... امروز: دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
اجتماعی ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ - 8:33 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
کپی شد!
0

الجزیره: حداقل ۸۲٠ نفر، بر اثر زلزله شدید در مغرب کشته شدند

تلویزیون دولتی مراکش روز شنبه به نقل از وزارت کشور این کشور، تعداد کشته شدگان را بیش از 670 اعلام کرد. در حالی که حال 205 نفر از مجروحان وخیم گزارش شده است.

سیاست شرق _ زمین لرزه ای با قدرت ۶.۸ در مقیاس ریشتر، مراکش را لرزاند که منجر به کشته شدن حداقل ۸۲٠ نفر، مجروح شدن بیش از ۶۷٠ نفر، آسیب دیدن ساختمان های باستانی و فرار ساکنان وحشت زده از خانه های خود به خیابان ها شد.

به نقل از الجزیره، تلویزیون دولتی مراکش روز شنبه به نقل از وزارت کشور این کشور، تعداد کشته شدگان را بیش از ۶۷٠ اعلام کرد. در حالی که حال ۲٠۵ نفر از مجروحان وخیم گزارش شده است.

ساکنان مراکش، نزدیک‌ترین شهر بزرگ به مرکز زمین لرزه، می‌گویند که برخی از ساختمان‌ها در شهر قدیمی، که یک سایت میراث جهانی یونسکو است، فروریخت. تلویزیون محلی تصاویری از سقوط یک مناره مسجد با آوارهایی که بر روی خودروها را نشان داد.

وزارت کشور در بیانیه ای تلویزیونی خواستار آرامش شد و گفت این زمین لرزه استان های الحوض، اورزازاته، مراکش، ازیلال، چیچاوآ و تارودانت را لرزاند.

به گفته سازمان زمین شناسی ایالات متحده (USGS) این زلزله کمی بعد از ساعت ۱۱ شب به وقت محلی (۲۲:٠٠به وقت گرینویچ) عصر جمعه رخ داد .

USGS تخمین زد که مرکز زمین لرزه در کوه های اطلس، در حدود ۷۵ کیلومتری (۴۴ مایلی) مراکش، چهارمین شهر بزرگ کشور رخ داده است.

تیم های مختلفی، ساختمان های فروریخته را برای یافتن کسانی که به دام افتاده بودند جست و جو می کنند.

وزارت کشور گفت: «نیروهای مسلح سلطنتی، مقامات محلی، سرویس‌های امنیتی و حفاظت مدنی… همچنان به بسیج و استفاده از همه ابزارها و توانایی‌ها برای مداخله، ارائه کمک‌های لازم و ارزیابی خسارات ادامه می‌دهند.»

نورالدین بازین، روزنامه نگار از مراکش، این وضعیت را “شب وحشتناک” توصیف کرد.

او گفت: «لحظه وقوع زمین لرزه هرج و مرج بود، ما همچنان سعی می کنیم آنچه را که اتفاق افتاده پردازش کنیم، زیرا آن بسیار ناگهانی بود. در مراکش، بیشترین آسیب در شهر قدیمی بود، زیرا ساختمان‌ها به دلیل وضعیت شکننده‌شان مستعد فروریختن هستند.

عید الترازی، استاد زلزله شناسی در اردن، به الجزیره گفت: «صدها پس لرزه ممکن است رخ دهد».

مردم باید از ساختمان‌هایی که مستحکم نیستند دوری کنند، زیرا مستعد ریزش هستند. ما انتظار داریم پس لرزه ها برای سه تا چهار هفته ادامه داشته باشد.»

رسانه‌های محلی گزارش دادند که جاده‌های منتهی به منطقه کوهستانی در اطراف کانون زمین‌لرزه مملو از وسایل نقلیه و مسدود شدن با سنگ‌های فروریخته شده است که تلاش‌های نجات را کند می‌کند.

مقامات در حال تلاش برای پاکسازی جاده ها در استان الحوض هستند تا امکان عبور آمبولانس ها و کمک رسانی به مردم آسیب دیده فراهم شود.

  فواصل زیاد بین روستاهای کوهستانی به این معنی است که برآورد میزان کامل خسارت زمین لرزه، به زمان نیاز دارد.

مراکشی ها ویدئوهایی را منتشر کردند که نشان می دهد ساختمان ها به آوار و گرد و غبار تبدیل شده اند و بخش هایی از دیوارهای قرمز معروف که شهر قدیمی مراکش را احاطه کرده اند آسیب دیده اند.

گردشگران و دیگران ویدیوهایی از مردم در حال فریاد زدن و تخلیه رستوران های شهر منتشر کردند. ساکنان شوکه شده در مراکش و کازابلانکا از ساختمان ها خارج و به خیابان ها فرار کردند.

در حالی که زمین‌لرزه‌های این منطقه «غیر معمول اما غیرمنتظره نیستند»، بیش از ۱۲۰ سال است که زلزله‌هایی با این بزرگی در منطقه نزدیک دیده نشده است.

USGS در وب‌سایت خود اعلام کرد: «از سال ۱۹٠٠، هیچ زمین‌لرزه‌ای M6 [با بزرگی ۶] یا بزرگ‌تر در ۵۰۰ کیلومتری این زمین‌لرزه و تنها ۹ M5 [قدرت ۵] و بزرگ‌تر رخ نداده است».

این آژانس افزود که بیشتر آن زمین لرزه های قبلی بیشتر در شرق نیز رخ داده است.

زمین لرزه عصر جمعه نسبتا کم عمق بود و در عمق ۱۸.۵ کیلومتری (۱۱.۵ مایلی) رخ داد. USGS توضیح داد که “گسلش مورب معکوس” در کوه های اطلس علت زمین لرزه بوده است.

آخرین زمین لرزه بزرگ مراکش در سال ۲٠٠۴ رخ داد و بیش از ۶٠٠ نفر را کشت. آن زمین لرزه که زمین لرزه الحسیما نام گرفت، در یک مرز صفحه فعال در شمالی ترین سواحل کشور، هم مرز با غرب دریای مدیترانه قرار گرفت. اندازه آن ۶.۳ ریشتر بود.

زمین لرزه بزرگتری در سال ۱۹۸٠ الجزایر را به لرزه درآورد. این زمین لرزه به بزرگی ۷.۳ریشتر معروف به زمین لرزه الاسنام، قوی ترین فعالیت لرزه ای منطقه در قرن های گذشته بوده است. همچنین از رشته کوه اطلس سرچشمه گرفت، خانه ها را با خاک یکسان کرد و حداقل ۲۶٠٠ نفر را کشت.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »