیده است.

وی افزود: تخلفاتی که به صورت سکونتگاه‌های غیررسمی در اهواز اتفاق می‌افتد با خط و بدنه‌های شکیل و زیبایی انجام می‌شود یعنی مردم راه را بلدند و کارشناس‌ها هم با آن‌ها همکاری می‌کنند اما زیرساخت‌ها رعایت نمی‌شود و امروز با معضل بزرگ سطح معابر و بحث شبکه دفع آب‌های سطحی مواجه هستیم.

امینی با اشاره به احداث چند تقاطع غیرهمسطح در سطح شهر اهواز گفت: نهضت آسفالت یکی از مهمترین اقدامات شهرداری اهواز است زیرا بیشترین تقاضا در سطح شهر در این زمینه است. مساحت محدوده قانونی شهر اهواز ۲۰ هزار هکتار و مساحت معابر شهری ۳ هزار هکتار است و مبلغی بالغ بر ۶ هزار میلیارد تومان برای ساماندهی آسفالت شهر نیاز است تا آسفالت معابر اصلی و فرعی شهری به گونه‌ای شود که بگوییم اهواز نیز همانند سایر شهرها از وضعیت مطلوبی در این زمینه برخوردار شده است.

شهردار اهواز گفت: در این راستا امسال یک هزار میلیارد تومان برای کار آسفالت پیش‌بینی شده است.

وی افزود: پروژه دفع آب‌های سطحی، باز زنده‌سازی کارون و احداث شبکه آب خام فضای سبز از دیگر اولویت‌های شهرداری اهواز هستند.

شهردار اهواز همچنین از احداث کارخانه‌ای برای ساماندهی نخاله‌های ساختمانی به عنوان رفع یکی از معضلات محیط زیستی شهر اهواز خبر داد.

کاهش سبزینگی اهواز با قطع درختان کنوکارپوس

وی بیان کرد: یکی از گونه‌های پوششی شهر اهواز گیاه کنوکارپوس است که از کشورهای عربی وارد خوزستان شده است و روایت‌های متعددی در مورد آن وجود دارد؛ گفته می‌شود این گیاه به شبکه‌های زیرزمینی آب و فاضلاب آسیب می‌زند از این رو اغلب مردم از این موضوع واهمه دارند و اقدام به قطع این درختان می‌کنند و سبزینگی و کارکرد این گونه در فضای سبزشهر در حال کاهش است.

صدور حکم خلع ید پیمانکار متروی اهواز

امینی در خصوص آخرین وضعیت پروژه قطار شهری اهواز گفت: پروژه قطار شهری اهواز همزمان با شهرهای تبریز، شیراز و اصفهان آغاز شد اما در اهواز تنها ۴۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی افزود: با توجه به این وضعیت، هفته گذشته حکم دادگاه برای خلع ید پیمانکار صادر شده است که امیدواریم با انتشار اوراق مشارکت و حمایت‌های دولت فاز نخست خط اول قطار شهری اهواز به طول ۱۰ کیلومتر را به بهره‌برداری برسانیم.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »