... امروز: شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
علم و تکنولوژي ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - 12:08 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

ماه نورد جدید ناسا برای سفرهای طولانی

ناسا مشخصات فنی، قابلیت‌های عملکرد، و استانداردهای ایمنی اساسی برای توسعه و بهره برداری از این ماه‌نورد را مشخص کرده است. شرکت‌های انتخاب‌شده برای توسعه این وسیله نقلیه متعهد به تحقق این الزامات شده‌اند.

سیاست شرق _ سازمان فضانوردی آمریکا «ناسا» به منظور آسان‌سازی اکتشافات قمری در جریان پروژه «آرتمیس» که به زودی راه‌اندازی می‌شود، سفارش ساخت یک ماه‌نورد ۴.۶ میلیارد دلاری را به کمپانی‌های خصوصی داده است.

بنا بر گزارش‌ها، ناسا قصد دارد از این وسایل نقلیه به عنوان الگوی خدماتی برای شرکای صنعت فضانوردی استفاده کند، به این معنی که ماه‌نوردها می‌توانند در مواقع بی‌کاری مورد استفاده سایر سازمان‌ها و اپراتورهای فضایی قرار گیرند.

ناسا مشخصات فنی، قابلیت‌های عملکرد، و استانداردهای ایمنی اساسی برای توسعه و بهره برداری از این ماه‌نورد را مشخص کرده است. شرکت‌های انتخاب‌شده برای توسعه این وسیله نقلیه متعهد به تحقق این الزامات شده‌اند.

سازمان هوافضای آمریکا از کارشناسان بخش خصوصی خواسته است ایده های ناب خود را در خصوص «وسیله نقلیه ماهنورد» Lunar Terrain Vehicle (LTV)  ارائه دهند. نسل جدید ماهنورد باید ویژگی های خاصی داشته باشد، مخصوصاً که در آن جا اکسیژن وجود ندارد و به همین دلیل موتورهای درون سوز بنزینی اصلا مطرح نیستند. در اولین سفر با آپولو۱۱ بشر کمتر از نیم مایل روی کره ماه جابه جا شد. در مأموریت های آپولو ۱۵ تا ۱۷ دامنه تحرک ۱۵ مایل بود.

بر اساس معیار ناسا، چند مدل فعلی می توانند با کمی تغییر نمونه های مناسبی باشند مثل سایبرتراک تسلا، هامر جنرال موتورز و R1T ریویان. اما برخی از خودروسازان بزرگ دنیا مفاهیمی را در طراحی مطرح می کنند که فاصله زیادی با مدل های نامبرده دارد.

برای مثال تویوتا، با همکاری «آژانس اکتشاف هوافضای ژاپن»، جاکسا JAXA (همتای ژاپنی ناسا در آمریکا)  یک ماهنورد ۶ چرخی طراحی کرده که سوخت آن هیدروژن یا در اصطلاح پیل سوختی است. در همین اثنا، در برند تجملی [لاکچری] تویوتا، لکسوس، طراحان به تخیل خود آزادی کامل بخشیده اند و انواعی از ماهنوردهای را طراحی کرده اند که فاصله زیادی با مفاهیم کنونی در ذهن طراحان دنیا دارد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »