... امروز: یکشنبه - ۰۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
اجتماعی ۱۵ تیر ۱۴۰۲ - 11:24 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

جدیدترین رتبه بندی دانشگاه های جهان/ صنعتی شریف در رتبه ۳۳۴

گزارش جدید منتشر شده از رتبه‌بندی دانشگاهی QS، حاکی از آن است که دانشگاه صنعتی شریف، در صدر دانشگاه های ایران و در رتبه‌ ۳۳۴ جهانی قرار دارد.

سیاست شرق _ گزارش جدید منتشر شده از رتبه‌بندی دانشگاهی QS، حاکی از آن است که در این فهرست، ۷ دانشگاه ایران از رتبه‌ ۳۳۴ تا ۱۰۰۱ را در میان ۱۴۹۷ دانشگاه در سراسر جهان کسب کرده‌اند، که دانشگاه صنعتی شریف، در صدر آنها قرار دارد.

این دانشگاه‌ها عبارتند از: دانشگاه شریف رتبه ۳۳۴، دانشگاه تهران رتبه ۳۶۰، دانشگاه امیرکبیر رتبه ۳۷۵، دانشگاه علم و صنعت رتبه ۴۵۱، دانشگاه شیراز رتبه ۶۸۱، دانشگاه شهید بهشتی رتبه ۹۵۱ و درنهایت دانشگاه فردوسی مشهد رتبه ۱۰۰۱.

طبق این رتبه بندی، دانشگاه‌های اروپایی و آمریکای شمالی در بالای این فهرست برای سال ۲۰۲۴ است و موسسه فناوری ماساچوست (MIT) نیز برای دوازدهمین سال متوالی جایگاه برترین دانشگاه را به دست آورده است.

در میان ۱۰ دانشگاه برتر برای سال ۲۰۲۴ میلادی، نام ۵ دانشگاه اروپایی یعنی دانشگاه کمبریج (امتیاز ۹۹.۲ و رتبه دوم)، دانشگاه آکسفورد (امتیاز ۹۸.۹ و رتبه سوم)، امپریال کالج لندن (امتیاز ۹۷.۸ و رتبه ششم)، ETH یا همان مؤسسه فناوری فدرال زوریخ یا همان (امتیاز ۹۳.۹ و رتبه هفتم) و درنهایت دانشگاه کالج لندن (امتیاز ۹۲.۴ و رتبه نهم) دیده می‌شود.

علاوه بر ۵ دانشگاه اروپایی که در فهرست ۱۰ دانشگاه برتر جهان قرار گرفته‌اند، فهرست دیگر دانشگاه‌های برتر این قاره نیز به شرح زیر است:

دانشگاه ادینبورگ در بریتانیا (امتیاز ۸۶.۱ و رتبه ششم در قاره اروپا)، دانشگاه PSL پاریس (امتیاز ۸۵.۸ و رتبه هفتم در اروپا)، دانشگاه منچستر (امتیاز ۸۲.۲ و رتبه هشتم در اروپا)، EPFL یا همان دانشگاه پلی‌تکنیک فدرال لوزان سوئیس ( امتیاز ۸۰.۴ و رتبه نهم اروپا) و دانشگاه فنی مونیخ آلمان (امتیاز ۸۰ و رتبه ۱۰ اروپا).

طی سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۴ میلادی شمار دانشگاه‌های آسیایی، آمریکای لاتین، خاورمیانه و آفریقا که وارد رتبه‌بندی دانشگاه‌های برتر جهان شدند، بطور قابل توجهی افزایش یافته است.

این مناطق در سال ۲۰۱۸ میلادی ۳۷ درصد از کل سهم‌ها در رتبه‌بندی جهانی و در سال ۲۰۲۴ میلادی ۴۶ درصد از این سهم را به خود اختصاص دادند.

چین در حال تبدیل شدن به یک مرکز بزرگ تحقیقاتی

دکتر اندرو مک فارلین، مدیر رتبه‌بندی QS خاطرنشان می‌کند رتبه دانشگاههای چین بطور ویژه‌ای افزایش یافته که ناشی از افزایش تلاش‌های تحقیقاتی در این کشور است.

او می‌گوید: «دانشگاههای چین بزرگ‌ترین تولیدکنندگان پژوهش در جهان هستند؛ تحقیقاتی که به طور فزاینده‌ای نیز مورد استناد قرار می‌گیرند،. به این معنی که کیفیت تحقیقاتی که در چین انجام می‌شود واقعاً در افزایش رتبه آنها نقش داشته است.»

در این فهرست، نام ۷۱ دانشگاه چین مستقر در سرزمین اصلی این کشور آمده است که رتبه‌های حداقل ۳۰۱ و حداکثر ۵۰ را کسب کرده‌اند.

مختصری درباره دانشگاه صنعتی شریف تهران

دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاهی دولتی واقع در خیابان آزادی تهران است. این دانشگاه در سال ۱۳۴۴ با نام دانشگاه صنعتی آریامهر شروع به فعالیت نمود و پس از انقلاب اسلامی، در آبان ۱۳۵۸، به‌افتخار یکی از دانش‌آموختگان آن،«مجید شریف واقفی»، به دانشگاه صنعتی شریف تغییر نام داد.

دانشگاه صنعتی شریف در محله طرشت تهران در نزدیکی میدان آزادی واقع شده، و پردیسی نیز در جزیره کیش در خلیج فارس دارد.

این دانشگاه بسیاری از بهترین دانشجویان ایران را جذب می‌کند. هرساله، فقط بهترین دانشجویان رشته های فنی و با رتبه عالی، می توانند جذب این دانشگاه شوند. این مرکز به عنوان دانشگاه« ام‌آی‌تی» ایران خوانده شده‌است. دانش‌آموختگان این دانشگاه سهم عظیمی از نخبگان اقتصادی، سیاسی و فرهنگی ایران را تشکیل می‌دهند. این دانشگاه در رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان که در ۵۰ سال گذشته تأسیس شده‌اند همواره کمتر ۴۰۰ بوده است.

دانش‌آموختگان این دانشگاه، به دلیل اعتبار مناسب آن، برای انتصاب در مدیریت‌های علمی، فنی و اجرایی بخت زیادی دارند و به‌علاوه در آزمون‌های متمرکز ورودی کارشناسی ارشد از نظر میانگین نمرات و درصد قبولی از کارشناسی به کارشناسی ارشد در رشته‌های فنی، مهندسی و علوم پایه مقام بالایی را در بین دانشگاه‌های کشور داشته‌اند. همچنین تعداد زیادی از دانش‌آموختگان این دانشگاه، برای ادامهٔ تحصیل عازم کشورهای دیگر می‌شوند.

برگزاری مسابقات جهانی برنامه‌نویسی دانشجویی ACM، ماراتون برنامه‌نویسی تلفن همراه، مسابقات Robocup، مسابقات خودروهای هیبریدی و مسابقات ملی شناورهای هوشمند، مسابقات رباتیک و ده‌ها برنامه متنوع و جذاب از فعالیت‌های عمده علمی دانشجویی این دانشگاه است. با انجام سالانه ده‌ها میلیارد تومان قرارداد ارتباط با صنعت و ثبت بیش از چند هزار مقاله ISI ، به عنوان پیشگام دانشگاه‌های ایران، در انجام پژوهش‌های کاربردی بوده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »