... امروز: دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
سیاسی ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - 7:59 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
کپی شد!
0

اکسیوس: آمریکا، مهمات خوشه ای ممنوعه را به اوکراین ارسال می کند

اگرچه مهمات خوشه‌ای طوری طراحی شده‌اند که در هنگام برخورد منفجر شوند، اما 40 درصد آن‌ها موفق به انجام این کار نمی‌شوند، به این معنی که به گفته کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، می‌توانند برای غیرنظامیان مدت‌ها پس از پرتاب شدن، تهدیدی جدی باشند.

سیاست شرق _ وزارت دفاع آمریکا، روز جمعه اعلام کرد که واشینگتن برای اولین بار مهمات خوشه ای را به  اوکراین ارسال خواهد کرد.

به نقل از اکسیوس، این اطلاعیه که احتمالاً انتقاد گروه‌های حقوق بشر را به دنبال داد، در حالی منتشر می‌شود که اوکراین در تلاش برای انجام حملات گسترده به مواضع روسیه است.

واشنگتن پست گزارش داد ، با ارائه تسلیحات به اوکراین، ایالات متحده قانونی را دور می زند که استفاده یا انتقال مهمات خوشه ای را که نرخ شکست آنها بالاتر از ۱ درصد است، ممنوع می کند .

مهمات خوشه ای بخشی از بسته کمک نظامی ۸۰۰ میلیون دلاری جدید برای اوکراین، به ازای وزارت دفاع، خواهد بود.

مهمات خوشه ای نوعی بمب است که در فضای بالای هدف به ده ها و گاهی تا صدها “بمب” تقسیم می شود که می توانند در منطقه وسیعی پراکنده شوند.

به گفته کمیته بین المللی صلیب سرخ، به دلیل آب و هوا و سایر عوامل محیطی، مهمات خوشه ای اغلب خارج از محدوده هدف مورد نظر قرار می گیرند و به دلیل منفجر شدن برخی، می توانند برای غیرنظامیان خطرناک باشند.

اگرچه مهمات خوشه‌ای طوری طراحی شده‌اند که در هنگام برخورد منفجر شوند، اما ۴۰ درصد آن‌ها موفق به انجام این کار نمی‌شوند، به این معنی که به گفته کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، می‌توانند برای غیرنظامیان مدت‌ها پس از پرتاب شدن، تهدیدی جدی باشند.

کالین کال، معاون وزیر دفاع در امور سیاست، در یک نشست مطبوعاتی روز جمعه گفت: مهمات خوشه‌ای که ایالات متحده به اوکراین می‌فرستد دارای «ضریب dud» است – به این معنی که در اثر برخورد آنطور که در نظر گرفته شده است، کمتر از ۲.۳۵ درصد آنها منفجر نمی‌شوند.

کال گفت: در مقام مقایسه، مهمات خوشه ای مورد استفاده توسط نیروهای روسی دارای میزان خفگی بین ۳۰ تا ۴۰ درصد است.

کال مشخص نکرد که این سلاح‌ها چه زمانی به اوکراین می‌رسند، اما گفت که این سلاح‌ها «در یک بازه زمانی مناسب برای ضد حمله، تحویل خواهند شد .

بر اساس گزارشی که دیده بان حقوق بشر روز پنجشنبه منتشر کرد، روسیه و اوکراین هر دو از بمب های خوشه ای در طول جنگ جاری استفاده کرده اند.

گاردین گزارش داد که اوکراین معتقد است این تسلیحات می تواند به هدف قرار دادن مواضع مستقر روسیه و جبران ضررهای اوکراین در نیروی انسانی و توپخانه کمک کند .

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی در ماه دسامبر به خبرنگاران گفت که ایالات متحده در مورد برآورده کردن درخواست اوکراین برای تسلیحات “نگرانی” دارد .

لورا کوپر، یک مقام ارشد وزارت دفاع، در ماه ژوئن به کنگره گفت که مهمات خوشه‌ای می‌تواند «مفید باشد، به ویژه در برابر مواضع حفر شده روسیه در میدان نبرد».

بیش از ۱۲۰ کشور به کنوانسیون مربوط به مهمات خوشه ای پیوسته اند که استفاده، تولید، انتقال و ذخیره سازی سلاح ها را ممنوع می کند.

با این حال، ایالات متحده، روسیه و اوکراین طرفین معاهده نیستند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

language »