... امروز: یکشنبه - ۰۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - 6:42 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

چین: مهار توسعه سریع چین، دلیل سیاست های آمریکاست

مهار توسعه سریع چین تنها دلیل قابل قبولی است که می تواند سیاست سختگیرانه روزافزون واشنگتن در برابر چین را توضیح دهد. برای رهبران سیاسی آمریکا، که تنها تخصصشان در اداره یک کشور، انجام سیاست های حزبی است، عقب نگه داشتن چین به راحت ترین گزینه برای حفظ برتری جهانی واشنگتن تبدیل شده است.

سیاست شرق _ خبرگزاری «شینهوا» در تحلیلی تحت عنوان: «چه کسی صلح در آسیا و اقیانوسیه را به خطر می اندازد»، نوشت: مهار توسعه سریع چین تنها دلیل قابل قبولی است که می تواند سیاست سختگیرانه روزافزون واشنگتن در برابر چین را توضیح دهد.

در گفتگوی تازه پایان یافته شانگری-لا (سنگاپور) که بر امنیت متمرکز بود، واشنگتن از هیچ تلاشی برای بی گناه جلوه دادن و تکرار کلیشه خود مبنی بر اینکه چین تهدیدی برای «آزادی دریانوردی» در منطقه است، دریغ نکرد.

لی شانگفو، مشاور دولتی و وزیر دفاع ملی چین، در پاسخ به سوالاتی در گفتگوی شانگری-لا شرکت کرد.

وی می گوید: برای مدتی طولانی، ایالات متحده تقریباً سنگ تمام گذاشته تا به چین به عنوان «آدم بد» تهمت بزند، در حالی که واشنگتن مجبور به پاسخگویی در سنگاپور شد.

چرا همه این حوادث در نزدیکی آب ها و حریم هوایی چین اتفاق می افتد، نه در مناطق نزدیک به سایر کشورها؟ 

لی به این مسئله اشاره کرد: کشتی‌ها و هواپیماهای چینی هرگز به حریم هوایی و آب‌های دیگر کشورها نزدیک نمی‌شوند.

وی گفت: مهار توسعه سریع چین تنها دلیل قابل قبولی است که می تواند سیاست سختگیرانه روزافزون واشنگتن در برابر چین را توضیح دهد. برای رهبران سیاسی آمریکا، که تنها تخصصشان در اداره یک کشور، انجام سیاست های حزبی است، عقب نگه داشتن چین به راحت ترین گزینه برای حفظ برتری جهانی واشنگتن تبدیل شده است.

در سال های اخیر، واشنگتن در حال افزایش محاصره خود در اطراف چین در آسیا و اقیانوسیه است. به قول خودش مصمم است که محیط استراتژیک اطراف پکن را شکل دهد. برای این اهداف، به اصطلاح «استراتژی هند-اقیانوس آرام» و «رقابت قدرت‌های بزرگ» را در تلاش برای ایجاد اتحاد در منطقه آسیا-اقیانوسیه علیه چین انجام داده است.

لی افزود: همچنین به طور مداوم مانورهای نظامی را با ژاپن، کره جنوبی و سایر کشورهای منطقه برگزار کرده و پیمان هایی به سبک جنگ سرد مانند قرارداد AUKUS و اتحاد Quad را تشکیل داده است.

ایالات متحده با وادار کردن کشورهای منطقه برای ورود به گروه‌های کوچک ضد چینی خود، در واقع پویاترین منطقه جهان را از هم پاشید و آن را بیش از پیش به رویارویی و درگیری نزدیک کرد.

لی افزود: بهترین راه برای جلوگیری از این اتفاق این است که کشتی‌ها و هواپیماهای نظامی به آب‌ها و حریم هوایی ما نزدیک نشوند.

وی گفت: شاید دفعه بعد که ایالات متحده، مشکل ساز واقعی در آسیا و اقیانوسیه، می خواهد چین را به دامن زدن به بی ثباتی منطقه متهم کند، ابتدا باید در آینه نگاه کند، همچنین باید هوشیار باشد که تکرار دروغ، هرگز آن را به واقعیت تبدیل نمی کند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »