... امروز: دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
اقتصادی ۰۹ تیر ۱۴۰۲ - 8:58 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
کپی شد!
0

محمد بن سلمان و پروژه رویایی نئوم؛ او به دنبال چیست؟

پروژه "NEOM" منطقه ویژه ای است که بین سه کشور عربستان سعودی، اردن و مصر ( و احتمالا ایلات در سرزمین های اشغالی) خواهد بود، از جمله، یک مقصد حیاتی جدید واقع در شمال غربی عربستان سعودی، که به دنبال تبدیل شدن به مرکزی است که بهترین ذهن ها و شرکت ها را برای عبور از مرزهای نوآوری گرد هم می آورد.

سیاست شرق _ محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، درباره چشم انداز ساخت شهر مدرن «نئوم» می گوید: “ما می خواهیم تمدن جدیدی را برای فردا ایجاد کنیم و کشورهای دیگر را برای سیاره ای بهتر تشویق کنیم.”

به نقل از «الرای» کویت، ولیعهد عربستان سعودی، در پاسخ به تردیدها درباره تکمیل پروژه‌های عظیم در عربستان سعودی گفت: «آنها می‌توانند همچنان شک کنند و ما همچنان به آنها ثابت می‌کنیم که اشتباه می‌کنند».
بن سلمان در فیلم مستندی که توسط کانال تخصصی «دیسکاوری» پخش شد، درباره این پروژه که اولین پروژه در نوع خود در جهان است صحبت کرد و گفت: «مدل‌ها کامل هستند و ما روی آن‌ها کار می‌کنیم و قابل اجرا هستند».

وی افزود: «این پروژه پول می‌سازد، تقاضای مورد انتظار ما در پادشاهی را جذب می‌کند و راهی جدید برای ساختن شهرها و شیوه‌ای جدید برای زندگی ایجاد می‌کند.»

او تاکید کرد که “NEOM مکانی برای رویاپردازان فردای بهتر است و همه در آن نشان خلاقانه و خلاقانه خود را خواهند گذاشت.”

شهری جدید

ولیعهد عربستان به انگیزه های ساخت یک شهر جدید اشاره کرد و اشاره کرد که “رشد جمعیت در عربستان سعودی از ۳۳ میلیون نفر به حدود ۵۰ یا ۵۵ میلیون نفر در سال ۲۰۳۰ حدود دو برابر خواهد شد”، او توضیح داد که “این جمعیت زیرساخت های فعلی پادشاهی را مصرف می کند.

او افزود: «ما نمی‌خواهیم شهری بسازیم که در کل یک اثر هنری نیز نباشد.

محمد بن سلمان خاطرنشان کرد: شمال غربی عربستان «منطقه‌ای است که هنوز کشف نشده و تقریباً خالی است و طبیعت متنوعی بین کوه‌ها، دره‌ها، سواحل، جزایر و واحه‌ها دارد و مکان مناسبی برای اسکی و غواصی است. “

فاز اول “NEOM” تا سال ۲۰۲۵ تکمیل می شود

بنا به همین گزارش، از زمان راه اندازی این پروژه که پیش بینی می شود در سال ۲۰۳۰، حدود ۱۰۰ میلیارد دلار به تولید ناخالص داخلی عربستان سعودی کمک کند، شهرهای جدید و زیرساخت های کاملی برای منطقه از جمله بندر، شبکه فرودگاه، مناطق صنعتی، مراکز خلاقیت و نوآوری ساخته خواهد شد. مراکز هنری و نوآوری برای حمایت از بخش تجاری، علاوه بر توسعه بخش های اقتصادی هدف گذاری شده است.

پروژه “NEOM” منطقه ویژه ای است که بین سه کشور عربستان سعودی، اردن و مصر ( و احتمالا ایلات در سرزمین های اشغالی) خواهد بود، از جمله، یک مقصد حیاتی جدید واقع در شمال غربی عربستان سعودی، که به دنبال تبدیل شدن به مرکزی است که بهترین ذهن ها و شرکت ها را برای عبور از مرزهای نوآوری گرد هم می آورد.

این منطقه ویژه به گونه ای طراحی شده است که از نظر رقابت و سبک زندگی از شهرهای بزرگ جهان بهتر عمل کند، زیرا انتظار می رود به مرکزی پیشرو در فناوری تبدیل شود.

پروژه “NEOM” یک منطقه توسعه و پر از فرصت را تشکیل می دهد و شامل زمین هایی در داخل مرزهای مصر و اردن نیز می شود، زیرا فرصت های توسعه زیادی را با مساحت ۲۶۵۰۰ کیلومتر مربع فراهم می کند.

این پروژه از مزایای آب و هوای خوب و زمین های متنوع برخوردار است و موقعیت جغرافیایی پروژه “NEOM” منحصر به فرد است، زیرا خنک تر از مناطق اطراف خود است، زیرا دمای آن حدود ۱۰ درجه سانتیگراد از میانگین دما در سراسر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس کمتر است.

این پروژه به دلیل کوهستانی بودن مناطق اطراف و همچنین جریان های باد از دریای سرخ و قرار گرفتن شهر در شمال آن، از موقعیتی رو به رشد برخوردار است.

شهر نئوم در منطقه تبوک، پروژه رویایی محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، در منطقه ای با اهمیت اکولوژیکی است. در این شهر هیچ جاده و ماشینی وجود نخواهد داشت. حرکت رو به جلو با ۱۰۰ درصد انرژی های تجدیدپذیر، شهری بدون کربن که فقط از انرژی خورشیدی و باد استفاده می کند.

به جای وسایل نقلیه، خدمات خودرو با استفاده از هوش مصنوعی در این شهر وجود خواهد داشت. یک سیستم حمل و نقل پرسرعت نیز در حال آماده سازی است تا مسافت ۱۷۰ کیلومتری را در ۲۰ دقیقه طی کند.

در مرز شمالی عربستان سعودی، در امتداد سواحل دریای سرخ، خانه‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که از دو طرف در داخل شیشه‌ای به طول ۱۷۰ کیلومتر و عرض ۲۰۰ متر قرار دارند. 90 هزار نفر اعم از بومی و خارجی می توانند در اینجا ساکن شوند. این شهر هوشمند دارای تمامی امکانات مانند مدارس، بیمارستان ها، مراکز خرید و امکانات تفریحی خواهد بود.

با این حال، ولیعهد عربستان، چه در داخل و چه در خارج از پادشاهی، بدون مخالف نیست، مخالفت هایی که می تواند این پروژه و رویای محمد بن سلمان را با چالش های مختلف و جدی روبرو سازد. با این حال، ولیعهد عربستان با تنش زدایی با ایران، در صدد است بحران یمن را نیز به سرانجام برساند و بخشی از مشکلات منطقه ای عربستان را برطرف نماید.

مخالفان وی می گویند که جنگ در یمن خزانه را خالی می کند و به جایی نیز نمی رسد، از سویی دیگر، وضعیت امنیتی و اقتصادی این کشور را با حملات موشکی انصارالله یمن، مطمئن نیست. جنگ در اوکراین، رقابت چین و آمریکا، عدم توافق هسته ای ایران و غرب، بی ثباتی احتمالی در بازار نفت، تنش در سرزمین های اشغالی فلسطین و اثرات منطقه ای آن، حضور گروههای تروریستی در منطقه و رقابت های منطقه ای، مسائلی هستند که می تواند تحقق رویای ولیعهد عربستان را با چالش های جدی روبرو سازد.

 از سویی دیگر، به حاشیه راندن محافظه کاران در عربستان و جلب نظر هزاران امیر و خانواده ثروتمند این کشور، برای ولیعهد عربستان آسان نخواهد بود، هرچند که، تاکنون در این مسیر، حرکتی آرام و اصلاحی را در پیش گرفته است تا بتواند رویایش را در عربستان و بهتر از دبی، عملی کند.
انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »